A Study of the Educational Dimensions of Family in Coronavirus Crisis (Covid-19)
Subject Areas : Opportunities, threats, and pathology of philosophy of children
1 -
Keywords: family children training crisis Covid-19 ,
Abstract :
Family is a natural and original place for children and plays an important role in their developments. As a matter of fact, internal structure of the families with respect to their environment, culture, and other social reasons are different. Moreover, the rise of certain events such as the outbreak of coronavirus disease affected the life style of the families and highlighted the training role families in confrontation with this disease which brought in its wake certain psychological and physiological outcomes. According to certain studies, coronavirus (Covid-19) disease apart from its medical, health, and economic effects, has affected family life, social relations, public activities, and spiritual, religious, and emotional life of people as well. Accordingly, the main objective of the present paper is to study the necessity of paying attention to the training role of families and their impacts on children in understanding practical concepts in coronavirus period. The method of this study is descriptive-analytic based on library sources.
نهج البلاغه (۱۳۸۳) ترجمه و شرح سید علی نقی فیض الاسلام، فیض الاسلام.
ابن ابي الحديد، عبد الحميد (بيتا) شرح نهج البلاغه، ج۲۰، عربی.
انصاریان، حسین (۱۳۸۰) نظام خانواده در اسلام، قم: امابیها.
برگ، اتوکالین (۱۳۶۸) روانشناسی اجتماعی، ترجمة علیمحمد کاردان، تهران: اندیشه.
بیگی، روح الله (۱۳۸۹) ارزشهاي اجتماعی در قرآن، قم: اسوه.
تورانی، حیدر (۱۳۹۹) «پسابرنامه در پساكرونا، ضرورت تعليم و تربيت امروز: مبتني بر مدل رادار استراتژيك»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 16، شمارة۵۶، ص117ـ105.
جاویدی، طاهره (۱۳۹۸) نقش خانواده در تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی (ره)، پیام امام به مناسبت روز 25 / 1 / 69 (کد مطلب: ۱۵۶۵۳۹، تاریخ مطلب: ۱۳۹۸/۰۶/۰۵).
حسنی، سیدحمیدرضا؛ موسوی، هادی (۱۳۹۷) انسانشناسی صدرایی بمثابه ظرفیتشناسی مبانی انسانشناختی صدرالمتألهین برای علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
خزاعی، زهرا (1891) «هویت انسانی در اندیشه صدرالمتألهین»، خردنامه صدرا، شمارة 62، ص88ـ26.
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (۱۳۷۷) آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: سمت.
دلاوری پورپاریزی، محبوبه؛ صفورایی پاریزی، محمد مهدی (۱۳۸۹) «شیوههای تربیت فرزندان»، طهورا، شمارة ۷، ص39ـ15.
شاملی، عباسعلی (۱۳۸۳) «فرایند تربیت فرزندان دراندیشه دینی»، مطالعات راهبردی زنان، شمارة۲۴، ص۱45ـ۱33.
شعارینژاد، علیاکبر (۱۳۸۸) فلسفه جدید تربیت و یا فلسفه جدید در آموزش و پرورش، تهران: اطلاعات.
طلایی، ابراهیم؛ بزرگ، حمیده (۱۳۹۴) «تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش از دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شمارة۱۲۲، ص117ـ91.
عطاران، محمدرضا (۱۳۸۲) آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، ابنسینا، غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی، تهران: مدرسه.
قائمی، علی (۱۳۷۴) تربیت و بازسازی کودکان، تهران: امیری.
کاظمی، مهدی و منصورزاده، فاطمه (۱۳۹۳) نقش و جایگاه خانواده در تربیت فرزندان و تحقق جامعة صالح، چهارمین همایش ملی اخلاق و آداب زندگی، زنجان؛ https://civilica.com/doc/423459
کلینی، محمدبن يعقوب (1374) اصول كافي، شرح و ترجمة فارسي محمدباقر کمرهای، تهران: دفتر مطالعات تاريخ و معارف اسلامي.
