The Rhetorical Analysis of Ethereal Poetry on the Basis of Semantic "Normality Relying on the Office of "siyah mashg
Subject Areas : Analysis of order textsSaeed Mohammadi kish 1 , homeira khanjani 2
1 - PhD candidate of Persian Language and Literature, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Iran
2 - Education
Keywords: Key Words: Communication, Speech, Poet, Formalism, Semantic Normality, Hooshang Ebtehaj,
Abstract :
The aim of this study is to investigate different types of semantic normality such as simile, metaphor, falsehood, permissible, anecdotal, contradiction, paradoxes in one hundred sonnets of Hooshang Ebtehaj. The ability to communicate and express words is one of the possibilities that mankind has used to the highest level of history in speech and writing. Among which the arrangement of speech has always been the subject of speaker attentions. Therefore, there is a sense of purity and adornment of the speech in all the elder works. Normality is one way to understand and criticize literary issues in various aspects of the beautification of the art work in Russian Formalism School. Two ways of assimilation and succession help in the semantic normality of the poet based on the semantic rules governing the Norwegian language. Considering that the domain of meaning or semantic is more than the other levels of language in the highlighting, each poet who succeeding in terms of his talent and knowledge in this field will have more pure poems. The poet or writer is looking for a more beautiful expression while expressing the subject.In Persian linguistic studies and literary researches, the attitude of formalists has found a special place. This study examines the semantic abnormality and analyzes how to use the elements of semantic abnormality in Houshang Ebtehaj's poetry in different types of semantic abnormalities such as simile, metaphor, irony, metaphor, ambiguity, contradiction, paradox in one hundred of Houshang Ebtehaj's sonnets.
1ـ ابتهاج، هوشنگ. (1378). سیاه مشق.تهران: نشرکارنامه.
2- احمدی، بابک. ( 1374). حقیقت و زیبایی. چاپ هفتم. تهران: نشر مرکز.
2ــ _____،_____ . ( 1380). ساختار و تأویل متن، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.
4ــ ایلگتون، تری. پیشدرآمدی بر نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر، چاپ ششم، تهران: طرح نو.
5- تادیه، ژان ایو. ( 1377). نقد ادبی در سده ی بیستم؛ ترجمه ی محمد رحیم احمدی، تهران: سوره.
5ــ دهخدا، علیاکبر. ( 1377). لغتنامه دهخدا. چاپ دوم، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران،
6ــ رجایی، محمّدخلیل. (1379). معالمالبلاغه در علم معانی و بیان و بدیع. چاپ پنجم، شیراز: نشر دانشگاه شیراز.
8ــ سلدن، رامان؛ ویدوسون، پیتر. (1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو.
9ــ سنگری، محمدرضا. «هنجارگریزی و فراهنجاری در شعر»، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، ش 64 ،4-9. .
10ــ شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1393).صورخیال در شعر فارسی. چاپ هفدهم ویراست دوم، تهران: آگه.
11 ــ ________،___ . (1373). موسیقی شعر. چاپ سوم تهران: آگاه.
12ــ ________،___ . (1391). رستاخیز کلمات (درس گفتارهایی دربارة نظریة ادبی صورتگرایان روس). تهران: سخن.
13ــ شمیسا، سیروس. (1394) بیان. چاپ چهارم از ویراست چهارم، تهران: نشر میترا.
14- ـــــــــ، ــــــ . ( ... ) نگاهی تازه به بدیع.تهران: فردوس.
14ــ صفوی، کوروش. (1373). از زبان¬شناسی به ادبیات (نظم). تهران: چشمه.
15ــ علوی مقدم، مهیار. (1377) . نظریههای نقد ادبی معاصر (صورتگرایی و ساختارگرایی). تهران: سمت.
16- فتوحی رود معجنی، محمود.( 1388). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
17ــ کزازی، میرجلالالدین. (1388) . بیان1 ــ زیباشناسی سخن پارسی. چاپ نهم،تهران: مرکز.
19ــ همایی، جلالالدین. (1386) . فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ بیست و هشتم، تهران: نشر هما.