آموزش عالی و توسعه در چین
الموضوعات :
1 - دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: آموزش¬عالی, ثبت اختراع, جهانی, تحقیق و توسعه, مدل, موسسات آکادمی,
ملخص المقالة :
در این مقاله تجربیات بیش از دو سال مسئولیت رایزنی علمی در چین با تکیه بر دانشگاه ها و ارتباط آن ها با صنعت ارائه شده است. در ابتدا تاریخچه و روند توسعه آموزش عالی و نیز دستاوردهای علمی دانشگاه ها ارائه وبر دستاوردهای دانشگاه ها، توانمندی ها و انتشارات علمی چین و تا حدودی مقایسه با دنیا بحث شده است. درمورد برخی از مراکز علمی که در ساخت امروز و فردای چین نقش موثری دارند، از جمله آکادمی علوم چین نیز توضیحات مختصری داده شده و در نهایت به فعالیت-های علمی مشترک بین صنعت و دانشگاه یعنی ثبت اختراع و مقالات مشترک پرداخته شده است.
1. جواهری، منوچهر. مسعودی، عصمت (1382) اولویتبندی شاخصهای دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزشهای علمی-کاربردی کشور. فصلنامهی آیندهپژوهی مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. ۱۵ (4) 16-1
2. بررسی تطبیقی سیاست¬های علوم، تحقیقات و فناوری در کشورهای مختلف، دبیرخانه شورایعالی عتف، 1387.
3. Philbin, S. (2008). “Process Model for University -Industry Research Collaboration”, European Journal of Innovation Management, 11(4), pp. 488 -521.
4. Hughes, A., Kitson, M., Abreu, M., Grinevich, V., Bullock, A. & Milner, I. (2010), Cambridge Centre for Business Research Survey of Knowledge Exchange Activity by United Kingdom Businesses, UK Data Archive Study No.6464.
5. روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان (فرصت-ها و تهدیدها)، شورایعالی انقلاب فرهنگی، 1396.
6. نقشها و ارتباطات دانشگاه، صنعت و دولت در توسعه فناوری، شورایعالی انقلاب فرهنگی، بهار 1394.
7. Innovation policy in seven candidate countries: the challenges,volum2.7, Innovation Policy Profile:Turkey, Technology Development Foundation of Turkey,2003
8. Auntin, F. Batruch, A. and Butera, F. (2015) Social justice in Education: how the function of selection in educational institutions predicts support for (non)egalitarian assessment practices. Journal of Original Research. 6: 1-13
9. Brinkman, P.T. (1992) ``Factors That Influence Costs in Higher Education’’, New Directions for Institutional Research, No. 75. Fall.
10. Expanding Its Global Reach Trough Branding, In-Country and Online. In Dean. E Neubauer, K. Mok, J. Jiang (Eds) The Sustainability of Higher Education in an Era of Post-Massification. (pp: 43-58) London and New York, Routledge. Systems Perspective, a Dissertation for Doctor of Philosophy, University of Wisconsin-Milwaukee.
11. Froomkin, J. (1993), ``Research Universities Face Difficult Choices’’, New Directions for Institutional Research, No. 79. Fall.
12. Blanden, J. and Machin, S. (2004) Educational Inequality and the Expansion of UK Higher Education, Scottish Journal of Political Economy. N0: 51. Vol: 2. Pp: 230–249.
آموزش عالی و توسعه در چین
*یوسف حجت
* استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
yhojjat@modares.ac.ir
تاریخ دریافت:26/06/1398 تاریخ پذیرش:05/03/1399
چکیده
در این مقاله تجربیات بیش از دو سال مسئولیت رایزنی علمی در چین با تکیه بر دانشگاهها و ارتباط آنها با صنعت ارائه شده است. در ابتدا تاریخچه و روند توسعه آموزشعالی و نیز دستاوردهای علمی دانشگاهها ارائه وبر دستاوردهای دانشگاهها،
توانمندیها و انتشارات علمی چین و تا حدودی مقایسه با دنیا بحث شده است. درمورد برخی از مراکز علمی که در ساخت امروز و فردای چین نقش موثری دارند، از جمله آکادمی علوم چین نیز توضیحات مختصری داده شده و در نهایت به فعالیتهای علمی مشترک بین صنعت و دانشگاه یعنی ثبت اختراع و مقالات مشترک پرداخته شده است.
