-
المقاله
1 - ارائه مدل برای شناسایی ابعاد و اندازهگیری ظرفیت جذب؛ مطالعه موردی نانو فناوری ایرانفصلنامه رشد فناوری , العدد 2 , السنة 11 , بهار 1394در این مقاله شاخصهای ظرفیت جذب در حوزه نانو فناوری ایران شناسایی و تأثیرگذارترین شاخصها به منظور شناسایی، جذب و کاربردی سازی فناوري توسعه يافته خارجى و استفاده از پنجرههای فرصت احتمالی مشخص گردیده. بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع با رویکرد رویش نظریه ابعاد ظر أکثردر این مقاله شاخصهای ظرفیت جذب در حوزه نانو فناوری ایران شناسایی و تأثیرگذارترین شاخصها به منظور شناسایی، جذب و کاربردی سازی فناوري توسعه يافته خارجى و استفاده از پنجرههای فرصت احتمالی مشخص گردیده. بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع با رویکرد رویش نظریه ابعاد ظرفیت جذب در حوزه نانو شناسایی و دستهبندی شدهاند، سپس با نظر خبرگان و تصحیحی که در چند مرحله صورت پذیرفته، مدلی مفهومی اولیه ارائه گردیده است. با توجه به مدل اولیه، پرسشنامهای با 29 سؤال طراحی و در جامعه هدف توزیع گردید، 267 پرسشنامه از 600 پرسشنامه دریافت شد. در تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، 29 گویه اصلی در 9 عامل زيربنايي و بنيادي قرار گرفت که با استفاده از مدل اولیه و ادبیات موضوع یک عامل به آن اضافه شد. مجدداً تحلیل عاملی اکتشافی برای بار دوم استفاده که 10 گویه مرحله ابتدایی در 5 عامل قرار گرفت. مدل معادلات ساختاری برای هر دو مرحله صورت پذیرفت. نتایج حاکی از تأیید مدل ابتدایی ارائه شده میباشد. بعد نگهداری با 84/0، اکتشاف با 55/0، شایستگیهای تعاملی با 46/0، ظرفیتهای داخلی با 35/0 و تحول با 21/0 به ترتیب مهمترین ابعاد ظرفیت جذب شناسایی، که هر یک از این ابعاد با شاخصهای ارائه شده در ادبیات موضوع میتواند پایه و بستر سیاستگذاری در چارچوب سند چشمانداز باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تعیین روش ارزیابی عملکرد حملونقل شهری با ترکیب روش کارت امتیازی متوازن و تحلیل فرآیند شبکهایمدیریت فردا , العدد 54 , السنة 17 , بهار 1397این پژوهش به دنبال طرحریزی نظام پایش عملکرد برای حملونقل شهری پس از ترسیم چشمانداز مطلوب آن است. با بررسی روشهای مختلف ارزیابی عملکرد، طراحی نظام پایش عملکرد برای حملونقل شهری با استفاده از کارت امتیازی متوازن صورت پذیرفت. اولویتبندی وجوه و شاخصهای کارت امتیازی م أکثراین پژوهش به دنبال طرحریزی نظام پایش عملکرد برای حملونقل شهری پس از ترسیم چشمانداز مطلوب آن است. با بررسی روشهای مختلف ارزیابی عملکرد، طراحی نظام پایش عملکرد برای حملونقل شهری با استفاده از کارت امتیازی متوازن صورت پذیرفت. اولویتبندی وجوه و شاخصهای کارت امتیازی متوازن نیز با استفاده از روش تحلیل فرآیند شبکهای انجام گرفت. به منظور تعیین محتوا و تایید نتایج و تکمیل پرسشنامهها توسط تیم خبرگان، از روش گروههای اسمی استفاده گردید. برای تعیین اهداف و همچنین شاخصهای ارزیابی عملکرد، ادبیات موضوع، مطالعات داخلی و خارجی، سیاستهای کلی و اسناد بالادستی کشور در حملونقل بررسی گردید. در نهایت حملونقل پایدار، عادلانه، ایمن، اقتصادی، سریع، راحت و با حداکثر بهرهوری و حداقل اثرات نامطلوب بر روی انسان و محیط زیست مهمترین ارزشها و اهداف تعیین شد. آموزش و فرهنگسازی، مدیریت تقاضای سفر و متوسط سطح سواد و تجربۀ مدیران نیز به ترتیب، به عنوان مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت حملونقل در شهرهای کشور انتخاب شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تجزیه و تحلیل استراتژی کسب و کار صنعت پرداخت الکترونیک، منطبق با پالت راهبردمدیریت فردا , العدد 62 , السنة 19 , بهار 1399درفضای کسب و کار کنونی با افزایش تغییرات و نوسانات محیطی ناشی رقابتیتر شدن بازارها و تسریع روند بیثباتی محیط، مدیران و بالتبع آن سازمانها در معرض چالشهای گوناگونی قرار دارند. تأثیر عومل محیطی نظیر عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و ... موجب میگردد که ضم أکثردرفضای کسب و کار کنونی با افزایش تغییرات و نوسانات محیطی ناشی رقابتیتر شدن بازارها و تسریع روند بیثباتی