دانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه ک أکثر
دانش همواره ابزاری قدرتمند در تثبیت جایگاه هر فرد/ جامعه، خدمترسانی به عموم و رویکرد تعالی جوامع مستقل کنونی است. ارزش دانش آنجا حیاتیتر و معرضتر میگردد که بتوان آن را به کالا/ خدمتی جهت رفع نیازمندیهای جامعه بشری تبدیل نمود. شرکتهای دانشبنیان بهعنوان یک مؤسسه کوچک حقیقی- حقوقی، ازجمله مؤسسههایی است که توانایی بالایی در تبدیل دانش به فناوری دارند. این در حالی است که شرکتهای دانشبنیان در ایران نسبت به موارد مشابه در خارج و با توجه به سند چشمانداز 20ساله ایران، در وضعیت مناسب و مطلوب قرار ندارند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی چالشهای پیش روی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و دستهبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالشها به دست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و دستهبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه و با الهام از سیستم مدیریت فرایند کسب و کار انجام پذیرفته است. نتایج نشان داد که 59 چالش به دست آمده با توجه به الگوی سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار، در سه دسته چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی دستهبندی شدند. همچنین تعداد چالشهای مربوط به فعالیتهای مدیریتی، عملیاتی (اصلی) و پشتیبانی به ترتیب با تعداد 27، 15 و 17 چالش به دست آمد.
تفاصيل المقالة
نقش علم و دانش در رشد ملی به دلیل ایجاد تخصص و ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید، همواره مورد توجه است و جایگاه فناوری و دانش بهعنوان عوامل درونزا در این توسعه، یک جایگاه حیاتی محسوب میگردد. از سوی دیگر تبدیل دانش به کالا/ خدمت است که موجب رفع نیازمندیهای جوامع مختلف م أکثر
نقش علم و دانش در رشد ملی به دلیل ایجاد تخصص و ارتقای بهرهوری کل عوامل تولید، همواره مورد توجه است و جایگاه فناوری و دانش بهعنوان عوامل درونزا در این توسعه، یک جایگاه حیاتی محسوب میگردد. از سوی دیگر تبدیل دانش به کالا/ خدمت است که موجب رفع نیازمندیهای جوامع مختلف میگردد. شرکتهای دانشبنیان از جمله مؤسسههای هستند که بهعنوان کارخانه تبدیل دانش به کالا/ خدمت فعالیت مینمایند. با آنکه شرکتهای دانشبنیان عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از کشورها میباشند، اما این مؤسسهها در ایران مطابق با چشمانداز 20 ساله کشور، از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوب قرار نداشته و در مسیر توسعه خود دچار چالشهایی هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای فراروی شرکتهای دانشبنیان موجود در پارک علم و فناوری اقبال یزد و اولویتبندی این چالشها با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی انجام پذیرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از مدیران و کارکنان رده بالای این شرکتها بوده است. 59 چالش بهدست آمده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، در یک پرسشنامه تدوین و بین جامعه هدف توزیع گردید. اعتبارسنجی 128 پرسشنامه گردآوری شده، توسط روش شبکه عصبی مصنوعی پیش انتشار با MSE=2.0332 تأيید گردید و اولویتبندی چالشها بهوسیله شبکه عصبی مصنوعی تابع شعاع مدار انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که 19 چالش از 59 چالش بهدست آمده در اولویت بودهاند. از جمله این چالشها میتوان به: مشکلات اقتصادی کشور، رکود صنعت و بازارهای داخلی و سیاستهای ناموزون حمایتی دولت، اشاره نمود.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.