Strategic orientation of the business and its impact on brand performance
Subject Areas :1 , Ali Pourang Pourang 2 , 3
1 -
2 -
3 - Assistant Professor, Management Department of Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
Keywords: Strategic direction of the business , forward-looking strategy , defensive strategy , brand performance,
Abstract :
Undoubtedly, the success of a business is the business of brand performance. Company performance is influenced by the competitive advantage and competitive advantage, resulting in output of a firm's strategy is to lead a company relative to competitors in the market shows. Business strategies include integrated measures in search of competitive advantage. This strategy, to a management plan for an area or business' activities of the organization to access corporate resources on its successful business performance drives. This study examines the strategic orientation of the business and its impact on brand performance of listed companies in Tehran Stock Exchange during the period from 1388 to 1393 was conducted. The study population was all firms active in the Tehran Stock Exchange that the filters were finally selected as statistical sample of 110 companies. In this study the strategic direction of the business to prospective companies and corporations defensive been divided into two categories and the combined scoring system was used to determine the strategy of each company. In addition to measuring brand performance of the two financial indicators Return on assets, return on equity is used. The results indicate that the strategic orientation of companies in the business a significant effect on brand performance through both indicators are used; In other words direct and significant relationship between the company's strategic orientation in the business and financial performance indicators of its brand through brand performance there.
1. رحمانی نوروزآباد، سامان؛ صداقت، پرستو و حبیبی، فاتح (1393). تاثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی صنایع تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 17، صص 72-51.#
2. زارعی متین، حسن؛ جامپراز می، مونا؛ یزدانی، حمیدرضا و ساداتپیریایی، هانیه (1389). بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت بازرگانی، سال 2، شماره 6، صص 112-97.#
3. غفاریان، وفا (۱۳۸۹). استراتژی: نمایی۳۶۰درجه. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ اول.#
4. #. Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press New York.
5. #Barney, Jay B. (2002). Gaining and Sustaining Competitive Advantage, Mass.: AddisonWesley.
6. #Rumelt, R. (2003). What in the World is Competitive Advantage?. Policy Working Paper, No.105: pp. 1
7. #Hannagan, T. (2002). Mastering Strategic Management, NY, Palgrave :Publishers Ltd Inc
8. Aharony, J., C.J. Lin and M.P. Loeb.(1993). Initial public offerings, accounting choices and earnings management.# Contemporary Accounting Research: Vol 10, No 1: pp.61#-81.
9. غفاریان، وفا (۱۳۸۹). استراتژی: نمایی۳۶۰درجه. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی،چاپ اول.#
10. تنایی، محسن و مخبخواه، محمد (1393). بررسی رابطه بین استراتژی کسب و کار با کیفیت سود و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 13، صص ۱۰۵-۱۲۷.#
11. Walker, O. and Ruekert, R. (1987). Marketing’s Role in the Implementation of Business Strategies: A Critical Review and Conceptual Framework. Journal of Marketing:Vol 51: PP. 15–33#.
12. قنبرصادقی، علی (1388). ارزیابی عملکرد براساس کارت امتیازی متوازن. پایاننامه کارشناسی ارشد، سنندج، دانشگاه آزاد سنندج.#
13. نادی قمی، ولی و زارع، مجید (1382). ارزیابی متوازن. تدبیر، شماره 132، صص 42-41.#
14. حسنی، علی؛ موسوی بازرگان، سیدجلال و قدیری نیا، محمد (1392). عملکرد برند، مفهومسازی و اندازهگیری. فصلنامه گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ.#
15. رضوانی، حمیدرضا و سهامخدم، مازیار (1391). تناظر استراتژی کسب و کار با عدم اطمینان محیطی (مورد مطالعه: شرکتهای پگاه فارس و شام شام). کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 4، شماره 7، صص 104-88.#
16. Slater, S. F. and Olson, E. M. (2000). Strategy type and performance: The influence of sales forces management. Strategic Management Journal: Vol 21, No 8: pp. 813-829#.
17. Walker, O.C.; Boyd, H.W.; Mullins, J. and Larreche, J. (2003). Marketing strategy: A decisionfocused approach. 4th ed; New York: McGraw-Hill Book Company.#
18. Miles, R. E. and Snow, C. C. (1978). Organizational strategy, structure, and process. New York: Mc Graw-hill Book Company.#
19. Rugman, A. M. and Verbeke, A. , (1988). Does Competitive Strategy Work for Small Business. Journal of Small Business and Entrepreneurship: Vol 5, No 3: PP. 45-49 .#
20. Tan, H. , Weston, R. and Tang, Y. (2006). Applying the Miles and Snow's Business Strategy Typology to China's Real Estate Development Industry: A Research Framework. Auckland, New Zealand: The University of Auckland .#
21. Tripathy, A. (2006). Strategic Positioning and Firm Performance. University of Texas at Dallas, 186 pages .#
22. Walker, O. and Ruekert, R. (1987). Marketing’s Role in the Implementation of Business Strategies: A Critical Review# and Conceptual Framework. Journal of Marketing: Vol 51:pp. 15#–33.
23. Ittner, C. , and Larcker, D. (1997). Product Development Cycle Time and Organizational Performance. Journal of Marketing Research: Vol 34, No1: pp. 13-23# .
