-
المقاله
1 - ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت دانش سازمانهای دانشبنیان مورد کاوي دانشگاه قمفصلنامه رشد فناوری , العدد 2 , السنة 10 , بهار 1393ارزيابي وضعيت مديريت دانش به سازمانهای دانشبنیان امكان ميدهد كه دريابند چگونه فرايند مديريت دانش خود را پيادهسازي نمايند. از این رو باید شاخصهايي براي اندازهگيري فرايند مديريت دانش در اینگونه سازمانها تعریف شود. اين شاخصها کارايی و اثربخشي فرايند مديريت دانش را أکثرارزيابي وضعيت مديريت دانش به سازمانهای دانشبنیان امكان ميدهد كه دريابند چگونه فرايند مديريت دانش خود را پيادهسازي نمايند. از این رو باید شاخصهايي براي اندازهگيري فرايند مديريت دانش در اینگونه سازمانها تعریف شود. اين شاخصها کارايی و اثربخشي فرايند مديريت دانش را بيان مينمايند. هدف این پژوهش ارائه مدلی برای ارزیابی مدیریت دانش برای سازمانهای دانشبنیان است. در مدل توسعه داده شده در این تحقیق، چهار توانمندساز یا عامل مؤثر بر ایجاد و توسعه فرايند مدیریت دانش شامل «منابع انسانی، فناوری اطلاعات، آموزش و فرهنگ» و چهار زیر فرايند اصلی مدیریت دانش شامل «ایجاد، ذخیرهسازی، اشتراک و کاربرد دانش» شناسایی شدند. سپس مدل توسعه یافته به صورت موردی در جامعه آماری متشکل از کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاه قم به عنوان یکی از سازمانهای دانشبنیان مورد ارزیابی واقع شده است. روش تحقیق از نوع توصيفي- پيمايشي است و دادههای مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده است. نتايج حاصل از تحقیق، حاکي از آن است که دانشگاه قم تمرکز زیادی بر مدیریت دانش نداشته و در سطح آمادگی متوسطی جهت پیادهسازی مدیریت دانش قرار دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون رتبهبندی فریدمن گویای آن است که توانمندسازها و زیر فرايندهای مورد بررسی در شرایط مطلوبی قرار ندارند و عامل «فرهنگ سازمانی» و فرايند «ایجاد دانش» در دانشگاه قم دارای کمترین توجه و عامل «آموزش» و فرايند «کاربرد دانش» دارای بیشترین توجه میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - شناسایی شاخصهاي مؤثر بر خلق دانش ملي، هوش ملي و توليد ناخالص داخلي (مرور ادبيات نظاممند)فصلنامه رشد فناوری , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1397نقش دانش و مديريت دانش در شكوفايي اقتصاد كشورها غيرقابل انكار است و از آن بهعنوان عامل مهمی در افزایش بهرهوري و تولید ناخالص داخلی کشورها ميتوان نام برد. هوش نيز بهعنوان عنصری كه بر خلق دانش تأثیرگذار است، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب كرده است. بر اين اساس ا أکثرنقش دانش و مديريت دانش در شكوفايي اقتصاد كشورها غيرقابل انكار است و از آن بهعنوان عامل مهمی در افزایش بهرهوري و تولید ناخالص داخلی کشورها ميتوان نام برد. هوش نيز بهعنوان عنصری كه بر خلق دانش تأثیرگذار است، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب كرده است. بر اين اساس اين مقاله به دنبال شناسايي شاخصهاي مؤثر در هر يك از ابعاد خلق دانش ملي، هوش ملي و توليد ناخالص داخلي است. اين مقاله از نوع تحقيق كيفي و بصورت مرور ادبيات نظاممند در حوزههای خلق دانش، تولید ناخالص داخلی و هوش ملی