امروزه با افزایش رقابت جهانی در فضای کسب و کار، شرکتها برای بقا و دستیابی به سود معقول نیاز به یک رابطه تنگاتنگ با تأمینکننده خود دارند. اخیراً محققان، مدلهایی را برای انتخاب تأمینکننده بررسی کردهاند، که به موضوع تعیین الگوی همکاری با همکاران منتخب توجه کمتری شده ا أکثر
امروزه با افزایش رقابت جهانی در فضای کسب و کار، شرکتها برای بقا و دستیابی به سود معقول نیاز به یک رابطه تنگاتنگ با تأمینکننده خود دارند. اخیراً محققان، مدلهایی را برای انتخاب تأمینکننده بررسی کردهاند، که به موضوع تعیین الگوی همکاری با همکاران منتخب توجه کمتری شده است. با وجود تحقیقات زیادی که درخصوص انواع مدلهای همکاری، ویژگیها، الزامات و دستاوردهای آنها صورت گرفته، ولی ارائه یک الگو مناسب و جامع برای انتخاب مناسبترین نوع رابطه میان دو سازمان همکار مورد توجه کافی قرار نگرفته است. بهطور کلی الگوهای همکاری بین تأمینکننده- خریدار شامل برونسپاری، اتحاد راهبردی، سرمایهگذاری مشترک و تملک میباشد. هدف از این تحقیق طراحی مدلی است که با توجه به ویژگیهای محصول، شرایط کسب و کار و اهداف سازمان الگوی همکاری مناسب تعیین میشود. در این مدل از ساختار سود، فرصت، هزینه و ریسک که یک الگو جامع و پرکاربرد برای در تصمیمات راهبردی میباشد، استفاده شده است. در این تحقیق، انتخاب الگوی همکاری میان دو سازمان همکار، در جهت طراحی اجزا رادار بررسی شده است. با مطالعه کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان سازمان صنعت دفاعی ایران، عوامل مؤثر بر انتخاب الگوی همکاری مناسب برای رابطه میان دو سازمان همکار، شناسایی و اولویتبندی گردید. یک مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) جهت اولویتبندی معیارها و زیرمعیارهای مربوطه طراحی شده است. مقایسات زوجی براساس نظر خبرگان صورت پذیرفته و نتایج به کمک نرمافزار سوپر دسیژن تحلیل شده است.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.