24. کفاش پور، آذر. هرندی، عطااله. فاطمی، سیده زهرا. (1393). نقش ارزش برند مبتنی بر مشتری در تاثیر تبلیغات بر پاسخ مصرف کننده. کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 6، شماره 12، صص 148-137.#
25. آقا زاده، هاشم. جعفری، عماد. اسمعیلی، حسین (1394). بررسی رابطه همخوانی شخصیت مصرف کننده با برند، هویت پذیری مصرف کننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید. راهبردهای بازرگانی، شماره پیاپی 22، شماره 6 ، صص 40-17.#
26. Aaker DA. (2010). Building strong brands. Pocket: London#
27. احمدوند، فرزانه، سرداری، احمد (1393). بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر پاسخهای مصرفکنندگان. راهبردهای بازرگانی، سال 21، شماره 4، صص 78-63.#
28. Lee, J., Park, S. Y., Baek, I., and Lee, C.-S. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B–B and B–C environments. Industrial Marketing Management, Vol 37, No7: pp. 848–855.#
29#. O'Cass, A., and Weerawardena, J. (2010). The effects of perceived industry competitive intensity and marketing-related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing Management: Vol 39, No4: pp. 571-581.
30. Baldauf, A., Cravens, K. S., Diamantopoulos, A., and Zeugner-Roth, K. P. (2009). The Impact of Product-Country Image and Marketing Efforts on Retailer-Perceived Brand Equity: An Empirical Analysis. Journal of Retailing:V ol 85, No4: pp. 437–452#.
31. Foubert, B., and Gijsbrechts, E. (2010). Please or Squeeze? Brand performance implications of constrained and unconstrained multi-item promotions. European Journal of Operational Research: Vol 202: pp. 880-892#.
32. Ghosh, A. k., Chakraborty, G., and Ghosh, D. B. (1995). Improving brand performance by altering consumers’ brand uncertainty. Journal Of Product & Brand Management:Vol 4, No5: pp. 14-20#.
33. Lassar, W. M. (1998). Control systems in supplierretailer relationships and their impact on brand performance. Journal of Retailing and Consumer Services: Vol 5(2): pp. 65-75#.
34. Baldauf, A., Cravens, K. S., and Binder, G. (2003). Performance consequences of brand equity management: evidence from organizations in the value chain. Journal of Product & Brand Management: vol 12, No4: pp.220- 236#.
35. Keller, K. L., and Lehmann, D. R. (2003). How do brands create value?. Marketing Management: vol 12, No3: pp. 26-31#.
36. Foster G. (1986). Financial Statement Analysis. New Jersey: PrenticeHall Inc.#
37. Sukmono, S. (2015). Effect Type Strategy, Investment Opportunity Set In Relation Between Managerial Ownership And Accounting Conservatism. Research Journal of Finance and Accounting: Vol 6, No 3: pp. 195-207#.
38. Rajiv, D. B., Raj, M., and Arindam. T. (2014). Does a Differentiation Strategy Lead to More Sustainable Financial Performance than a Cost Leadership Strategy?. Management Decision: Vol 52, No 5: Pp. 872 – 896#.
39. Yasheng, C., and Johnny, J. (2014). Business Strategy, Executive Compensation and Firm Performance. Journal Accounting and Finance: Vol 54: Pp. 113–134.
40. Nurul Houqe, M., Kerr, M. and Monem, M. (2013). Business Strategy and Earnings Quality. Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2198626#.
41. Nandakumar, M.K., Ghobadian, A., and O’Regan, N. (2011). Generic Strategies and Performance – Evidence from Manufacturing Firms. International Journal of Productivity and Performance Management: Vol 60, No 3: Pp. 222-251#.
42. مرادی، محمد و سپهوندی، سعیده (1394). تاثیر استراتژیهای رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک. پژوهشهای حسابداری مالی، شماره 25، صص 90-75.#
43. حدادیان، عليرضا؛ منظمی برهانی، مسعود و ابراهيم رحيمی (1393). تاثيراستراتژیهای تمرکز و تمایز بر عملكرد با در نظر گرفتن نقش واسط قابليتهای بازاریابی و قابليتهای تكنولوژی. اولين کنفرانس بينالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، ایران.#
44. هنربخش، سمیرا؛ بیرجندی، حمید و بیرجندی، مسعود (1391). بررسی اثر نسبی استراتژیهای تجاری بر روی ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 15، صص 47-59.#
45. عربصالحی، مهدی؛ مؤیدفر، رزیتا و سجاد کریمی (1390). تاثير ریسک محيط، استراتژی شرکت و ساختار سرمایه بر عملكرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال 4، شماره 3، صص70-47.#
46. نوری فرد، یداله و مليحه درستكار (1389). تاثير استراتژی مدیریت هزینه بر عملكرد مالی بلندمدت شرکتهای برتر پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. همایش بررسی راهكارهای ارتقاء مباحث حسابداری مدیریت در صنعت، دورود، ایران.#
47. نائبزاده، شهناز (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین سازگاری استراتژی کسب و کار با استراتژی تولیدی و عملکرد شرکت سایپادیزل. فصلنامه مدیریت، شماره۱۷، صص۱۱-۳۶.#
48. دلاور ، علي (1384). مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي. چاپ چهارم، تهران: انتشارات رشد.#
49. مشکی (1390 ). تعیین عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای بورسی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته و حداقل مربعات تعمیمیافته برآوردی. مجله پیشرفتهای حسابداری، سال 6، صص 119-91.#
50. زراء نژاد، منصور و ابراهیم انواری (1384). کاربرد دادههای ترکیبی در اقتصادسنجی. فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره 2، شماره 4، صص 21-52.#