-
المقاله
1 - امکان تغییر شکل شیاطین جن بر پایه برداشت از قرآن و حدیثدانش ها و آموزه های قرآن و حدیث , العدد 7 , السنة 2 , زمستان 1398گزارش مکرّر قرآن و جوامع روایی از میزان اثرگذاری و شگردهای شیاطین جن در گمراهسازی انسان، پرداختن به این موضوع را ضروری میکند. دوری از معارف مرتبط با این حوزه، زمینه اثرپذیری از شیاطین را کاهش نمیدهد بلکه میتواند به افزایش آن منجر شود. نوشتار حاضر، تحلیل شماری از رو أکثرگزارش مکرّر قرآن و جوامع روایی از میزان اثرگذاری و شگردهای شیاطین جن در گمراهسازی انسان، پرداختن به این موضوع را ضروری میکند. دوری از معارف مرتبط با این حوزه، زمینه اثرپذیری از شیاطین را کاهش نمیدهد بلکه میتواند به افزایش آن منجر شود. نوشتار حاضر، تحلیل شماری از روایات معتبر را درباره «قدرت تغییر شکلِ شیطانها» به عهده دارد. ریشه یابیِ برخی از حوادث مانند همجنسگرایی قوم حضرت لوط علیه السلام، انحراف خلافت بعد پیامبر| و داوری منصفانه درباره «تجرّد» و «عدم تجرّد» جن در گرو تحلیلِ درست این قدرت است. عدّهای، آشکارشدن جن و بهویژه شیطانها با شمایل گونهگون را به معنای دگرگونی ظاهری دانسته و برخی آن را به تصرّف در اِدراک انسان تأویل کردهاند. فرضیه این پژوهش، اثبات امکان تغییر شکلِ شیاطین و وقوع خارجیِ آن است. به همین منظور در گام اوّل نوشتار، «گستره»، «محدودیت» و «سه فرضیه در کیفیتِ» آشکار شدن با شکلهای گوناگون، تحلیل میشود. گام دوم هم به گزارش وقوع عینی تغییر شکل میپردازد. جامعیت نوشتار حاضر و فرضیه های مطرح شده در کیفیت تغییر شکل شیطانها، از نوآوریهای آن است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - محدودیتِ تغییر شکل شیاطین جن بر مبنای متون ثقلیندانش ها و آموزه های قرآن و حدیث , العدد 10 , السنة 3 , پاییز 1399پیام شماری از روایات معتبر، ناتوانی شیاطین جن در آشکارشدن با سیمای پیامبر است. مهمترین جوامع حدیثی شیعه و سنی گزارشگر این حقیقتاند. در منابع حدیثی شیعه، این حکم به اوصیای پیامبر و شیعیان خاص و در منابع شیعی و سنّی، این حکم به همه پیامبران الهی، تسری داده شده است. راه أکثرپیام شماری از روایات معتبر، ناتوانی شیاطین جن در آشکارشدن با سیمای پیامبر است. مهمترین جوامع حدیثی شیعه و سنی گزارشگر این حقیقتاند. در منابع حدیثی شیعه، این حکم به اوصیای پیامبر و شیعیان خاص و در منابع شیعی و سنّی، این حکم به همه پیامبران الهی، تسری داده شده است. راه تمییز بین مکاشفهها و خوابهای رحمانی و شیطانی با فهمِ درستِ این آموزهها گِره خورده است. هدف این پژوهش، بررسی محدودیت آشکارشدن شیطانها با تنوّع شکل، با استناد به روایات معتبر است. به این منظور، ناتوانی شیاطین از آشکارشدن «با سیمای پیامبران و جانشینانشان» و «با سیمای شیعه حقیقی» در دو گام تحلیل میشود. بررسی «روایاتِ معارض» و «ناتوانی شیطانها از آشکارشدن با سیمای شیعه حقیقی»، از نوآوریهای مقاله است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - امکان ارتباط متقابل با نبی مکرّم صلی الله علیه و آله پس از وفات ایشاندانش ها و آموزه های قرآن و حدیث , العدد 13 , السنة 4 , تابستان 1400استمرار حیات نبی مکرّم صلی الله علیه و آله بر اساس قیاس اولویت نسبت به حیات شهیدان و به تبع آن امکان برقراری ارتباط با آن حضرت بعد از وفاتش، حقیقتی پذیرفته شده نزد غالب ملل اسلام، غیر از سلفیها است. سلفیها با نپذیرفتن امکان ارتباط متقابل، «توسل» و «شفاعخواهی» دیندار أکثراستمرار حیات نبی مکرّم صلی الله علیه و آله بر اساس قیاس اولویت نسبت به حیات شهیدان و به تبع آن امکان برقراری ارتباط با آن حضرت بعد از وفاتش، حقیقتی