-
المقاله
1 - رتبهبندی عوامل مؤثر بر ارتقای نوآوری در شرکتهای وابسته به مراکز رشد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی؛ مطالعه موردي پارک علم و فناوری یزدفصلنامه رشد فناوری , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1392در دنیای امروز، بیشتر کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند و یکی از مراکز مهم جهت انجام فعالیتهای نوآورانه، شرکتهای مستقر در مراکز رشد وابسته به پارکهای علم و فناوری هستند. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤث أکثردر دنیای امروز، بیشتر کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند و یکی از مراکز مهم جهت انجام فعالیتهای نوآورانه، شرکتهای مستقر در مراکز رشد وابسته به پارکهای علم و فناوری هستند. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ارتقای نوآوری در شرکتهای مستقر در مراکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری یزد میباشد. به این منظور برای شناسایی شاخصهای مؤثر بر ارتقای نوآوری، از مقالات به روز دنیا، مطالعات صورت گرفته در این حوزه و همچنین از نظرات خبرگان در حوزه نوآوری استفاده شده است که در نهایت تعداد سی و هفت شاخص مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و پس از طراحی پرسشنامه، از شاخصهای به دست آمده و تأیید روایی محتوایی و صوری آن توسط خبرگان، پرسشنامهها در اختیار مدیران و کارکنان شرکتهای مستقر در مراکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری یزد قرار داده شد و تعداد 200 پرسشنامه تکمیل شد و دادههای به دست آمده از پرسشنامهها توسط تکنیک تاپسیس فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر این اساس سی و هفت شاخص موجود در پرسشنامه با توجه به پاسخهای ارائه شده توسط مدیران و کارکنان شرکتها، به ترتیب اهمیت آنها رتبهبندی شدند که کسب دانش و اطلاعات جدید و دسترسی به فناوریهای جدید و پیشرفته به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقای نوآوری در شرکتهای مستقر در مراکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری یزد شناخته شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای نوپا با استفاده از متدلوژی نقشه شناختی فازیمدیریت فردا , العدد 66 , السنة 20 , بهار 1400كسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق م أکثركسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مصاحبه 34 گروه (عوامل موفقیت کسب وکارهای نوپا) در 7 دسته با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی و مدل انتزاعی تحقیق طراحی شد سپس به منظور بررسی وضعیت روابط بین عوامل و تعیین مُحتملترین سناریوهای تحقیق از رویکرد کمی نقشه شناختی فازی استفاده شد.نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که مهمترین دسته مدل انتزاعی تحقیق دسته عوامل تکنولوژیکی میباشد از طرفی مُحتملترین سناریو این بُعد به بیان این موضوع می پردازد؛ صرفاً داشتن ایده فناورانه تضمین کننده موفقیت کسب وکار نوپا نمیباشد چون پیاده سازی ایده مستلزم وجود تیمی متخصص (دانش محور) میباشد که بتوانند به سرعت نمونه اولیه ایده را به بازار ارائه دهند و با بکارگیری هوش تجاری(داده کاوی) به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از بازخود مشتریان کشف فرصتهای نوآورانه را برای موفقیت بیشتر کسب و کار افزایش دهند. این پژوهش با تحلیل و مورد بحث قرار دادن سناریوهای مُحتمل و ارائه پیشنهادهای کاربردی به موفقیت بیشترکسب و کارهای نوپا فناوری محور کمک میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طراحی مدل توسعة کارآفرینی گردشگری فرهنگی در شهر میراث جهانی یزدمطالعات اجتماعی گردشگری , العدد 18 , السنة 9 , پاییز-زمستان 1400گردشگری به دلیل ماهیت خود، دارای زمینههای مناسبی جهت توسعه کارآفرینی میباشد. مطالعات محدودی در خصوص توسعه کارآفرینی در گردشگری صورت پذیرفته است. از جمله حوزههای رو به رشد گردشگری، گردشگری فرهنگی میباشد که گزینه مطلوبی برای توسعه در مقاصدی است که ظرفیتهایی در این أکثرگردشگری به دلیل ماهیت خود، دارای زمینههای مناسبی جهت توسعه کارآفرینی میباشد. مطالعات محدودی در خصوص توسعه کارآفرینی در گردشگری صورت پذیرفته است. از جمله حوزههای رو به رشد گردشگری، گردشگری فرهنگی میباشد که گزینه مطلوبی برای توسعه در مقاصدی است که ظرفیتهایی در این زمینه دارند. در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از نظریه داده بنیاد، مدلی جهت توسعه کارآفرینی در مقصد گردشگری فرهنگی ارائه شود. برای جمعآوری داده از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. جامعه تحقیق، اساتید دانشگاهی و صاحبنظران دولتی در بخش گردشگری و مالکان کسبوکارهای فعال و شاغلان در زمینه گردشگری فرهنگی در شهر یزد بودهاند. در این تحقیق از نمونهگیری نظری استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شده و 11 مصاحبه انجام شده و بر این اساس 367 کد اولیه، 97 کد ثانویه، 44 کد مفهومی و 10 مقوله استخراج گردیده است. بر اساس نتایج به دست آمده و با بهرهگیری از مدل سهشاخگی، عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری فرهنگی در سه دسته کلی عوامل ساختاری، بسترها و شرایط محیطی و عوامل رفتاری تقسیمبندی شدهاند و هریک از دستههای مذکور شامل مؤلفهها و شاخصهای مرتبط میباشند. تفاصيل المقالة