کینیا، مهدي (۱۳۵۷) مبانی جرمشناسی، تهران: دانشگاه تهران.
ماکارنکو، آنتوانسمیونویچ (۱۳۸۲) آموزش و تربیت کودکان (مجموعه مقالههای آموزش مارکانکو)، ترجمه محمدجعفر پوینده و سیمین کرمانینژاد، تهران: چشمه.
مطهری، مرتضی (۱۳۷۷) نبرد حق و باطل، بضمیمه احیای تفکر اسلامی، تهران: صدرا.
ملاصدرا (۱۳۸۱) الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، تهران: بنیاد حکمت اسلامی.
ـ ـ ـ ـ ـ (۱۳۸۶) الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، با حواشی ملامهدي سبزواری، تحقیق سیدجلالالدين آشتیانی، قم: بوستان کتاب.
مونته سوری، ماریا (۱۳۸۷) کودک در خانواده، ترجمه سعید بهشتی، تهران: امیرکبیر.
نوری، حسین (۱۴۰۸ ق) مستدرک الوسائل، قم: مؤسسة آل البیت (ع).
نیکزاد، محمود (۱۳۷۵) کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: کیهان.
Barbisch, D., Koenig, K. L., & Shih, F-Y. (2015). Is there a case for Quarantine? perspectives from SARS to Ebola. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 9(5), 547–553.
Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912–920
Bruer, J. (2002). The myth of the first three years: A new understanding of early brain development and lifelong learning. New York: Free Press.
Ghosh, R., Dubey, M. J., Chatterjee, S., & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: special focus on psychosocial aspect. Education, 31, 34-42.
Keating, D. P. & Hertzman, C. (1999). Developmental health and the wealth of nations: social, biological and educational dynamics. New York: The Guilford Press.
Lally, J. R. (1997). Brain development in infancy: a critical period. Sacramento. CA: Child Development Division, California Department of Education.
Mason, F., Farley, A., Pallan, M., Sitch, A, Easter, C, Daley, AJ. (2018). Effectiveness of a brief behavioural intervention to prevent weight gain over the Christmas holiday period: randomized controlled trial. BMJ.
Nunez, P., Suarcz, P., Rosario, G., & Vallejo, A. (2015). Relationships between Perceived parental involvement in Student, homework, student homework behaviors, and academic achievement: differences among elementary, junior high, and high school students. Metacog. Learn. 10(3).
Parker, I. (2014). The crisis in modern social psychology and how to end it. Routledge Publications.
Pomerantz, E., Monti, J. D. (2015) Measuring parents’ involvement in children’s education. Springer.
Roccella, M. (2020). Children and coronavirus infection (Covid-19): what to tell children to avoid post-traumatic stress disorder (PTSD). The Open Pediatric Medicine Journal, 10 (1). 14-19.
Rubin, G. J., & Wessely, S. (2020). The psychological effects of quarantining a city. BMJ.
Rus, M., Sandu, M. L., &Mariana, F. C. (2021). The influence of the educational and family environment on the preschool. Technium Social Sciences Journal, Vol. 15, 55-60,
School readiness. a conceptual framework. (2012). New York: Britto Unicef
Shen, K., Yang, Y., Wang, T., Zhao, D., Jiang, Y., Jin, R., & Shang, Y. (2020). Diagnosis, treatment, and prevention of 2019 novel coronavirus infection in children: experts’ consensus statement. World journal of pediatrics, 5,1-9.
Sprang, G., & Silman, M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105–110
Turgoose, D., Ashwick, R., Murphy, D. (2018). Systematic review of lessons learned from delivering teletherapy to veterans with post-traumatic stress disorder. Journal of telemedicine and telecare. 24(9): 575-85.
Wang, G. Zhang, Y. Zhao, J. Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet. 395 (10228): 945-7
Zhang, J., Shuai, L., Yu, H., Wang, Z., Qiu, M., Lu, L., & Chen, R. (2020). Acute stress, behavioural symptoms and mood states among school age children with attention-deficit/hyperactive disorder during the COVID19 outbreak. Asian Journal of Psychiatry, 51, 10-20.