طراحی مدل توسعه گردشگری غذا در ایران با رویکرد مدل¬سازی ساختاری تفسیری
الموضوعات :رحيم سرور 1 , مجید اکبری 2 , بهروز درویش 3
1 - علوم و تحقیقات
2 -
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: گردشکری, گردشگری غذا, مدل¬, سازی تفسیری- ساختاری, تحلیل MICMAC, کشور ایران,
ملخص المقالة :
ایران با بیش از 4000 سال قدمت، سرزمینی بزرگ با تاریخ و شرایط متنوع جغرافیایی می باشد، هر منطقه ای از این کشور به علت شرایط اقلیمی، طبیعی و فرهنگی خاصی که دارد توانسته الگوهای متنوعی از تولید غذا را توسعه ببخشد. غذا در پهنه ایران زمین نمادی از زمینه های فرهنگی وابسته به جغرافیا در بستر تاریخی می باشد. در ایران وقتی صحبت از توریسم غذا می کنیم یعنی داریم از یک خلاقیت شکوفا شده صحبت می کنیم که دارای اجزای زیادی است مثل: نحوه تولید، عمل آوری، ذخیره سازی، فرآوری و دستوالعمل تهیه و بالاخره نحوه پذیرایی و سرو غذا و همچنین فرهنگ دارویی وابسته به آن.تنوع غذایی در مناطق مختلف ایران به حدی زیاد است که می توان از برند خلاقیت در توریسم غذا صحبت کرد. هدف اصلی این تحقیق تعیین متغیرهای اثربخش در مدل توسعه گردشگری غذا در ایران می باشد که برای جمع آوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است و بعد با استفاده از يك متدولوژي تحلیلی تحت عنوان مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین متغیرهای توسعه گردشگری غذا تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است و در نهایت، با استفاده از تحلیل MICMAC میزان اثرگذاری و اثرپذیری متغیرها بر یکدیگر مشخص شد. نتایج پژوهش نشان داد عامل تهية غذاي سالم و رعايت نكات و اصول بهداشتي در مراحل مختلف تهيه و سرو آن با قدرت نفوذ 9 بیشترین تاثیر در توسعه گردشکری غذا در ایران عمل می کند همچنین برگزاری جشنواره ها و ترويج مصرف غذاهاي محلي نقش مهمی در خلاقیت این حوزه دارد.
1. آذر، عادل؛ بیات، کریم (1387)، طراحي مدل فرآيند محوري كسب و كار با رويكرد مدلسازي ساختاری تفسیری (ISM)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 1، پاییز و زمستان 1387، صص 18-3؛
2. احدنژاد، روشتی؛ محسن، صالحی؛ میشانی، حیدر (1391)، ارزیابی توزیع فضایی زیرساخت¬های گردشگری و تعیین نقش فرایندهای اقتصادی- سیاسی و رشد فیزیکی شهرها در شکل¬گیری آن(مطالعه موردی: شهر زنجان)، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره اول، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان 91، صص 91-105؛
3. اسماعیلی، رضا؛ گندمکار، امیر؛ حبیبی نوخندان، مجید (1390)، ارزیابی اقلیم آسایش چند شهر اصلی گردشگری ایران با استفاده از شاخص¬های دمای معادل فیزیولوژیک PET، پژوهش¬های جغرافیای طبیعی، شماره 57، صص 18-1؛
4. ایزدی، حسن (1394)، گردشگري غذا، فرصتي براي توسعة پايدار روستايي در ايران، پژوهش¬هایی روستایی، دوره 6، شماره 1/ف بهار 1394، صص 96-65؛
5. بیاتی خطیبی، مریم؛ زینلی، بهرام؛ رحیم¬پور، توحید؛ ذوالقدر، حمید (1392)، تقویم اقلیم گردشگری و آسایش گردشگر، همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار همدان؛
6. رنجبریان، بهرام؛ خزائی پول، جواد؛ هادی بالوئی جام خانه (1391)، تحلیل نقاط قوّت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند سلسله مراتبی فازی، مجله¬ی برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره 1، تابستان 1391، صص 13-34؛
7. طیبی، سید کمیل؛ بابکی، روح¬اله؛ جباری، امیر (1386)، بررسي رابطه توسعه گردشگري و رشد اقتصادي در ايران (1338-1383)، پژوهش¬نامه علوم انساني و اجتماعي، پاييز 1386، دوره 7، شماره 26، صص83-110؛
8. فیروزجائیان، علی¬اصغر؛ فیروزجائیان، مجتبی؛ پطرودی، سیدحمید؛ هاشمی غلامرضازاده، فاطمه (1392)، کاربرد تکنیک مدل-سازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب¬شناسانه)، مجله¬ی برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری سال دوم، شماره¬ی 6، پاییز 1392، صص 159-129؛
9. کرمانی، مجید و سعید امیریان (1383)، بررسی اثرات اقتصادی توریسم در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تحلیل داده-ستانده، فصلنامه پژوهش¬های بازرگانی، صص27-1؛
10. کرمی، فریبا؛ زینلی، بهرام؛ شجاعی¬وند، بهمن؛ عمرانی، خلیل (1392)، بررسی و تحلیل نابرابری در توزیع زیرساخت¬های گردشگری (مطالعه موردی: استان گلستان)، دو فصلنامه مطالعات گردشگری، دوره دوم، شماره سوم، بهار و تابستان 92، صص 159-139؛
11. کشاورز، پرویز؛ اکبری، مجید (1392)، ارزیابی گردشگری غذا در توسعه شهری و منطقه¬ای، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه؛