پذیرفته شده نزد غالب ملل اسلام، غیر از سلفیها است. سلفیها با نپذیرفتن امکان ارتباط متقابل، «توسل» و «شفاعخواهی» دینداران از پیامبر را بعد از وفاتش، پوچ و بدعت میانگارند. اهم مستندات مدافعان این پندار ناصواب، علاوهبر انگاره نفی حیات و آگاهی پس از وفات، عبارتند از: 1. مانع بودن «برزخ»؛ 2. روایات ناظر به انقطاع عمل بعد از مرگ. نگارنده در این مقاله ضمن نقد این دو پندار، اهم ادله و شواهد وحیانیِ امکان ارتباط با نبی مکرّم پس از مرگ را بررسی کرده است که عبارتند از: 1. استمرار جایگاه نظارتی نبی -مکرّم نسبت به اعمال امت، بعد از وفات 2. سخن گفتن پیامبر با هلاک شدگان در جنگ بدر؛ 3. وجوب سلام دادن به پیامبر به صیغه خطاب در تشهد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی روایات شهود معصومان وفاتیافته در بیداری و احتضاردانش ها و آموزه های قرآن و حدیث , العدد 14 , السنة 4 , پاییز 1400یکی از مباحث کلامی دربارۀ معصومان^ امکان شهود آنان بعد از وفاتشان است. بهظاهر شهود معصومان وفاتیافته در بیداری و احتضار، هم بر اساس قوانین تشریعی و تکوینی خداوند میسّر است و هم بر اساس رخداد آن در خارج؛ یعنی، هم امکان ذاتی دارد و هم امکان وقوعی. ادله و شواهد متعدد ر أکثریکی از مباحث کلامی دربارۀ معصومان^ امکان شهود آنان بعد از وفاتشان است. بهظاهر شهود معصومان وفاتیافته در بیداری و احتضار، هم بر اساس قوانین تشریعی و تکوینی خداوند میسّر است و هم بر اساس رخداد آن در خارج؛ یعنی، هم امکان ذاتی دارد و هم امکان وقوعی. ادله و شواهد متعدد روایی، امکان وقوع شهود را پشتیبانی میکنند. قویترین دلیل روایی مسلّم نزد غالب اندیشمندان فریقین، روایات معراجیه در معتبرترین جوامع است. طبق این روایاتِ مستند به قرآن، علاوه بر شرکتکردن نبی مکرم در گردهمایی پیامبران در بیتالمقدس، در آسمانها نیز با برخی از آنان ملاقات و گفتوگو داشت. روایات مربوط به شهود تعدادی از معصومان توسط محتضر، نزد شیعه متواتر است. اثبات امکان وقوعی شهود، پیامآور استمرار حیات، آگاهی برخی از فعالیتها و مسؤلیتهای معصومان و در نتیجه، اثباتکننده معقولبودن توسل به آنان پس از وفاتشان است. مأموریت این پژوهش کتابخانهای، گزارش ادله و شواهد روایی امکان وقوعی شهود در بیداری و احتضار است. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تحلیل روایات «شهود معصومان وفاتیافته، در خواب»دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث , العدد 15 , السنة 4 , زمستان 1400روایات متعدّد و معتبر، گویای وقوع شهود معصومان وفاتیافته، در حالت خواب است. گاهی شاهدان، از خود معصومان هستند و گاهی از غیر معصومان؛ اعم از نیکان و بدان. تعدادی از روایات، حکایتگر راهکار دیدار نبی مکرّ صلی الله علیه و آله یا یکی از معصومان و یا یکی از وفاتیافتگان اس أکثرروایات متعدّد و معتبر، گویای وقوع شهود معصومان وفاتیافته، در حالت خواب است. گاهی شاهدان، از خود معصومان هستند و گاهی از غیر معصومان؛ اعم از نیکان و بدان. تعدادی از روایات، حکایتگر راهکار دیدار نبی مکرّ صلی الله علیه و آله یا یکی از معصومان و یا یکی از وفاتیافتگان است. این روایات به همراه روایاتِ مؤکّدِ حقیقیبودن دیدار معصومان در خواب، شواهد خوبی برای اثبات امکان شهود معصومان وفاتیافته است. کیفیت شهود در خواب، از مسائلی است که اندیشمندان اسلامی را به تحلیل وادار کرده و فرضیههایی را مطرح کردهاند. مقاله حاضر به گزارش و تحلیل این روایات میپردازد. ارائه ادلّه و شواهد روایی با نظم و تحلیلی نو و موجز، از نوآوریهای این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. تفاصيل المقالة