واژههای کلیدی: آموزشعالی، ثبت اختراع، جهانی، تحقیق و توسعه، مدل، موسسات آکادمی.
1-مقدمه
نگارنده این مقاله، از اردیبهشت ماه 1397 تا شهریور ماه 1397 به عنوان رایزن علمی ایران در سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی، به مدت حدود 5/2 سال در چین مستقر بوده و به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت روابط علمی، دانشگاهی دو کشور و همچنین سرپرستی دانشجویان ایرانی را عهدهدار بوده است. این مقاله بر اساس تجربیات و یافتههای حضور و ماموریت در چین تدوین شده است. با توجه به مسئولیت نگارنده، طبیعی است که تکیه بر
جنبههای علمی و دانشگاهی است. امید است بتواند در شناخت جنبههای علمی، فناوری و دانشگاهی چین و استفاده از تجربیات مفید و سازگار با شرایط بومی کشور ما موثر واقع شود. در شکل 1 همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین که با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حمایت رایزنی علمی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، در پاییز 1397 برگزار شد، نشان داده شده است.
نویسنهد عهدهدار مکاتبات: یوسف حجت yhojjat@modares.ac.ir
|
شکل 1. همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین - پاییز 1396
2- تاریخچه آموزش عالی در چین
آموزشعالی در چین برای مدت 2500 سال متاثر از آموزشهای کنفوسیوس بوده است. در سال 1840، جنگ اول تریاک درهای چین را به روی دنیا باز کرد. در سال 1898، دانشگاه پکن از تغییر در یک موسسه آموزش سنتی ایجاد شد. دانشگاه پکن دانشگاه مادر در چین است و در رتبهبندی کیواس رتبه 30 جهانی را به خود اختصاص داده است. (شکل2)
شکل 2. دانشگاه پکن
دانشگاه ووهان ادعا میکند که در سال 1893 تاسیس شده و در صورت صحت این ادعا، این دانشگاه اولین دانشگاه چین است. اما در تاریخ واقعی شروع به کار دانشگاه ووهان اجماع نظر وجود ندارد. زیرا دانشگاههای چین عمدتا مدارس سنتی بودهاند که در مقطعی به دانشگاه تبدیل شدهاند. لذا زمان دقیق این تغییر میتواند مورد شک واقع شود. در سال 1895، دانشگاه تیانجین تاسیس شد که احتمالا دومین یا سومین دانشگاه چین است. دانشگاه شانگهای جیائوتونگ در سال 1896 تاسیس شد. جیائوتوگ به مفهوم ترافیک است و این دانشگاه در واقع یک دانشگاه مرتبط با حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی بوده است. اما بعدا به یک دانشگاه صنعتی تبدیل شد و به عنوان MIT شرق شناخته می شود (شکل3). دانشگاه شانگهای جیائوتونگ در زمانی که شانگهای درگیر جنگ بود، شعبه دیگری در شهر شیان که در مرکز چین واقع است تاسیس کرد. در حال حاضر در پکن و در تایوان دانشگاههای جیائوتونگ وجود دارند و اگرچه ریشه آنها یکی است، اما امروزه دانشگاههای مستقلی هستند .مثل دانشگاههای صنعتی شریف و صنعتی اصفهان که ریشه آنها یکی است، اما امروزه دانشگاههای مستقلی هستند]12[.
شکل 3.دانشگاه شانگهای جیائوتونگ
در سال 1911، دانشگاه چینخوا تاسیس شد. این دانشگاه برترین دانشگاه چین است و توانسته رتبه 17 جهانی را در رتبهبندی کیواس به خود اختصاص دهد چینخوا، در اصل یک دانشگاه صنعتی است و در این زمینه بسیار پیشرفته است، اگرچه اخیرا رشتههای غیرمهندسی هم تاسیس کرده است. دو نفر از روسای جمهور چین و بسیاری از مسئولین عالیرتبه چینی فارغالتحصیل این دانشگاه هستند (شکل4).