12. موسوی، میرنجف؛ ویسیان، محمد؛ محمدی حمیدی، سمیه؛ اکبری، مهناز (1394)، بررسی و اولویت¬بندی توان¬ها و زیرساخت-های توسعۀ گردشگری با روش¬های تصمیم¬گیری چند معیاره (مورد مطالعه: شهرستان¬های استان کردستان)، مجله گردشگری شهری، دوره 2، شماره 1، بهار 1394، صص 31- 17؛
13. Azman Ashley Marie, (2012), Food Tourism in Special Events and Festivals in Appalachian Ohio, Master thesis, Ohio University;
14. Bertella Giovanna, (2011), Knowledge in food tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana, Current Issues in Tourism, Volume 14, Issue 4;
15. Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006), Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552;
16. García-Melón, Mónica & Gómez-Navarro, Tomás & Acuña-Dutra, Silvia (2012), A combined ANP-delphi approach to evaluate sustainable tourism, Environmental Impact Assessment Review 34 (2012), pp 41–50;
17. Grbac Bruno & Milohanovic Ana, (2008), Contribution of Food Products in Creating Cultural Identity of Tourist Destination, WSEAS International Conference on Cultural Heritage and Tourism (CUHT'08), Heraklion, Crete Island, Greece, July 22-24, PP. 83-88;
18. Halkier, H., (2012), Local Food for International Tourists: Explorative Studies of Perceptions of Networking and Interactions in two Holiday Home Destinations in North Jutland, Denmark. Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet;
19. Horng, Jeou-Shyan & Tsai, Chen-Tsang.(2010), Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national Analysis Tourism Management,Pages 74-85;
20. Kabassi, K (2010), .Personalizes recommendations for tourists, Journal of Telematics and Informatics, Vol. 27, Pp. 51-66;
21. Lin Yi-Chin, Pearson Thomas E. & Cai Liping A., (2011), Food as a Form of Destination Identity: A Tourism Destination Brand Perspective, Tourism and Hospitality Research, 11, PP. 30-48.
22. Long Lucy M., (2013), Culinary Tourism, Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics, Springer Science-Business Media Dordrecht. http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-94-007-6167-4_416-1#page-1;
23. Matlovičová Kvetoslava & Pompura Michal, (2013), The Culinary Tourism in Slovakia Case Study of the Traditional Local Sheep's Milk Products in the Regions of Orava and Liptov, GeoJournal of Tourism and Geosites, Year VI, No. 2, Vol. 12, PP. 129-144;
24. May Grace & Mazza Ann Chang, (2013), Gastronimic Tourism: Implications for Singapore, University of Pennsylvania;
25. Murray Iain, Haraldsdóttirv Laufey, (2004), Developing a Rural Culinary Tourism Product: Considerations and Resources for Success;
26. Ngoc Anh Vu, (2013), Promotion of Food Tourism on Websites of Tourist Offices: Cross-content Analyses of Helsinki, Copenhagen, and Lyon, Bachelor's Thesis Degree Programme in Tourism, HAGGA-HELIA, University of Applied Science;
27. Ravi, V. and Shankar, R. (2005), Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Change, 72(8): 1011-1029;
28. Reza Alberto, (2014), The Role of Local Food in the Touristic Experience A Focus on Visit Tampere All Bright! Marketing Program, Bachelor's thesis, Degree Programme International Business, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampere University of Applied Sciences;
29. Sørensen Zina, (2013), Exploring Wine Tourism in Bulgaria A pathway to Sustainable Rural and Tourism Development?, The International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE), Master thesis, Lund University;
30. Surenkok Aysegul, Baggio Rodolfo & Corigliano Magda Antonioli, (2010), Gastronomy and Tourism in Turkey: The Role of ICTs, Information and Communication Technologies in Tourism, Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland, February 10–12, 2010, PP. 567-578;
31. World Travel & Tourism Council (2013), http://www.wttc.org;
32. Yang, Yang & Fik, Timothy (2014), Spatial effects in regional tourism growth, Annals of Tourism Research 46 (2014), pp 144–162.