Siyasat-nama and Discursive Turn in Iranian Political Thought; the Speech Act Analysis of Siyar al-mulûk
Subject Areas : Research in Theoritical Politics
1 -
Keywords: Discursive Turn Political Thought Siyasat-nama Subjective Situation Discourse Analysis,
Abstract :
The relation between author and social context in discourse turn of Iranian and Islamic political thought is a matter of great concern. The social contexts of 7th to 9th centuries created new condition which in turn paved the ground for change and development of Iranian and Islamic political philosophy and its discursive turn. In response to this change and political contexts of Iranian-Islamic society, emerged three schools of thought among the thinkers of this period. Al-Mawardi and introducing of caliphate system, Al-Ghazali with Islamic justification of authority of the Kings in order to reconcile between caliphate and kingship and, finally, Nizam al-Mulk by Siyasatnama (The Book of Government) who tried to pass the caliphate system and articulate a new discourse. Relying on the Iranian tradition of Ideal King, Nizam al-Mulk tries to justify kingship with an expedient approach. Such a conflict is distinguishable in Siyasatnama. Within this book, there is a conflict between three discourses: caliphate, kingship and religious discourse of resistance. This paper is going to verify the hypothesis that Nizam al-Mulk has played the role of “poiltical subjective” in the discursive transformation from writing Shariatnama (Islamic laws) to Andarzname (Book of advice). He uses three lingual strategies in order to play subjective situation role: to omit caliphate discourse by “concealing” it, and highlight the kingship discourse by excluding other discourses of resistance that are traceable in the book. The methodology of the article is a combination of Laclau and Mouffe discourse theory and micro-level approach of Van leeuwen discourse Analysis.
اخوان کاظمی، بهرام (1380) «عدالت و خودکامگی در اندیشه سیاسی خواجه نظام¬الملک طوسی»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 54، صص 5-27.
اسلامی، روح¬الله و غلامرضا خواجه سروی (1392) «تکنولوژیهای قدرت در سیاستنامه خواجه نظامالملک»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، شماره 4، صص 1-26.
السنهوری، عبدالرزاق احمد (1389) نظریه دولت در فقه اهل سنت، ترجمه حامد کرمی و داوود محبی، تهران، کتاب همگان.
حسینی¬زاده، سید محمدعلی (1383) «نظریه گفتمان و تحلیل سیاسی»، فصلنامه علوم سیاسی، شماره 28، صص 181-212.
جنکینز، ریچارد (1385) پیر بوردیو، ترجمه لیلا جو افشانی، تهران، نی.
حقیقت، سیدصادق (1389) «اصالت یا وابستگی سیاستنامه»، مهرنامه، سال اول، شماره 6، صص 166-167.
خوش¬آمدی، مرتضی (1388) گفتمان، فقر و قدرت؛ با تمرکز بر جامعه¬شناسی زبان پیر بوردیو، تهران، بینش نو.
دائره¬المعارف بزرگ اسلامی (1395) بخشی از سیاستنامه به قلم خواجه نظامالملک نیست، قابل دسترسی در: https://cgie.org.ir/fa/news/154555. .
رجایی، فرهنگ (1374) تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان، تهران، قومس.
رضاییراد، محمد (1389) مبانی اندیشه سیاسی در خرد مزدایی، تهران، نی.
رنجبر، مقصود (1387) «سیاستنامه¬نویسی در ایران»، مجله اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 257-258، صص 138-159.
رهبر، عباسعلی و دیگران (1391) «تحلیل گفتمانی نامه تنسر؛ درآمدی بر اندیشه سیاسی عصر ساسانی»، دوفصلنامه دانش سیاسی، سال هشتم، شماره 16، صص 43-62.
زرگرینژاد، غلامحسین (1389) «عدالت در ابهام»، مهرنامه، سال اول، شماره 6، صص 170-171.
طباطبایی، جواد (1367) درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی ایران، تهران، کویر.
------------ (1384) خواجه نظام¬الملک طوسی: گفتار و تداوم فرهنگی ایران، تهران، ستوده.
طقوش، محمدسهیل (1387) دولت عباسیان، ترجمه حجت¬الله جودکی، تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
غیاثیان، مریم سادات (1386) «بازنمایی «ما» و «آنها»: تصویر سفیدپوستان و مسلمانان در نشریات غرب پس از یازدهم سپتامبر 2001»، فصلنامه رسانه، شماره 72، صص 205-215.
---------------- (1388) «نگرش فرهنگی غرب در مورد ایران در ساختهای زبانی نشریات انگلیسی زبان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 5، صص 123-139.
فقیه ملک مرزبان، نسرین و مرجان فردوسی (1391) «گفتمان حکومتی در گلستان سعدی»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال هفتم، شماره سوم، صص 7-40.
فیرحی، داوود (1385) قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران، نی.
فیرحی، داوود (1389) «سیاست¬نامه¬های اسلامی بنیاد ایرانشهری را برنمی¬تابد»، مهرنامه، سال اول، شماره 6، صص 168-169.
قادری، حاتم (1380) اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران، تهران، سمت.
قزلسفلی، محمدتقی و دیگران (1391) «فرمانروایی به مثابه عدالت؛ تأملی در اندیشههای سیاسی خواجه نظام¬الملک»، فصلنامه مطالعات سیاسی، شماره 17، صص 1-30.
کرون، پاتریشیا (1389) تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام، ترجمه مسعود جعفری، تهران، سخن.
لایکن، ویلیام جی (1395) درآمدی به فلسفه زبان، ترجمه میثم محمد امینی، تهران، هرمس.
لمبتون، آن.
کی.
اس (1374) دولت و حکومت در اسلام، ترجمه سید عباس صالحی و محمدمهدی فقیهی، تهران، عروج.
----------------- (۱۳۷۸) نظریههای دولت در ایران، ترجمه چنگیز پهلوان، تهران، گیو.
ماوردی، ابی¬الحسن (1973) الاحکام¬السلطانیه و الولایات¬الدینیه، قاهره، مکتبه مصطفی البابی.
منصوری، علی و مریم غلامی خسروآبادی (1390) «بررسی تطبیقی اندیشه سیاسی ابوحامد محمد غزالی و خواجه نظام¬الملک طوسی»، مجله سخن تاریخ، شماره 15، صص 125-150.
میرموسوی، سیدعلی (1389) «سیاست براساس مصلحت»، مهرنامه، سال اول، شماره 6، صص171-173.
نظام¬الملک طوسی، ابوعلی حسن بن علی بن اسحاق (1389) سیر الملوک، به کوشش جعفر شعار، تهران، امیرکبیر.
یارمحمدی، لطف¬الله (1385) ارتباطات از منظر تحلیل گفتمان انتقادی، تهران، هرمس.
Laclau, Ernesto, Mouffe, Chental (1985) Hegemony and Socialist Strategy: Towards A Radical Democratics Politics, London,Verso.
Nasr, Seyyed Hossein (2009) The heart of Islam: Enduring values for humanity. Zondervan.
Vanleeuwen, Theo (2008) Discourse and Practice, Oxford.