علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا
,
العدد1,السنة
5
,
زمستان
1401
خیابان به عنوان یک فضای شهری، یکی از مهمترین مکانهایی است که محل برخوردهای چهره به چهره و عرصه تعاملات اجتماعی شهروندان به شمار میرود. وجود بحران ترافیک وسایل نقلیه و پایین بودن کیفیت کالبدی باعث کمبود شدید فضای عمومی با قابلیت پذیرش تعاملات اجتماعی شده است. تقویت فض أکثر
خیابان به عنوان یک فضای شهری، یکی از مهمترین مکانهایی است که محل برخوردهای چهره به چهره و عرصه تعاملات اجتماعی شهروندان به شمار میرود. وجود بحران ترافیک وسایل نقلیه و پایین بودن کیفیت کالبدی باعث کمبود شدید فضای عمومی با قابلیت پذیرش تعاملات اجتماعی شده است. تقویت فضاهای عمومی وسیلهای برای رویارویی با این پراکندگی و نگرانیهای مرتبط با آن است. تقویت حس با هم بودن از طریق ایجاد انواع فضاهای عمومی امکانپذیر است. از سوی دیگر حضور محیطهای طبیعی دست نخورده در درون شهرها، از پتانسیلهای مهم شهر در خلق فضای عمومی شهری جدید و تقویت حیات مدنی و ارتباطات اجتماعی در بین ساکنین شهر میباشد. لذا، ساماندهی این فضاها ضمن تبدیل آنها از فضای بیدفاع به فضای امن شهری، زمینهای برای حضور در فضا و تقویت ارتباطات و تعاملات اجتماعی در شهرها و میان ساکنین را فراهم مینماید که این امر به برقراری و تقویت حیات مدنی در شهر منجر میشود. پدیده فضای بدون دفاع شهری و اثری که بر وجدان جمعی میگذارد میتواند رابطه سالم انسان- شهر را به رابطهای منفصل و گاه خصمانه نسبت به محیط بدل سازد. زیرا تا فرد در محیط و فضا احساس آرامش نکند و همواره در نگرانی به عنوان یک قربانی بسر برد، نمیتواند قابلیتها و ارزشهای خود را به نمایش گذاشته و نقش اجتماعی خود را به نحو مطلوبی ایفا کند. در این پژوهش که هدف ان ارتقا تعاملات اجتماعی در محور شهید بهشتی شمالی (حد فاصل بین میدان شهید و چهاراه صفا) است از روش تحقیق ترکیبی (تحلیلی– توصیفی) استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که افزایش راحتی و شفایت محور برای افراد حاضر در محدوده، ایجاد کف سازی های زیبا و مناسب، ایجاد نفوذپذیری مطلوب برای محدوده می توان به افزایش تعاملات اجتماعی در این محدوده کمک بسیار زیادی نمود.
تفاصيل المقالة
رایمگ
يقوم نظام رایمگ بتنفيذ جميع عمليات الاستلام والتقييم والحكم والتحرير وتخطيط الصفحة والنشر الإلكتروني للمجلات العلمية.