رتبه¬بندی عوامل کلیدی موفقیت فعالیتهای برونسپاری خدمات نگهداری و تعمیرات دانشگاهها با استفاده از رویکرد فازی (مورد مطالعه: دانشگاه سمنان)
الموضوعات :نسرین رهایی 1 , محسن شفیعی نیکآبادی 2 , عظیمالله زارعی 3
1 - مدیریت صنعتی دانشگاه سمنان، ایران
2 - گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
3 - گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل کلیدی موفقیت, برونسپاری, خدمات نگهداری و تعمیرات, آراس فازی,
ملخص المقالة :
برونسپاری در صورتی که به درستی صورت پذیرد منافع بیشماری را برای سازمان به همراه دارد و در صورتی که اصول برونسپاری به درستی رعایت نگردد و تصمیمات عجولانه گرفته شود خسارات جبرانناپذیری به دنبال دارد. این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت فعالیتهای برونسپاری خدمات نگهداری و تعمیرات با استفاده از رویکرد فازی در دانشگاه سمنان، طی بازه زمانی مهر تا آذر سال 1398 میپردازد. لذا این تحقیق با مطالعه ادبیات تحقیقات مختلف 6 عامل اصلی و 39 عامل فرعی برای عوامل کلیدی موفقیت فعالیتهای برونسپاری خدمات نت دانشگاه سمنان شناسایی نمود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران حوزه معاونت فنی و عمرانی و معاونت مالی و اداری دانشگاه سمنان میباشد و نمونهها بصورت قضاوتی هدفمند و در دسترس انتخاب گردیدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آزمون فرضیه، AHP فازی و ARAS فازی استفاده شده و نتایج پژوهش نشان داد مهمترین عوامل کلیدی موفقیت به ترتیب عبارتند از؛ مشارکت و حمایت از طرف مدیران ارشد، وجود برنامه ارتباطات مؤثر، واضح و شفاف، وجود یک تیم ویژه و آموزش دیده برای اجرای برونسپاری، قابلیت مدیریت تغییر، وجود نیروی کار متخصص، مهندسی مجدد فرآیندها، پایداری جو سیاسی، در دسترس بودن برای اشتراکگذاری دانش، شایستگیها و نوآوریها.
1. باقری، مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و مهرداد کیانی (1394)، طراحی الگوی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری جهت برونسپاری فعالیتها(مورد مطالعه: شرکت صنایع اپتیک اصفهان، نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت، سال نهم، شماره 3، پیاپی 29، صص 166- 137.
2. باقری، مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم و مهرداد کیانی (1395)، طراحی مدلی برای شناسایی فعالیتهای قابل برونسپاری در دانشگاهها (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)، چشمانداز مدیریت دولتی، پاییز 95، شماره 27، صص 143- 121.
3. بهشت آیین، فردوس؛ انوری، علی و محمدحسین رونقی (1397). ارزیابی و الویتبندی ریسکهای برونسپاری با استفاده از روش ISM و GDEMATEL. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی، 13(43).
4. حبیبی، نیک بخش؛ فرهادی، علی و محمدرضا بابایی (1396)، برونسپاری فعالیتهای پشتیبانی و خدماتی در سازمانهای نظامی (مورد مطالعه: نیروی هوایی)، فصلنامه علوم و فنون نظامی، سال 13، شماره 40، صص 51-29.
5. خداوردی، روحاله؛ زهره بجنوردی، احسان (1389)، راهبرد برونسپاری؛ فواید، مشکلات و چالشها، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال 7، شماره 25، صص 71- 65.
6. دهقانی پوده، حسین؛ چشم براه، محسن؛ ترابی، حسن؛ کریمی، محسن؛ گوارشکی، محمدحسین و رضا حسنوی (1397). تعیین ابعاد و مؤلفههای برونسپاری در توسعه محصولات با فناوری بالا، بهبود مدیریت، (4).
7. زواشکیانی، علی؛ آزادگان، رضا (1392)، نگهداری و تعمیرات، انتشارات آریانا قلم، چاپ دوم.
8. سپهری، مهران (1389). عوامل کلیدی موفقیت کارفرما در برونسپاری پروژههای عمرانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران). مهندسی صنایع و مدیریت شریف،28(1)،51-43.
9. سرتیپزاده، سپهر؛ بهروزیان، محسن (1397)، برونسپاری و سهم آن در تعمیرات و نگهداری خطوط هواپیمایی تجاری فعال در ایران، رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، شماره 8، پاییز 97، 134-123.
10. علیمردانی، اکرم؛ آراسته، حمیدرضا و حسنرضا زینآبادی (1396)، شناسایی معیارهای تصمیمگیری به منظور برونسپاری فعالیتهای آموزش انتظامی با استفاده از روش دلفی فازی، فصلنامه پژوهشهای دانش انتظامی، سال 19، بهار 96.
11. عالم تبریز، اکبر؛ بهرامی، مریم (1388)، ارزیابی میزان آمادگی جهت پیادهسازی TPM(بررسی موردی در شرکت شاسی سازی ایران)، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، شماره 13.
12. فرجپور خاناپشتانی، حبیب (1393)، انتخاب بهترین استراتژیهای نگهداری و تعمیرات با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره در صنعت نفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
13. فرزادی، مهدی (1392)، استراتژیهای نگهداری و تعمیرات، انتشارات کتاب آیلار، چاپ اول.
14. کردی، حمید (1395)، بررسی رابطه شکاف اهداف استراتژیک نگهداری و تعمیرات با عملکرد نگهداری و تعمیرات براساس منطق فازی (مورد مطالعه: قطار شهری مشهد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
15. محمدی، کاظم (1392)، تأثیر نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در سیستم نت خودرویی دانشگاه علوم انتظامی امین، توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، شماره 29، صص 26- 7.