شکل 4. دانشگاه چینخوا
چند اتفاق مهم در آموزشعالی چین به وقوع پیوسته است، در سال 1950 تاثیر آموزشعالی اتحاد جماهیر شوروی باعث شد که نظام آموزشعالی چین یکپارچه و متمرکز شده و آموزش از پژوهش تفکیک گردد. در واقع دانشگاهها به دبیرستانهای عالی تبدیل شد. در سال 1967، انقلاب فرهنگی چین صدمات جدیتری بر آموزشعالی چین وارد کرد، به طوری که ورودیهای دانشگاهها از 680 هزار نفر به 48 هزار نفر کاهش یافت. در سال 1977 کنکور سراسری (Gao Kao)توسط دنگ شیائوپینگ شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد. در سال 1980 به دانشگاهها به طور نسبی آزادی عمل داده شد و آموزش و پژوهش مجددا ادغام شدند. میتوان این سال را آغاز به کار
دانشگاهها با سبک امروزی دانست.
3- آموزشعالی چین در سالهای اخیر
چین دارای 2 وزارتخانه مرتبط با آموزشعالی است. وزارت آموزش چین که به آن Ministry of Education یا MOE گفته میشود و مسئولیت آموزشعالی از کودکستان تا دانشگاه را در تمام رشتهها به عهده دارد. این وزارت فعالیتهایی را انجام میدهد که در ایران 3 وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (بخش آموزش) انجام میدهند.
وزارتخانه دوم، وزارت علوم و فناوری یا Ministry of Science and Technology است که به آن MOST گفته میشود. این وزارتخانه نقش مستقیمی در اداره دانشگاهها ندارد ولی دانشگاهها را از نظر پژوهشی حمایت کرده و از توانمندی دانشگاهها استفاده میکند. فعالیت این وزارتخانه مشابه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایران است.
4- رتبه جهانی دانشگاههای چین دانشگاههای چین در اوایل هزاره سوم، یعنی حدود 15 سال پیش حتی یک دانشگاه با رتبه زیر 100 جهانی نداشت. اما با اجرای دو پروژه ملی در دهه 1990 توانست رشد بسیار سریعی در رتبه دانشگاههای چین ایجاد کند. یکی از این پروژهها به نام 211 شناخته
|
همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، چین امروز 2600 دانشگاه، با 44 میلیون دانشجو دارد. تعداد دانشجویان چین بیش از دو برابر امریکا و بیش از یک پنجم دانشجویان جهان است. از نظر پذیرش دانشجوی خارجی بعد از امریکا و انگلستان، با پذیرش سالانه نیم میلیون دانشجو، رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.
جدول 1 .گزیده آماری از آموزش عالی چین
|
|
سالگرد صد سالگی دانشگاه پکن توسط جیانگ زمین معرفی شد و روی ارتقاء 38 دانشگاه چین به طور خاص تاکید شد. همانطور که در جدول 2 نشان داده شده، در سالهای اخیر رتبه 6 دانشگاه سرزمین اصلی چین در رتبهبندی کیواس به زیر 100 و رتبه 40 دانشگاه دیگر در همین رتبهبندی به زیر 1000 ارتقاء یافته است. نام و رتبه دانشگاههایی که رتبه زیر 100 دارند در جدول 3 آمده است.
|
جدول 2. رتبه جهانی دانشگاههای چین
|
|
جدول 3. شش دانشگاه برتر چین
|
|
جایگاه دانشگاههای چین در جهان و در آسیا با سایر کشورهای صدرنشین تا رتبه 26 مقایسه شده است. همانطور که ملاحظه میشود. چین فقط یک دانشگاه زیر 26 دارد. در ضمن در آسیا بعد از دو دانشگاه سنگاپور، چین رتبه سوم و دانشگاه توکیو رتبه چهارم را دارا هستند.
