المقاله
1 -
تحلیل مفهوم شهروندی در کتابهای علوم اجتماعی ابتدایی
علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا
,
العدد 1
,
السنة
4
,
پاییز
1401
پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفهوم شهروندی در کتابهای علوم اجتماعی ابتدایی انجامشده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا میباشد. در این پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی ازلحاظ مطابقت با مولفه های رویکرد تربیت شهروندی، بررسی و تحلیلشده است. هدف ت
أکثر
پژوهش حاضر باهدف تحلیل مفهوم شهروندی در کتابهای علوم اجتماعی ابتدایی انجامشده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا میباشد. در این پژوهش، محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی ازلحاظ مطابقت با مولفه های رویکرد تربیت شهروندی، بررسی و تحلیلشده است. هدف تحقیق، بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی در دوره ابتدایی بوده است. روش پژوهش، تحلیل محتوا از نوع کمی؛ جامعه آماری تحقیق، کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است امروزه با تغییر جامعه در کلیه شئون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، نیاز به شهروندانی که توانایی حل مسائل مختلف فردی و اجتماعی را داشته و از قابلیت پیریزی زندگی بهتر برخوردار باشند، بیشتر احساس میگردد. در این زمینه ازجمله نهادهای اصلی که پرورش افراد و تجهیز آنها به مهارتها و نگرشها گوناگون برای ایجاد جامعهای سالم را بر عهده دارد، نهاد آموزشوپرورش است. تربیت شهروندان مسئول و آگاه یکی از محوریترین و بنیادیترین رسالتهای تعلیم و تربیت در کشورهای مختلف میباشد. هر کشوری در قالب آموزش رسمی و غیررسمی وظیفه آماده کردن شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد که این کار در قالب آموزش مستقیم تربیت شهروندی از طریق گنجاندن عنوان درسی به همین نام و یا در قالب آموزش دروس مختلف انجام میدهد. آموزش شهروندی در کلیه سطوح تحصیلی دنبال میگردد امّا این هدف در دوره ابتدایی که از دانشآموز در آینده انتظار میرود بهعنوان فردی مسئول و مستقل در پیشرفت امور فردی و اجتماعی خود ایفای نقش کرده و تواناییهای نسبی در انجام وظایف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را کسب نماید، بهطور ویژه موردتوجه نظامهای آموزشی است. به همین دلیل در این تحقیق سعی میگردد تا نقش کتابهای علوم اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی در میزان توجه به مفاهیم شهروندی موردبررسی قرار گیرد.
تفاصيل المقالة