-
المقاله
1 - بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری سبز بر نوآوری فناورانه سبز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستانفصلنامه رشد فناوری , العدد 1 , السنة 14 , زمستان 1396در سیستم اقتصادی جهانی و رقابت روزافزون موجود، خلاقیت و نوآوری در حکم بقا و کلید موفقیت سازمانها است. در چنین شرایطی، کسب و کارها دریافتهاند که کسب مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر سرمایههای فکری آنهاست و موفقیتشان تا حد زیادی به توانایی آنها در مدیریت این دارایی ارزشمن أکثردر سیستم اقتصادی جهانی و رقابت روزافزون موجود، خلاقیت و نوآوری در حکم بقا و کلید موفقیت سازمانها است. در چنین شرایطی، کسب و کارها دریافتهاند که کسب مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر سرمایههای فکری آنهاست و موفقیتشان تا حد زیادی به توانایی آنها در مدیریت این دارایی ارزشمند بستگی دارد. در کنار موارد یاد شده و با افزایش نگرانیهای زیستمحیطی از طرف مصرفکنندگان، دولتها و جوامع مختلف در سراسر جهان، شرکتهای تولیدی در صدد توسعهی برنامههای دوستدار محیطزیست مانند توسعهی محصول سبز، برند سبز، فناوری و نوآوری سبز برآمدهاند. مرور پیشینه نشان میدهد که علیرغم پژوهشهای متعددی که در حوزه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و نوآوری در سازمانها انجام شده است به مفاهیم نوآوری فناورانه سبز و ارتباط آن با سرمایه فکری سبز توجه بسیار محدودی شده است. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری سبز بر نوآوری فناورانه سبز پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را تمام شرکتهای فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان خوزستان تشکیل میدهند، چرا که توجه به ملاحظات زیستمحیطی در صنایعی که در ارتباط مستقیم با محیطزیست قرار دارند از اهمیتی دوچندان برخوردار است. در پژوهش حاضر از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش PLS جهت آزمون فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که تمام ابعاد سرمایه فکری سبز شامل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای سبز به شکل مستقیم بر نوآوری فناورانه سبز اثرگذار هستند. همچنین براساس نتایج نهایی این پژوهش سرمایه انسانی سبز بیشترین تأثیر را هم به شکل مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق تقویت سایر ابعاد سرمایه فکری سبز بر نوآوری فناورانه سبز دارد. در نتیجه ضروری است که توسعه و تقویت این بعد از سرمایه فکری سبز در اولویت قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی- جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه¬ اربعین (مورد مطالعه: زائرین عبوری از مرزهای هوایی و زمینی استان خوزستان)مطالعات اجتماعی گردشگری , العدد 19 , السنة 10 , بهار-تابستان 1401گردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش بندی و تعیین نیمرخ روانشناخت أکثرگردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی– جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است. این پژوهش بر اساس هدف، كاربردي و براساس چگونگي جمع آوري داده ها توصـيفی- پيمايشي است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است که از مرزهای استان خوزستان تردد کرده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوریتم شبکه های عصبی با استفاده از نقشه های خود سازمانده استفاده شده است. یافته های پژوهش سه دستة متفاوت از زائرین با انگيزه هاي مختلف سفر را نشان داد. اين سه دسته از گردشگران به نام های بیشتر گردشگر تا زائر (گردشگران زائر)، بیشتر زائر تا گردشگر (زائرین گردشگر) و زائرین نام گذاري شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که گردشگران هر بخش دارای ویژگی های روانشناختی، جمعیت شناختی و رفتاری خاص خود می باشند. بر اين اساس، راهبردهاي بازاريابي براي توسعة فعاليت هاي گردشگري متناسب با هر بخش باید متفاوت باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت استارتاپها با استفاده از رویکرد فراترکیبفصلنامه رشد فناوری , العدد 1 , السنة 20 , زمستان 1402استارتآپ یک کسبوکار نوپا است که راهحلی نوین را بـراي یـک مسأله ارائـه میکند؛ کسب و کارهاي نوپا بخش جداییناپذیر فرایند تحول و دگرگونی در بازار رو به گسترش دنیاي امروز هستند. درحالیکه تضمینی براي موفقیت این کسبوکار از طریق راهحل ارائهشده وجود ندارد. بسیاري استارت أکثراستارتآپ یک کسبوکار نوپا است که راهحلی نوین را بـراي یـک مسأله ارائـه میکند؛ کسب و کارهاي نوپا بخش جداییناپذیر فرایند تحول و دگرگونی در بازار رو به گسترش دنیاي امروز هستند. درحالیکه تضمینی براي موفقیت این کسبوکار از طریق راهحل ارائهشده وجود ندارد. بسیاري استارتآپ را فرهنگ نوینی براي اندیشههای نـو و خلاقیت بر فـراز ایدههای موجود میدانند که هدف از آن برطرفکردن مشکلات موجـود در نقـاط کلیـدي است. هدف از انجام این پژوهش فراهمآوردن یک مدل اطلاعاتی جامع، فراگیر و تلفیقی، از عوامل موفقیت استارتآپها است. بدین منظور با بهکارگیری رویکرد فراترکیب در این پژوهش، به تجزیهوتحلیل نتایج و یافتههای محققان قبلی پرداخته و با بررسیهای جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موفقیت استارتاپها در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی، تعداد 52 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. نتیجه پژوهش، عوامل موفقیت استارتآپها در 6 مقوله اصلی و 17مؤلفه طبقهبندی شدند. مقولههای اصلی عبارتند از: راهبرد و سیاستگذاری (مدیریت مدل بوم کسب و کار، هدفگذاریها و برنامهها، چشمانداز و راهبردها)، نوآوری و کارآفرینی (اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، ظرفیت پویای کارآفرینانه، فرهنگ نوآوری و کارآفرینی)، مدیریت خدمات و محصولات (بازاریابی و فروش، رضایت مشتری، کیفیت و کمیت تولیدات، نحوه تولید)، منابع (منابع مالی، منابع انسانی)، فناوری و دانش (مدیریت دانش، زیرساختهای فناورانه) و زیرساختهای فناورانه (نقش دولت و نهادهای مربوطه، نقش نهادهای مالی و سرمایهگذاری، محیط بینالمللی) بوده که هرکدام از ابعاد نیز با مؤلفههای شناساییشده تشریح گردیدند. تفاصيل المقالة