16. مرادی، محمد؛ یعقوبی، نورمحمد (1389)، برونسپاری خدمات: رویکردی راهبردی در مدیریت سازمانهای هزاره سوم، همایش راهکارهای اصلاحی نظام اداری، 16 اردیبهشت 1389.
17. نظری علیآبادی، فاطمه (1395)، برونسپاری فعالیتهای سازمانی به بخش خصوصی و بررسی اثرات آن (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین)، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری،16، 220-197.
18. Alexander, K. (Ed.). (2013). Facilities management: theory and practice. Routledge.
19. Avery, G. (2000). Outsourcing Public Health Laboratory Services? For Determining whether to Privatize & How, Arkansas Department of Health. Public Administration Review. Vol. 60. No. 4.
20. Ariño, A., De la Torre, J., & Ring, P. S. (2001). Relational quality: Managing trust in corporate alliances. California management review, 44(1), 109-131.
21. Assaf, S., Hassanain, M. A., Al‐Hammad, A. M., & Al‐Nehmi, A. (2011). Factors affecting outsourcing decisions of maintenance services in Saudi Arabian universities. Property management.
22. Arenas, D., Pellegrini, P., Hanafi, S., & Rodriguez, J. (2018). Timetable rearrangement to cope with railway maintenance activities. Computers & Operations Research, 95, 123-138.
23. Choi, B. C., & Chung, K. (2016). Min–max regret version of a scheduling problem with outsourcing decisions under processing time uncertainty. European Journal of Operational Research, 252(2), 367-375.
24. de Carvalho, V. D. H., Poleto, T., & Seixas, A. P. C. (2018). Information technology outsourcing relationship integration: a critical success factors study based on ranking problems (P. γ) and correlation analysis. Expert Systems, 35(1), e12198.
25. Djavanshir, G. R. (2005). Surveying the risks and benefits of IT outsourcing. IT professional, 7(6), 32-37.
26. Demirtas, O. (2013). Evaluating the core capabilities for strategic outsourcing decisions at aviation maintenance industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 1134-1143.
27. Greaver, M. F., & Greaver II, M. F. (1999). Strategic outsourcing: a structured approach to outsourcing decisions and initiatives. Amacom Books.
28. Green, M. E. (2000). Beware and prepare: The government workforce of the future. Public personnel management, 29(4), 435-444.
29. Hassanain, M. A., & Al‐Saadi, S. (2005). A framework model for outsourcing asset management services. Facilities.
30. Holcomb, T. R., & Hitt, M. A. (2007). Toward a model of strategic outsourcing. Journal of operations management, 25(2), 464-481.
31. Hanafizadeh, P., Ravasan, A. Z. (2018). An empirical analysis on outsourcing decision: the case of ebanking services. Journal of enterprise information management, 31 (1), 146-172.
32. Kremic, T., Tukel, O. I., & Rom, W. O. (2006). Outsourcing decision support: a survey of benefits, risks, and decision factors. Supply Chain Management: an international journal.
33. Kurokawa, S. (1997). Make-or-buy decisions in R&D: small technology based firms in the United States and Japan. IEEE Transactions on Engineering Management, 44(2), 124-134.
34. Lau, K. H., & Zhang, J. (2006). Drivers and obstacles of outsourcing practices in China. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management.
35. Lok, K. L., Opoku, A., & Baldry, D. (2018). Design of sustainable outsourcing services for facilities management: critical success factors. Sustainability, 10(7), 2292.
36. Leidecker, J. K., & Bruno, A. V. (1984). Identifying and using critical success factors. Long range planning, 17(1), 23-32.
37. McDonagh, J., & Hayward, T. (2000). Outsourcing corporate real estate asset management in New Zealand. Journal of Corporate Real Estate, 2(4), 351-371.
38. Munjal, S., Requejo, I., & Kundu, S. K. (2018). Offshore outsourcing and firm performance: Moderating effects of size, growth and slack resources. Journal of Business Research, 103, 484-494.
39. Patton, J. D. (2005). Maintainability and Maintenance Management, Instrument Society of America, Research Triangle Park.
40. Pouya, A., Zoaram, A (2015). Problem solution of supplier selection using combinedmodel of fuzzy delfy analytical hierarchy vicor. Human resource management researches, 4(4), 23-48.
41. Sanchis-pedregosa, C., Machuca, A.D., Gonzalez-Zamora, M. (2018). Determinants of success in transport services outsourcing empirical study in Europe. International journal of logistics management, 29 (1), 261-283.
42. Sandhu, M. A., Shamsuzzoha, A., & Helo, P. (2018). Does outsourcing always work. A critical evaluation for project business success. Benchmarking: An International Journal.
43. Tayles, M., & Drury, C. (2001). Moving from make/buy to strategic sourcing: the outsource decision process. Long range planning, 34(5), 605-622.
44. Venkatesan, R. (1992). Strategic sourcing: To make or not to make. Harvard Business Review, 70(6), 98-107.
45. Walker, G., & Weber, D. (1984). A transaction cost approach to make-or-buy decisions. Administrative science quarterly, 373-391.
46. Yen, J., & Langari, R. (1999). Fuzzy logic: intelligence, control, and information (Vol. 1). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
47. Yuan, Y., Chu, Z., Lai, F., & Wu, H. (2020). The impact of transaction attributes on logistics outsourcing success: A moderated mediation model. International Journal of Production Economics, 219, 54-65.
48. Žitkienė, R. (2015). The management model for human-resource outsourcing among service companies. Intelektinė ekonomika, 9(1), 80-89.