نقد تأویلی جایگاه آسیه (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا پایان قرن هفتم
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: متون عرفانی تأویل آسیه کمال فانیإلیالله,
ملخص المقالة :
شناسایی اسوههای دینی با تکیه بر تأویل و رمزگشایی، دریچهای به سوی دریافت حقیقت و شناخت مراتب وجودی آنان است. شیوهای که در متون عرفانی برای نزدیک شدن به قصد گوینده و کشف لایههای پنهان متن سابقه دارد. این پژوهش با تکیه بر اقوال عارفان قرن چهارم تا پایان قرن هفتم، مراتب وجودی آسیه، همسر فرعون را بررسی کرده است. با توجه به شواهد و مدارک موجود، آسیه، بانویی به کمال رسیده است که خداوند وی را الگویی برای تمام مردان و زنان باایمان قرار داده است. عارفانی چون میبدی، عینالقضات، ابن عربی و مولانا، بر اساس تأویل آیات قرآن و روایات، مراتب والایی را چون اوتاد، ابدال، بندۀ مقرب الهی، ولی و برگزیدۀ حق برای او در نظر گرفتهاند و او را از جملۀ خلیفگان دانستهاند. وی در تقابل با فرعون، زمینهساز رسالت موسی (ع) است. دعای آسیه(س) هنگام شهادت، محل تأویلهای عرفانی قرار گرفته شده و نشاندهندۀ مقام «فنا» و عندیت است .