جدول 4. رتبه دانشگاههای برتر جهان و آسیا و جایگاه چین در آن
کشور | رتبه در آسیا | رتبه در جهان |
آمریکا |
| 1-4 |
انگلیس |
| 5-6 |
سوییس |
| 7 |
انگلیس |
| 8 |
آمریکا |
| 9 |
انگلیس |
| 10 |
سنگاپور | 1-2 | 11-12 |
آمریکا |
| 13-16 |
چینخوا | 3 | 17 |
انگلیس |
| 18 |
آمریکا |
| 19-21 |
سوئیس |
| 22 |
ژاپن (دانشگاه توکیو) | 4 | 23 |
استرالیا |
| 24 |
هنگکنگ | 5 | 25 |
آمریکا |
| 26 |
5- دانشجویان چینی
اگرچه در سالهای گذشته تعداد دانشجویان چینی که برای تحصیل به خارج میرفتند بسیار کم بوده است، اما
متقاضیان تحصیل در خارج در سالهای اخیر به سرعت افزایش یافته و به 600 هزار دانشجو در سال 2017 رسیده است. در حال حاضر از یک میلیون دانشجوی خارجی شاغل
به تحصیل در امریکا 350 هزار نفر چینی هستند (شکل 5) ]5[.
شکل 5. از یک میلیون دانشجوی خارجی در امریکا 350 هزار نفر چینی هستند
طبق آمارهای رسمی دولتی چین، در چهار دهه اخیر حدود 6/3 میلیون چینی برای تحصیل به آمریکا رفتهاند اما بیش از 3 میلیون نفر از آنها پس از فارغالتحصیل شدن به چین برگشتهاند. به این ترتیب، 84 درصد کل دانشجویانی چینی که به خارج رفتهاند، بعد از فارغالتحصیلشدن به کشور خود برگشتهاند (شکل 6). با توجه به اینکه عمده دانشجویانی که در حال تحصیل هستند مربوط به اعزامهای اخیر و کسانی که برگشتهاند مربوط به سالهای قبل هستند، این آمار به طور شک برانگیزی مطلوب است. در سال گذشته 550 هزار دانشجوی چینی از کشور خارج و 480 هزار
فارغالتحصیل چینی به کشور برگشتهاند.
|
شکل 6. درصد بازگشت دانشجویان خارجی چینی به کشور خود
|
در سال های اخیر تمایل و تقاضای نسل جوان چینی برای تحصیلات دانشگاهی افزایش چشمگیری نشان میدهد. در سـال 2019 نیـمی از چیـنیهایـی که به سـن دانشـگاهی
6- بودجه دانشگاه های چین توسعه یافتگی و درآمد نجومی چین، این اجازه را داده که اعتبارات هنگفتی به دانشگاهها اختصاص داده شود. در واقع بخش مهمی از توسعه آموزشعالی چین مرهون اعتبارات بالینی است که به دانشگاهها امکان بازسازی و نوسازی و تامین تجهیزات فراوان را اعطا کرد |
البته نقش دولت چین در تامین اعتبارات دانشگاه های چین، در مقایسه با ایران کمتر است (شکل 9).
|
رسیدهاند، وارد دانشگاه شدهاند. این نسبت در 40 سال پیش به 2 درصد هم نمیرسیده است (شکل 7) ]9[.
|
شکل 7. درصد چینیهای 18 تا 22 سالهای که به دانشگاه میروند |
بازسازی و نوسازی و تامین تجهیزات فراوان را اعطا کرده است. اعتبارات برخی دانشگاههای چین در شکل 8 آمده است. برای مقایسه، اعتبار دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور نیز در همین نمودار آمده است. |
|
شکل 8 . اعتبارات دانشگاه های چین و مقایسه با دانشگاه تهران (میلیارد دلار)
|
چین، در مقایسه با ایران کمتر است (شکل 9).
|
7- هزینههای تحقیق و توسعه چین بعد از امریکا بیشترین هزینه تحقیق و توسعه را انجام می دهد، اگرچه به علت جمعیت زیاد، سرانه تحقیق و توسعه در چین از سایر کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است (جدول5).