انجام شده است. در این راستا، جستجوي مقالات انگلیسی در پایگاههاي اطلاعات علمي نظير ساينس دايركت، امرالد، تيلور و فرانسيس، اسپرينگر و IEEE در بازه زمانی سالهاي 1992 تا 2017 و جستجوي مقالات فارسی در پرتال جامع علوم انساني و پايگاه مجلات تخصصي نور و پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي در بازه زمانی سالهاي 1384 تا 1395 صورت گرفته است. در مجموع، 186 مقاله براي شروع مورد بررسی قرار گرفتند كه پس از جستجو، غربالگري و ارزیابی اين تعداد به 114 مقاله تقليل يافت. اين مطالعه در مقالات مختلف با حجم نمونه و روشهای پژوهش متفاوت و نيز مدلهای گوناگون انجام شده است. در نهايت چهار شاخص با شش بعد در حوزه خلق دانش سازمانی، چهار شاخص با هفت بعد در حوزه تولید ناخالص داخلی و شش شاخص با بیست بعد در حوزه هوش ملی شناسایی شدند كه براي پژوهشهاي آتي و ارزيابي تأثير اين شاخصها بر يكديگر مفيد خواهند بود. نتایج نشان داد که چهار شاخص با شش بعد استخراج شده از مقالات بررسی شده در حوزه خلق دانش سازمانی بوده و قابل تعمیم به حوزه خلق دانش ملی نیستند و نیاز به بررسی عمیقتر ابعاد خلق دانش در سطح ملی با استفاده از روشهای کیفی و کمی در پژوهشهای آتی خواهیم بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - استخراج ویژگیها و بسط لغتنامه در اندیشهکاوی مورد استفاده در متون فارسیفصلنامه مهندسی برق و مهندسی کامپيوتر ايران , العدد 50 , السنة 14 , پاییز 1395اندیشهکاوی به تحلیل اظهار نظرات کاربران جهت استخراج نظرات، احساسات و خواستههای کاربران در یک حوزه خاص میپردازد. دانستن نظرات افراد در یک حوزه خاص میتواند نقش مهمی در تصمیمگیریهای کلان آن حوزه ایفا کند. به طور کلی اندیشهکاوی در سه سطح سند، جمله و ویژگی به استخراج أکثراندیشهکاوی به تحلیل اظهار نظرات کاربران جهت استخراج نظرات، احساسات و خواستههای کاربران در یک حوزه خاص میپردازد. دانستن نظرات افراد در یک حوزه خاص میتواند نقش مهمی در تصمیمگیریهای کلان آن حوزه ایفا کند. به طور کلی اندیشهکاوی در سه سطح سند، جمله و ویژگی به استخراج نظرات کاربران میپردازد. اندیشهکاوی در سطح ویژگی به دلیل تحلیل جهتگیری جنبههای مختلف یک حوزه از دو سطح دیگر بیشتر مورد توجه قرار دارد. در این مقاله روشی به منظور استخراج ویژگیها و بسط لغتنامه اندیشهکاوی ارائه شده است. این لغتنامه به منظور تعیین جهتگیری نظرات کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. روش پیشنهادی شامل چهار گام اصلی است. در گام نخست لغتنامه اندیشهکاوی برای زبان فارسی ایجاد میشود. گام دوم مرحله پیشپردازش شامل تقطیع، ایجاد برچسبهای ادات سخن و برچسب وابستگی نحوی اسناد است. گام سوم استخراج ویژگیها و بسط لغتنامه با استفاده از روش انتشار دوگانه است و در گام چهارم ویژگیها و قطبیت کلمات حاوی نظر استخراجشده در مرحله قبلی اصلاح شده و در نهایت قطبیت ویژگیها تعیین میگردد. برای ارزیابی روش پیشنهادی، نتایج حاصل را با روش استخراج ویژگی بر اساس تکرار در متون فارسی که قبلاً ارائه شده است مقایسه خواهیم نمود. نتايج به دست آمده نشان ميدهد كه روش ارائهشده در اين مقاله نسبت به روش استخراج ویژگی بر اساس تکرار در متون فارسی عملكرد بهتري دارد. تفاصيل المقالة