فهرس المقالات مجید   ظریفیان


  • المقاله

    1 - مروری بر پارادایم ها و مکاتب در علم جغرافیا
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , العدد 2 , السنة 1 , زمستان 1400
    پارادایم در علوم به معنای(دیدگاه، الگو، سرمشق و…) است. پارادایم ها همچون خونی در رگ های علوم مختلف جاری است. پارادایم ها فعالیت دانشمندان هر رشته را هماهنگ و هدایت می کند. توجه زیاد به یک پارادایم می تواند تعصب را گسترش دهد و این تعصب اگر در سطح جامعه و حکومت نفوذ کند، أکثر
    پارادایم در علوم به معنای(دیدگاه، الگو، سرمشق و…) است. پارادایم ها همچون خونی در رگ های علوم مختلف جاری است. پارادایم ها فعالیت دانشمندان هر رشته را هماهنگ و هدایت می کند. توجه زیاد به یک پارادایم می تواند تعصب را گسترش دهد و این تعصب اگر در سطح جامعه و حکومت نفوذ کند، موجب عقب ماندگی کشور در مسیر توسعه خواهد شد. پارادایم ها همواره تغییر و تحول پیدا می کنند(ثابت و پایدار).پارادایم های جدیدی توسط افراد با نبوغ ، شجاع و جسور متولد می شوند. تغییر و تحول پارادایم ها به تحولات علوم می انجامد. تاریخچه مکتب و سیر تکاملی آن ورود بحث فضا به علم جغرافیا همزمان با طرح جغرافیای نو در محافل جغرافیا اتفاق افتاد. در واقع می توان گفت که ابتداء در سال 1928 رابرت پلات جغرافیدان آمریکائی به وابستگی های ناحیه ای و یا فضایی تأکید بسیار نمود. و پس از او جغرافیدانان دیگری از سنت فضایی استفاده کردند اما کار عملی در دیدگاه فضایی توسط ادوارد اولمن و فردکورد شیفر وارد جغرافیا گردید . والترکریستالر، آلفرد وبر و فن تونن افق های تازه در جغرافیا گشودند. در اوایل دهه ی 1950 شیفر جغرافیا را « علم آرایش فضایی پدیده ها » می داند و اثبات گرائی منطقی را وارد مطالعات جغرافیای می نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج
    علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا , العدد 2 , السنة 1 , زمستان 1400
    پراكندگي و افتراق پديده‌هاي فضائي- مكاني سطح زمين را در ارتباط با ساخت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سپس به آینده‌نگری و تصمیم‌گیری در مورد اين پدیده‌ها مي‌پردازد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در أکثر
    پراكندگي و افتراق پديده‌هاي فضائي- مكاني سطح زمين را در ارتباط با ساخت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سپس به آینده‌نگری و تصمیم‌گیری در مورد اين پدیده‌ها مي‌پردازد. پژوهش حاضر باهدف تحلیل ارتباط سؤالات آزمون پاياني درس جغرافيا پايه اول دبیرستان با اهداف و محتوي كتاب جغرافیا در شهر یاسوج سال تحصيلي 1400یاسوج انجام‌شده است. این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان اول دبیرستان شهر یاسوج در سال 1400 است، می باشد که در اين پژوهش پس از مشخص نمودن گروه نمونه و جمع‌آوری اوراق امتحاني، ابتدا اوراق براساس نمره‌های دانش‌آموزان از پائين با بالا طبقه‌بندی‌شده و نتايج حاصل از روائي محتوايي سؤال‌ها نشان داد كه 32%از سؤال‌های پايه اول دبیرستان، پوشش خوبي براي محتوي و هدف‌ها فراهم كرده و 21% از سؤال‌ها دربرگیرنده هيچيك از هدف و محتواي درس جغرافي پايه اول نبوده است. تفاصيل المقالة