فهرس المقالات کبری پورعبدالله


  • المقاله

    1 - بررسی مشروعیت کاهش جنین از منظر فقه اسلامی با نگاهی بر اهمیت مسئله افزایش جمعیت
    پژوهش های میان رشته ای زنان , العدد 15 , السنة 5 , تابستان 1402
    <p>روش&zwnj;های نوین باروری قدمی مثبت و مهم در جهت درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برداشته است و به&zwnj;نوعی موجبات تحکیم خانواده را فراهم آورده است، لیکن در میان روش&zwnj;های متعدد درمان ناباروری و همچنین در خلال انجام امور پزشکی گاهاً تلقیح متعدد جنین&zwnj;ها شر أکثر
    <p>روش&zwnj;های نوین باروری قدمی مثبت و مهم در جهت درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برداشته است و به&zwnj;نوعی موجبات تحکیم خانواده را فراهم آورده است، لیکن در میان روش&zwnj;های متعدد درمان ناباروری و همچنین در خلال انجام امور پزشکی گاهاً تلقیح متعدد جنین&zwnj;ها شرایط سختی را موجب می&zwnj;شود که زوجین را ملزم به کاهش جنین می&zwnj;کند. حال پرسش اینجاست آیا کاهش جنین از نظر فقهی مشروعیت دارد؟ آیا فدا شدن جنینی به نفع جنین دیگر صحیح است؟ آیا کاهش جنین هدف افزایش جمعیت کشور و مصلحت جامعه را به خطر نمی&zwnj;اندازد؟ در این مقاله بر آنیم تا با استفاده از روش کتابخانه&zwnj;ای به سؤالات مذکور پاسخ دهیم و مشروعیت یا عدم مشروعیت کاهش جنین را بررسی نماییم و مصلحت&zwnj;های موجود در این امر را وارسی کنیم. آنچه به نظر می&zwnj;رسد آن است که از منظر فقه اسلامی کاهش جنین مشروعیت داشته و مبتنی بر قواعد فقهیه ازجمله قاعده &laquo;اخف الضررین&raquo; می&zwnj;توان به این نتیجه رسید که حفظ حیات مادر و کاهش جنین دارای مصلحت بیشتر و ضرر کمتر است.</p> تفاصيل المقالة