پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم
,
العدد2,السنة
9
,
پاییز-زمستان
1397
جبر و اختيار همواره از قديم پردامنهترين مباني فلسفه و مورد بحث فلاسفه و حكما بوده است. گروهي به جبر مطلق و جمعي مانند معتزليان به اختيار مطلق معتقدند؛ اما قول ميانه «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِيضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْن» كه از ائمه هادين(ع) به ما رسيده امروز أکثر
جبر و اختيار همواره از قديم پردامنهترين مباني فلسفه و مورد بحث فلاسفه و حكما بوده است. گروهي به جبر مطلق و جمعي مانند معتزليان به اختيار مطلق معتقدند؛ اما قول ميانه «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِيضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْن» كه از ائمه هادين(ع) به ما رسيده امروز در آزمايشگاه تخصصي علم اعصاب به اثبات رسيده است. در این مقاله، مطالعات نوروفیزیولوژی در زمینه اراده آزاد، آیات قرآنی مرتبط و سایر دیدگاههای روانشناسی و عصبشناسی مربوط به صورت مروری، مورد توجه قرار گرفته است. «بنجامين ليبت» نوروفيزيولوژيستي است كه طي مطالعات علمي روي مغز درك جديدي از هوشياري اثبات کرده است.اين دانشمند میگوید: مغز پاسخ به يك تحريك خارجي را قبل از تصميم آگاهانه شروع ميكند (پاسخ قبلاً وجود دارد، آنچه تقدير ميناميم). مقاله شواهدی از جبر متعالي و دايره سرنوشت از آيات قرآن كريم، ديدگاه يونگ، تفاسير مولانا و حافظ پیشرو میگذارد و سپس عصبشناسي تعالي در علم اعصاب را مورد بررسی قرار میدهد. با تأمل در آگاهيهاي ديني و ارتباط آن با علوم جديد میتوان گسترهی افقهای دید انسان نسبت به آگاهیهای دینی را افزایش داد.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.