محیط، مدیران و بالتبع آن سازمانها در معرض چالشهای گوناگونی قرار دارند. تأثیر عومل محیطی نظیر عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و ... موجب میگردد که ضمن تأثیر بر مدیران و بروز خطا و گمراهی در تصمیمات، اثرات عمده در موفقیت و یا شکست سازمانها داشته باشد. پالت راهبرد ارائه شده توسط مارتین ریوز در مؤسسه استراتژی گروه مشاوره بوستون بر این نظریه استوار است که رویکرد استراتژی عام برای همهی موقعیتها وجود ندارد. انتخاب رویکرد صحیح نیز بدلیل وجود ابزارهای متنوع هیچگاه تا به این اندازه دشوار نبوده است. در برابر این آشفتگی، پالت راهبرد با وجوهی که مطرح مینماید سعی برآن دارد تا به تفکیک ابزارها، متناسب با محیطهای گوناگون بپردازد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش میباشد که راهبرد مناسب برای کسب وکار پرداخت الکترونیک بالاخص در حوزه پایانههای فروشگاهی منطبق با دسته بندی ارائه شده توسط پالت راهبرد چیست؟ و همچنین رویکرد مناسب جهت نیل به موفقیت در این حوزه از صنعت پرداخت الکترونیک کدام است؟ بر این اساس شاخصهای ارائه شده برای تمامی محیطهای پالت مورد سنجش قرار گرفت. جهت بررسی هدف تحقیق گردآوری اطلاعات از دو بخش صورت پذیرفت. در بخش کیفی تحقیق از شیوهی مصاحبهی نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت و در بخش کمی از اطلاعات سریهای زمانی تراکنشها و تحلیلهای آماری استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده از تحلیل جایگاه کسب و کار پایانههای فروشگاهی در صنعت پرداخت الکترونیک، محیط انطباقی پالت راهبرد را تجویز مینماید و رویکرد اصلی را در کاهش زمان برنامهریزی تا اجرا و تمرکز برمطالعه رفتار رقبا و نوآوری بیان میدارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمانهای تولیدی با تمرکز بر تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی با رویکرد ISM (مورد مطالعه: شرکت کلار صنعت)مدیریت فردا , العدد 65 , السنة 19 , زمستان 1399با توجه به جنگ تمامعیار اقتصادی که علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و به تبع آن تهدید بروز تکانههای متعددی برای سازمانهای ایرانی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی باید به عنوان نقشه راه برونرفت از بحرانها و کسب قابلیتهای اقتصادی مورد توجه سازمانها قرار گیرد. از أکثربا توجه به جنگ تمامعیار اقتصادی که علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و به تبع آن تهدید بروز تکانههای متعددی برای سازمانهای ایرانی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی باید به عنوان نقشه راه برونرفت از بحرانها و کسب قابلیتهای اقتصادی مورد توجه سازمانها قرار گیرد. از این رو توجه و تمرکز این پژوهش به طراحی مدل ارزیابی میزان تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در سطح سازمانهای تولیدی میباشد. مدلی که به کمک آن میتوان علاوه بر ارزیابی عملکرد یک سازمان تولیدی در راستای تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی و شناسایی وضع موجود، بر اساس شکافهای عملکردی تعیین شده و الگوی روابط فیمابین معیارهای تابع و هادی، به انتخاب استراتژیک برنامهها و پروژههای بهبود جهت نیل به الزامات اقتصاد مقاومتی پرداخت. در این پژوهش، دادهها از طریق بررسی و مطالعه منابع کتابخانهای، اسناد و مدارک، جمعآوری شده و ضمن استفاده از تکنیک گروه کانونی به عنوان یک روش مکمل، روش تحلیل مضمون به کار گرفته شده و کدهای پایه، زیرمعیارها(مضامین پایه) و معیارهای مدل(مضامین سازمان دهنده) تعیین شده است. در ادامه با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM)، معیارهای اصلیِ شناسایی شده در قالب پرسشنامهای در اختیار 25 نفر عضو جامعه آماری هدف (به صورت تمام شماری) قرار گرفته و بر اساس آن، روابط میان معیارها و میزان شدت نفوذ یا وابستگی هر معیار تعیین گردیده است. در این پژوهش تلاش شده است تا به تمام ابعاد و عرصههای اقتصاد مقاومتی، به مثابه نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلام توجه شود. این مدل شامل هفت معیار اصلی در چهار سطح و روابط فیمابین آنها میباشد. تفاصيل المقالة