Investigating on the Continuity of Structures of Iranshahri's politics In Iranian and Islamic Epistles (Case Study: The Era of Ardeshir and Khajeh Nizam-Al-Mulk eTusi)
Subject Areas : Research in Theoritical Politicsmohadese jazaee 1 , roh allah eslami 2
1 - Ferdosi University
2 - Ferdosi University
Keywords: The Mirror of Princes Intertextuality Mikhail Bakhtin The Era of Ardeshir Siyar-al-muluk,
Abstract :
The “Mirror of Prince’s genre” is one of the long-standing Iranian traditions, and unquestionably one that extended into the Islamic era. In this article, we examine the continuation of the structures of the Iranshahri concept, with the method of intertextuality, within the ancient Iranian text of “The Era of Ardeshir’’ and ‘‘Siyar-al-muluk’’ of Nizam al-Mulk. Intertextuality claims that no text is separate from the past and no text can be viewed as a closed and self-contained system. In other words, each text gains meaning by concepts of the past and influences the understanding of the reader. According to this fact, all fundamental meanings and their logic is dependent on what has already been said. The texts reflect the political realities of society in their own way as reflected in dialogues or monologues. After explaining the theory of intertextuality, the authors show how structures such as the quality of governance and the emphasis on the Farah of Shah, the coherence of religion and politics, the importance of the ministry's institution, and the establishment of spies, and structures such as the methaphysical politics, despotism and patriarchal government stress on the relation of intertextuality between these two texts and make justifiable the possibility of countinuing The Mirror of Princes.
آلن، گراهام (1385الف) بینامتنیت، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
--------- (1385ب) رولان بارت، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
احمدی، بابک (1391) ساختار و تأویل متن، چاپ چهاردهم، تهران، مرکز.
اسلامی، روح¬الله (1394) حکومت¬مندی ایران¬شهری، تداوم تکنولوژی¬های قدرت، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
اکبری، امیر (1389) «تأثیر نگرشهای باستانی بر اندیشه¬های سیاسی عصر خواجه نظام¬الملک طوسی»، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ، سال دوم، شماره هفتم، صص 9-34.
پهنادایان، شاهین (1389) «تأثیرپذیری سیاستنامه خواجه نظام¬الملک از نامه تنسر و کارنامه اردشیر بابکان»، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی، شماره سوم، صص 85-97.
خلعتبری، الهیار و نیره دلیر (1388) «اندیشه ایران¬شهری و خواجه نظام¬الملک»، پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ، سال اول، شماره دوم، صص 27-62.
زرگری¬نژاد، غلامحسین و افسانه علیزاده کلخوران (1390) «تداوم سلطنت مطلقه در اندرزنامه-های سیاسی دو سده نخست هجری»، مسکویه، سال پنجم، شماره چهاردهم، صص 123-142.
فروزش، سینا (1391) بررسی تحلیلی سنت اندرزنامه¬نویسی سیاسی در تاریخ میانه ایران، تهران، جهاد دانشگاهی.
فیرحی، داوود (1378) قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران، نی.
قادری، حاتم (1388) ایران و یونان، فلسفه در لابه¬لای سیاست و در بستر تاریخ، تهران، نگاه معاصر.
طباطبایی، سید جواد (1384) درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران، کویر.
عهد اردشیر (1348) تصحیح احسان عباس، ترجمه محمدعلی امام شوشتری، تهران، سلسله انتشارات انجمن آثار ملی.
نامور مطلق، بهمن (1390) درآمدی بر بینامتنیت؛ نظریه و کاربردها، تهران، سخن.
نظام¬الملک طوسی، ابوعلی حسن بن علی بن اسحاق (1347) سیر الملوک، به اهتمام هیوبرت دارک، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
Jenny, Laurent (1979) Variation at Mimesis, In the Romantic Review Volume 93.No.1-2.
Haberer, Adolph (2007) Intertexuality in theory and practice, university of Lyon2, Literatur.49 (5).
Kristeva, Julia (1986) Ed by TorilMoi, New York University Press.