المقاله
1 -
خانواده و کارکرد تربیتی آن در قرآن و روایات
پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم
,
العدد 2
,
السنة
8
,
پاییز-زمستان
1396
خانواده به عنوان نهادی تأثیرگذار در جهت تعلیم و تربیت انسان، در سالهای اخیر با شکلهای جدیدی مواجه شده که ارائه تعریفی ثابت از آن ضروری است. از سویی بسیاری بر این عقیدهاند که با شکلگیری نهادهایی همچون مدرسه، کارکردهای تربیتی خانواده توسط سایر نهادها صورت میگیرد و
أکثر
خانواده به عنوان نهادی تأثیرگذار در جهت تعلیم و تربیت انسان، در سالهای اخیر با شکلهای جدیدی مواجه شده که ارائه تعریفی ثابت از آن ضروری است. از سویی بسیاری بر این عقیدهاند که با شکلگیری نهادهایی همچون مدرسه، کارکردهای تربیتی خانواده توسط سایر نهادها صورت میگیرد و همین امر جایگاه و منزلت خانواده را کاهش میدهد. این درحالی است که خانواده نقشهایی دارد که نهادهای دیگر نمیتواند عهدهدار آنها باشد و نمیتواند جایگزین خانواده شوند. از این رو، مقاله حاضر با هدف شناسایی تعریف و کارکردهای تربیتی خانواده از منظر قرآن و روایات تدوین شد. روش بررسی در این تحقق، مطالعه اسنادی بوده و در شناسایی معنای خانواده از معناشناسی و در شناسایی کارکرد تربیتی خانواده از روش تحلیلی بهرهگرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بر اساس آیات و روایات، خانواده متشکل از پیوند شرعی میان زن و مرد، فرزندان آنها و خویشاندی نسبی و سببی است. بر اساس همین منابع، خانواده دارای کارکردهایی است که در تربیت اخلاقی و تعلیم اعضای خانواده مؤثر است. همچنین به وجود محبت و موًدت میان اعضای خانواده، استمرار ارتباط میان والدین و فرزندان و نوع ارتباط میان خانواده و فرزندان به گونهای است که مشکلات و کاستیهای ناشی از آموزشهای مدرسه را برطرف کند. از سویی به دلیل انجام عملی بسیاری از موارد اخلاقی و دینی توسط خانواده، تأثیرگذاری آنها بر فرزندان بیش از مدرسه خواهد بود. در مجموع خانواده کارکردهای تعلیمی و تربیتی اخلاقی و دینی برای اعضای خود دارد که مدرسه نمیتواند جایگزین آن باشد.
تفاصيل المقالة