نشریه صنعت و دانشگاه
,
العدد38,السنة
10
,
پاییز-زمستان
1396
این دیدگاه وجود دارد که دانشگاهها از طریق انتقال تکنولوژی باعث توسعه اقتصادی میشوند. ایجاد و گسترش مراکز رشد کسب وکار، بحثهای بیشماری در زمینه عملکرد آنها و مفید بودن آنها به عنوان ابزاری برای تشویق ایجاد کسب وکاری جدید و مشاغل، توسعه اقتصاد محلی و منطقهای، تولید أکثر
این دیدگاه وجود دارد که دانشگاهها از طریق انتقال تکنولوژی باعث توسعه اقتصادی میشوند. ایجاد و گسترش مراکز رشد کسب وکار، بحثهای بیشماری در زمینه عملکرد آنها و مفید بودن آنها به عنوان ابزاری برای تشویق ایجاد کسب وکاری جدید و مشاغل، توسعه اقتصاد محلی و منطقهای، تولید ثروت فردی و اجتماعی میان موافقان و مخالفان به راه انداخته است ]1[. با توجه به رشد، اهمیت و تاثیر مراکز رشد دانشگاهی در توسعهی اقتصادی از طریق ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین عوامل، ملاک ها و نشانگرهایی میباشد که در ارزشیابی کیفیت مراکز رشد دانشگاهی به کار گرفته شود. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته و ابزار آن مصاحبه است. بدین ترتیب با 15 نفر از افراد خبره و کارشناس در زمینهی مراکز رشد دانشگاهی و ارزشیابی، مصاحبه صورت گرفت. همچنین مقالهها و پژوهشهایی که در تدوین شاخصهای ارزشیابی مراکز رشد تلاشهایی انجام داده بودند در جهت تکمیل این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش در قالب 9 عامل طبقهبندی شده است. هر عامل شامل تعدادی ملاک میباشد که در مجموع 32 ملاک ایجاد شد و هرکدام از این ملاکها شامل تعدادی نشانگر میباشد که در مجموع 237 نشانگر استخراج شد. در این پژوهش سعی شد با توجه به پژوهش ها داخلی و خارجی انجام شده در زمینه ارزشیابی و تدوین معیارهای ارزشیابی، مجمو عه ای تدوین شود که از جامعیت بیشتری برخوردار باشد.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.