Rhyme and its Functions in Sultan Walad’s Lyrics
Subject Areas : Analysis of order textsmouhammad amir Mashhadi 1 , hosniyeh nakhaie 2 , leyla ebadi nejhad 3
1 - Associate Professor, Sistan and Baluchestan University
2 - Sistan and Baluchestan University
3 - Sistan and Baluchestan University
Keywords: Persian poetry Sultan Walad, Lyrics Rhyme Functions of rhyme,
Abstract :
Rhyme is one of the factors influencing the aesthetic creation, and is one of the components of the compilation of the poetry, which has a prominent position in Persian poetry, and the Persian poets have long been concerned with its application. As the Persian poetry evolves, the application of the rhyme becomes more visible and the poets have gone through a variety of words. Among those that types of rhyme play a major role in the poetry of his poetry, is Sultan Walad, who has used a variety of words in rhyme position in his lyrics. This research, with a text-oriented approach, and from the angle of statistics deals with the types of rhyme and their functions in Sultan-Walad’s lyrics; thus the rhymed and non- rhymed poems and the various types of rhyme in the lyrics of the poet, which include a considerable amount of his Diwan were studied and finally It was found that the his rhymed lyrics are much more than non-rhymed lyrics, and the frequency of all kinds of rhymes also shows that the verbal rhyme are the most frequent type of rhymes in the sultan Walad's lyrics. On the other hand, the functions of rhyme in his lyrics were also investigated from the musical, inductive and rhetorical points of and we concluded that the poet has used the rhyme for his purposes, including: aestheticizing, expressing his thoughts, and reflecting his own feelings and ...in his poetry.
1. آقا سردار، میرزا نجف قلی ( 1362)، دُرَّۀ نجفی، تصحیح، تعلیقات و حواشی حسین آهی: کتابفروشی فروغی.#
2. اسلامی ندوشن، محمدعلی ( 1374)، جام جهان بین، چاپ ششم، تهران: جامی.#
3. بهاء الدین محمد بلخی(سلطان وَلَد) (1338)، دیوان اشعار، با مقدمه استاد سعید نفیسی، تهران: کتابفروشی رودکی.#
4. حق شناس، علی محمد ( 1370)، مقالات ادبی و زبان شناختی، تهران: نیلوفر.#
5. رادمنش، عطا محمد ( 1388)، ردیف و تنوّع و تفنّن آن در غزل های سنایی، مجله کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، س دهم، ش 18، صص 97-119.#
6. شفیعی کدکنی، محمدرضا ( 1381)، موسیقی شعر، چاپ هفتم، تهران: آگه.#
7. صفوی، کورش( 1383)، از زبان شناسی به ادبیات، جلد اول(نظم)، چاپ اول، تهران: سوره مهر.#
8. طالبیان، یحیی و اسلامیت مهدیه ( 1384)، ارزش چندجانبة ردیف در شعر حافظ، مجله پژوهش های ادبی، س 2، ش8، صص 7-28.#
9. طوسی، خواجه نصیر ( 1369)، معیارالاشعار، تصحیح جلیل تجلیل، تهران: نشر جامی و ناهید.#
10. غیاثی، محمدتقی ( 1368)، در آمدی بر سبک شناسی ساختاری، چاپ اول، تهران: شعلة اندیشه.#
11. فرشیدورد، خسرو (1382)، دستور مفصّل امروز، تهران: سخن.#
12. کاشفی سبزواری، میرزا حسین واعظ ( 1369)، بدیع الافکار فی صنایع الاشعار، ویراستة میرجلال الدین کزازی، تهران: مرکز.#
13. گرکانی، محمد حسین شمس العلماء ( 1377)، ابدع البدایع، چاپ سنگی، تهران: انتشارات وزارت علوم و معارف.#
14. متّحدین، ژاله( 1354)، تکرار، ارزش صوتی و بلاغی آن، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، س 11، ش3، صص 53-83.#
15. محسنی، احمد ( 1379)، کارکرد هنری ردیف، مجله آموزش زبان و ادب فارسی، ش 56، صص 12-22.#
16. محسنی، احمد ( 1382)، ردیف و موسیقی شعر، چاپ اول، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.#
17. نقوی، نقیب (1384)، شکوه سرودن، چاپ اول، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.#
18. وحیدیان کامیار، تقی (1372)، تکرار در زبان خبر و تکرار در زبان عاطفی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، س 26، ش 3و4، صص 32تا51.#
19. همایی، جلال الدین(1367)، تاریخ ادبیات ایران، تهران: نشر هما.#
20. یوسفی، غلامحسین ( 1376)، چشمة روشن، چاپ هفتم، تهران: علمی.#