-
المقاله
1 - شناسایی عوامل و شاخص های مدل سنجش کیفیت خدمات صنعت بازیهای رایانهای بر بستر ابرفصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران , العدد 45 , السنة 12 , پاییز-زمستان 1399یکی از مهمترین بخشهای رسانهای و سرگرمی در دنیاي امروز، صنعت بازیهای رایانهای است. تعداد کاربران این نوع بازیها بهصورت مستمر در حال افزایش است و کسبوکارهای این صنعت رشد چشمگیري کردهاند؛ بهطوری که این رشد گردش مالی میلیون دلاري را براي شرکتهای توسعهدهنده این ن أکثریکی از مهمترین بخشهای رسانهای و سرگرمی در دنیاي امروز، صنعت بازیهای رایانهای است. تعداد کاربران این نوع بازیها بهصورت مستمر در حال افزایش است و کسبوکارهای این صنعت رشد چشمگیري کردهاند؛ بهطوری که این رشد گردش مالی میلیون دلاري را براي شرکتهای توسعهدهنده این نوع بازیها به دنبال داشته است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت سنجش کیفیت خدمات بر بستر ابر در صنعت بازیهای رایانهای است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی-توسعه اي است و جزء تحقيقات کيفی بهحساب میآيد. همچنين اين پژوهش از منظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق «توصیفی-غيرآزمايشي» محسوب ميشود. در این پژوهش براي سنجش کیفیت خدمات صنعت بازیهای رایانهای بر بستر ابر، پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش و مدلهای موجود و انجام روش دلفي، 52 شاخص در قالب 9 بعد اصلی شناسایی شدند. نتایج پژوهش مدلی جامع برای سنجش کیفیت خدمات صنعت بازیهای رایانهای بر بستر ابر ارائه می کند که میتواند مورداستفاده صنعت گران و پژوهشگران قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - مخارج عمومی و بهره وری نیروی انسانی در ایرانمدیریت فردا , العدد 54 , السنة 17 , بهار 1397مخارج عمومی در هر دولتی نیاز ضروری برای انجام وظایف دولت در حوزه های آموزش، بهداشت و امنیت و دفاع است. چگونگی هزینه کردن این مخارج می تواند بر بهره وری نیروی انسانی بطور مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار باشد. این مقاله در پی آن است نسبت این مخارج با هم و اثر آنها با بهره وری أکثرمخارج عمومی در هر دولتی نیاز ضروری برای انجام وظایف دولت در حوزه های آموزش، بهداشت و امنیت و دفاع است. چگونگی هزینه کردن این مخارج می تواند بر بهره وری نیروی انسانی بطور مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار باشد. این مقاله در پی آن است نسبت این مخارج با هم و اثر آنها با بهره وری نیروی انسانی را مورد بررسی قرار داهد. این مطالعه در بازه زمانی 1369 تا 1394 صورت گرفته و برای بررسی اثر مخارج عمومی از روش علیت گرنجر و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون علیت نشان داد که بین مخارج آموزشی و مخارج بهداشتی با بهره وری نیروی انسانی علیت یکطرفه برقرار است و رابطه علی بین مخارج نظامی و بهره وری نیروی انسانی وجود ندارد. از طرف دیگر نتایج حاصل از برآورد مدل نیز حاکی از عدم اثرگذاری مخارج بهداشتی و نظامی بر بهره وری نیروی انسانی است که این موضوع نشان می دهد مخارج بهداشتی توسط دولت به درستی صرف نشده و مخارج نظامی نقش تکمیلی یا رقیب برای دو جزء مخارج دیگر یعنی مخارج آموزشی و بهداشتی ایفا نمی کند. اثر مخارج آموزش اثر مثبت و معناداری بود که نشان می دهد مخارج آموزشی شاید بشکل بهینه صرف نشود ولی توانسته بر بهره وری نیروی انسانی اثر مثبتی ایفا کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تاثیر فشارهای بیرونی و انگیزش درونی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش پذیرش مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنیمدیریت فردا , العدد 70 , السنة 21 , بهار 1401علیرغم علاقه مدیران آیندهنگر و محققان، میزان اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی کشور تاکنون رضایتبخش نبوده است. چالش واقعی پیشروی مدیران کشور، تعیین اولویتها اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز برای دستیابی به بهترین مزیت ممکن در اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز در أکثرعلیرغم علاقه مدیران آیندهنگر و محققان، میزان اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی کشور تاکنون رضایتبخش نبوده است. چالش واقعی پیشروی مدیران کشور، تعیین اولویتها اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز برای دستیابی به بهترین مزیت ممکن در اجرای مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی کشور است. در این مقاله به تاثیر فشارهای بیرونی و انگیزش درونی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش پذیرش مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای تولیدی صنایع لبنی در کشور