Investigation of Effective Factors on Implementing the Knowledge Management in Central Office of Jahad Daneshgahi
Subject Areas : Knowledge ManagementAbbas Hosseinpour 1 , mohammad bagher alipour 2
1 -
2 -
Abstract :
The aim of this article is to identify effective factors on implementing the knowledge management in central offices of Jahad Daneshgahi. Research community is included of all managers and experts in which 132 people of this society are selected based on Chochran Formula. The research method is applicable and descriptive and the cronbach’s alpha is used for determining the reability of the research instruments. In this level,the cronbach’s alpha of independent variable of effective factors is equal to 97% and the dependent variable of implementing the knowledge management is equal to 95% that shows the desired level of the reliability for the research instruments. Data are analyzied within two descriptive and analytical levels based on spss software. Reseach assumptions are related to investigating the effects of each dimensions of IT, organizational structure, organizationa culture, motivation and managerial factors on the implementing the knowledge management that allof them are confirmed. Findings show that all effective factors have a direct relationship with implementing the knowledge management. The highest effect is related to the motivation and then IT, organizational culture and then managerial factors. The lowest level is related tothe organizational structure.
1- شریفزاده، فتاح. بودلایی، حسن. مدیریت دانش در سازمانهای اداری، تولیدی و خدماتی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، 1387.
2- ابطحی، حسین. صلواتی، عادل. مدیریت دانش در سازمان. انتشارات مؤسسه مطالعات و برنامهریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تهران، چاپ اول، 1385.
3- نجفبیگی، صرافیزاده، طاهری لاری، "طراحی الگوی زیرساختی مورد نیاز به منظور پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان" بهار و تابستان، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، 1390.
4- عبدالرحمان، سعید، عبدالله، یولی، عابدین محمد "رابطه بین ویژگیهای سازمانی و پیادهسازی امنیت اطلاعات مدیریت دانش" دانشگاه کوآلالامپور، 2009.
5- طوسی، محمدعلی. (فرهنگ سازمانی). چاپ اول. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1372.
6- نوناکو، اکوجیرو و تاکوچی، هیروتاکا، شرکتهای دانشآفرین: چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری را محقق میسازند، ترجمه عطافر، اسلامی، کاوه و انا لوی، قم، نشر سماء قلم، 1385.
7- الوانی، سیدمهدی، خطمشی دانشآفرین؛ "ضرورت بقا در سازمانهای امروز"، مجله مجلس و پژوهش، سال دهم شماره 41، 1382.
8- سیدجوادین، سیدرضا، برنامهریزی نیروی انسانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1386.
9- عدلي، فريبا. مديريت دانش و حركت به فراسوي دانش، تهران: انتشارات فراشناختي انديشه، 1384.
10- حافظنیا، محمدرضا، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ چهارم، انتشارات سمت، 1378.
11- مؤمنی، منصور، تحلیلهای دادههای آماری با استفاده از spss، تهران، کتاب نو، 1386.
12- حیدری، مقیمی، خنیفر، "بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش" بهار، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره یازدهم، شماره اول، صفحات 184-1392.149.
13- Davenport, T. H. & Prusak, L. 1998. Working Knowledge: How Organizations MANAGE What the Know. Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press. Debowski, SH, Knowledge Management. Milton: John Wiley & Sons. 2006.
14- Breu, K. & Smith, G, "Selling Knowledge, Cranfied", Management Research in Practice Series. 2001.
15- Kelloway, E.K. and Barling, J. Knowledge woek as organizational behavior. International Journal of nanagement Reviews, 2. 2003.
16- Hung Y. C et al, Critical factors in adopting a kMS for the pharmaceatical industy, Industrial M & Data systems, vol. 105 No, 2, pp. 2005. 164–183.
17- Marshall. R & Talbott. J & Bukovinsky. D, Employee empowermentworks at small companies, too, strategic finance, 2006, pp. 34 – 40.
18- Paulen D. & Mason, D. Newzealand Knowledge Management: Barries and Drivers of Knowledge Management Vptak. Journal of Knowledge Management Vol 8, No5, 2002 , p14.
19- Zack, M. developing a knowledge Strategy, California Manage ment Review, vol. 41, No, 3, 1999, pp.125-145.