مطالعههای مداخلهای (تجربی) بهویژه در سطح آزمایشگاهی، بخش عمدهای از پایاننامههای انجام شده در دانشکدههای دامپزشکی کشور را تشکیل میدهند. اهمیت این طرح مطالعاتی در پژوهشهای کاربردی و توسعهای، ضرورت آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با این طرح را بیش از پیش روشن میساز أکثر
مطالعههای مداخلهای (تجربی) بهویژه در سطح آزمایشگاهی، بخش عمدهای از پایاننامههای انجام شده در دانشکدههای دامپزشکی کشور را تشکیل میدهند. اهمیت این طرح مطالعاتی در پژوهشهای کاربردی و توسعهای، ضرورت آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با این طرح را بیش از پیش روشن میسازد. در این مقاله ابتدا تاریخچهی مختصری در مورد این نوع مطالعه آمده است. سپس با معرفی انواع این مطالعهها (آزمایشگاهی و تجربی، کارآزمایی بالینی، کارآزمایی میدانی یا در عرصه،کارآزمایی اجتماعی و مطالعه شبهتجربی)، مرحلههای مختلف این طرح (کارآزمایی برای فارماکولوژی و تعیین سمیت، کارآزمایی اولیه برای تعیین اثرات بالقوه درمانی و ایمنی دارو، مرحله ارزیابی بالینی، ارزیابی پس از بازاریابی) و کاربردها بهانواع روشهای اجرای آن (طرحهای موازی، متقاطع، متوالی و فاکتوریل) پرداخته شده است. تعداد نمونهی مورد نیاز برای اجرای مطالعه، ملاکهای ورود دامهای مورد مطالعه و ملاکهای خروج آنها از طرح، چگونگی کورسازی و رضایت آگاهانه (ملاحظههای اخلاقی) در این مقاله بیان شده است. با توجه به اهمیت کارآزماییهای بالینی بهویژه از نظر لزوم رعایت اخلاق در پژوهش، به ضرورت ثبت این نوع مطالعه پس از تدوین پروپوزال و پیش از اجرا نیز اشاره شده است. در این مقاله به نمونههای متعددی از مطالعههای مداخلهای منتشر شده در ایران و جهان ارجاع داده شده تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند از این طرحها بهعنوان الگوی اجرایی استفاده کرده و بیشتر با مطالعههای مداخلهای آشنا شوند. انتظار میرود خواننده با یادگیری مطالب ارائه شده بتواند با شناختی مناسب، مقالهها و گزارشهای چاپ شده در متون علمی را بهصورت نقادانه مطالعه نموده و بتواند در اجرای یک مطالعه تجربی، ایفای نقش مؤثری داشته باشد.
تفاصيل المقالة
از مهمترین کاربردهای علم اپیدمیولوژی، بررسی علت رخداد بیماریها است. در این راستا طراحی درست مطالعهها برای نزدیک شدن به علت و عوامل خطر رخداد بیماریها امری حیاتی است. مطالعههای مشاهدهای، دستهای از مطالعهها هستند، که به شناسایی عوامل خطر رخداد بیماریها کمک کرده و أکثر
از مهمترین کاربردهای علم اپیدمیولوژی، بررسی علت رخداد بیماریها است. در این راستا طراحی درست مطالعهها برای نزدیک شدن به علت و عوامل خطر رخداد بیماریها امری حیاتی است. مطالعههای مشاهدهای، دستهای از مطالعهها هستند، که به شناسایی عوامل خطر رخداد بیماریها کمک کرده و با برآورد کمی اثر این عوامل بر رخداد بیماری، در کنترل آن در جامعه تأثیر میگذارند. این مطالعهها از راه مشاهده سیر طبیعی بیماری در جمعیت انجام میشوند. ثبت درست و دقیق دادهها (بخشی که در کشور کمتر مورد توجه قرار میگیرد) زیربنای اصلی این مطالعهها است که نیازمند توجه ویژه مراکز آموزشی، ترویجی و پژوهشی است. در این مقاله در ابتدا انواع مطالعههای مشاهدهای بهطور کلی معرفی شده است. پس از آن مطالعههای مقطعی، مورد- شاهدی و همگروهی بهعنوان سه نوع اصلی مطالعههای مشاهدهای بهطور کامل توضیح داده شدهاند. چگونگی گروهبندی نمونهها برای ورود به مطالعه، محاسبه حداقل تعداد نمونه، کاربردها و مزایا و معایب هر یک از مطالعهها بهتفصیل شرح داده شدهاست. همچنین امکاناتی که هر یک از انواع این مطالعهها برای تفسیر علیتی رخداد بیماری یا حاصل مورد نظر در مطالعه، در اختیار پژوهشگر میگذارد؛ در انتهای هر بخش آمده است. پس از معرفی چگونگی اجرای هر مطالعه، برای آشنایی بیشتر خوانندگان بسته به مورد به 3 یا 4 مقاله که طرح مطالعاتی مشابه دارند، ارجاع داده شده است تا به عنوان نمونهای از یک مطالعه مشاهدهای بهعنوان الگو قرار گیرد. باید توجه داشت این نوع مطالعهها زیربنایی، برای اجرای مطالعههای مداخلهای هستند و ایجاد زیرساخت برای ثبت داده و تحلیل آن برای انجام این مطالعهها ضروری است.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.