ایران است که ۸۲ نفر از مدیران به عنوان نمایندگان شرکتها مورد تحلیل قرار گرفتند. روش نمونهگیری غیراحتمالی و در دسترس و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد فشارهای بازار و تامینکنندگان در پذیرش مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی تاثیرگذار است. علاوه بر این مشخص شد پذیرش مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی بر عملکرد محیطی، عملیاتی و اقتصادی تاثیرگذار است. در حالیکه تاثیر فشارهای کنترلکننده در پذیرش مدیریت زنجیره تأمینسبز در صنایع لبنی تایید نشد. نتایج تحقیق تعهد مدیریتی و نقش اصلی تأمینکنندگان در اتخاذ موفقیتآمیز مدیریت زنجیره تأمینسبز را برجسته میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی وضعیت انتقال آموزش و اولويتبندي عوامل مؤثر بر آن در صنعت پتروشيمي با تکنيک فرایند سلسله مراتبی گروهيفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی , العدد 2 , السنة 2 , پاییز 1394این مقاله به بررسی وضعیت موجود و مطلوب انتقال آموزش و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخته است. روش این پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر بودند، از میان آ أکثراین مقاله به بررسی وضعیت موجود و مطلوب انتقال آموزش و اولویتبندی عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخته است. روش این پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر بودند، از میان آنان طبق جدول مورگان 220 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه مجزا شامل پرسشنامه سیستم انتقال یادگیری با 46 گویه و پرسشنامه مقایسه زوجی با 16 عامل می باشد. نتايج حاصل از اجراي آزمون آماري t تک نمونه نشان داد که عوامل سازماني به همراه مؤلفههاي آن شامل نتايج فردي مثبت، نتايج فردي منفي، تصديق سرپرست و بازخورد سرپرستان/ مربیگری عملکرد در شرکت ملی صنایع پتروشيمي در وضعيت نامطلوبي قرار دارند. لکن مؤلفههاي حمايت همکار و حمايت سرپرست/ مديران در وضعيت مطلوبي ميباشد. عوامل آموزشي به همراه مؤلفه استعداد فردي براي انتقال در وضعيت مطلوب قرار دارد ولي مؤلفههاي اعتبار محتوا، طرح انتقال و فرصت کاربرد در يادگيري در وضعيت نامطلوبي قرار دارد. عوامل فردي به همراه مؤلفههاي آن شامل آمادگي يادگيرنده، خودکارآمدي عملکرد، انگيزش انتقال، انتظارات نتايج عملکرد و انتظارات تلاش عملکرد در شرکت پتروشيمي در وضعيت مطلوبي قرار دارد و در نهایت نتايج حاصل از بکارگيري تکنيک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی نشان داد عوامل سازمانی، عوامل آموزشی و عوامل فردی به ترتیب در اولویت اول، دوم و سوم بر روی انتقال یادگیری قرار دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - چارچوب خلق ارزش از طریق زنجیره تأمین یکپارچه الکترونیکی خدمات گردشگریمطالعات اجتماعی گردشگری , العدد 19 , السنة 10 , بهار-تابستان 1401زنجیرههای تأمین در طول زمان از بهبود فرایندهای بخش عرضه به سمت نیازهای مشتری و زنجیره ارزش تحول پیدا کرده اند. مشتریان صنعت گردشگری خواهان دریافت محصولی یکپارچه هستند که مستلزم ایجاد بستری تعاملی برای ارزش آفرینی بین ذینفعان مختلف میباشد، اما دستیابی به این یکپارچگی أکثرزنجیرههای تأمین در طول زمان از بهبود فرایندهای بخش عرضه به سمت نیازهای مشتری و زنجیره ارزش تحول پیدا کرده اند. مشتریان صنعت گردشگری خواهان دریافت محصولی یکپارچه هستند که مستلزم ایجاد بستری تعاملی برای ارزش آفرینی بین ذینفعان مختلف میباشد، اما دستیابی به این یکپارچگی همواره با موانعی روبرو بوده است. اینترنت و توسعه زنجیره تأمین الکترونیکی گردشگری بستری تعاملی برای ایجاد یکپارچگی فراهم می کند. لذا هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر یکپارچگی زنجیره تأمین و چگونگی خلق ارزش از طریق زنجیره یکپارچه است. به این منظور با استفاده از روش کیفی فراترکیب مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفته و براساس مقولهها، زیرمقولهها و مفاهیم استخراج شده از این مطالعات، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. به این منظور با بررسی چکیده 175 مقاله، 119 مورد به لحاظ محتوایی براساس مولفههای برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی بررسی و 35 مورد به لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج تحقیق، انواع محرکها و موانع درونی و بیرونی و در سطح محیط کلان و زنجیره بر ابعاد مختلف یکپارچگی درونی، تأمین کنندگان (بیرونی) و مشتری تأثیرگذار هستند. یکپارچگی زنجیره تأمین و خلق همکارانه ارزش منجر به ایجاد ارزش برای ذینفعان مختلف خواهد شد و زنجیره تأمین الکترونیکی بستر تعاملی یکپارچگی، خلق همکارانه و ارزش آفرینی را فراهم می کند. تفاصيل المقالة