|
8- تعداد مقالات علمی کشورها چین از نظر تعداد مقالات بعد از امریکا دوم است و انگلیس با اختلاف زیاد بعد از چین سومین کشور از نظر تعداد مقالات است. اگر مقاله را شاخصی برای پژوهشهای علمی در نظر بگیریم، این آمار نشانه حجم بسیار زیاد فعالیتهای پژوهشی در چین است (جدول 6).
|
|
شکل 9. درصد اعتبارات دولتی دانشگاههای چین و مقایسه با دانشگاه تهران
|
تحقیق و توسعه در چین از سایر کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است (جدول5).
|
جدول 5. هزینه های تحقیق و توسعه
|
|
پژوهشهای علمی در نظر بگیریم، این آمار نشانه حجم بسیار زیاد فعالیتهای پژوهشی در چین است (جدول 6).
|
جدول 6. تعداد مقالات علمی در سال
1 | آمریکا | 567007 |
2 | چین | 416409 |
3 | انگلستان | 169483 |
4 | آلمان | 149773 |
5 | هند | 123206 |
6 | ژاپن | 109305 |
7 | فرانسه | 103733 |
8 | ایتالیا | 95836 |
9 | کانادا | 89312 |
10 | استرالیا | 82567 |
11 | اسپانیا | 79209 |
12 | کرهجنوبی | 73433 |
13 | برزیل | 61122 |
14 | روسیه | 57881 |
15 | هلند | 51434 |
16 | ایران | 39727 |
9- تعداد مقاله در ازای یک میلیون دلار اعتبار پژوهشی
این شاخص نشاندهنده هزینهای است که برای پژوهشها انجام میشود. در چین با وجود تعداد زیاد مقالات و قیمتهای نسبتا ارزان، به خاطر هزینههای بالایی که برای دانشگاهها و مراکز پژوهشی انجام میشود، در ازای یک میلیون دلار اعتبارات پژوهشی، فقط یک مقاله منتشر میشود. البته یک علت دیگر آن توجه به کارهای آزمایشگاهی و نمونهسازی برای صنعتیشدن نتایج پژوهشهاست. این عدد تقریبا در حدود کشورهای توسعه یافته است. اما در ایران به خاطر کمبود اعتبارات پژوهشی و احتمالا توجه بیشتر به پژوهشهای نظری، در ازای همان اعتبار 9 مقاله تولید میشود (جدول 7) ]10[.
جدول 7. تعداد مقاله در ازای یک میلیون دلار اعتبار پژوهشی
آمریکا | 1 |
فرانسه | 1 |
آلمان | 1 |
چین | 1 |
انگلیس | 3 |
هند | 4 |
ژاپن | 5 |
پاکستان | 6 |
ایران | 9 |
مصر | 16 |
10- تعداد مقاله در ازای 1000 نفر کل جمعیت کشور
این شاخص نشاندهنده کیفیت پژوهشی مردم یک کشور است. به عبارت دیگر نشان میدهد چه تعداد از مردم درگیر فعالیتهای پژوهشی هستند. در سوییس با جمعیت کم و انتشار زیاد مقاله، این شاخص عدد 5 را نشان میدهد که بیشترین مقدار در سطح جهان است. اما در چین تعداد بالای مقالات به جمعیت کشور بر میگردد، زیرا تولید سرانه مقاله در چین از کشورهای توسعهیافته کمتر و حتی نصف سرانه ایران است (جدول 8).
جدول 8. تعداد مقاله در ازای 1000 نفر جمعیت کشور
سوئیس | 5 |
آمریکا | 9/1 |
ژاپن | 9/0 |
ایران | 6/0 |
چین | 3/0 |
هند | 1/0 |
11- پیشرانهای ارتباط دانشگاه با صنعت در چین
در سالهای اخیر ارتباط پویایی بین صنعت و مراکز پژوهشی – دانشگاهی چین به وجود آمده است. علل اصلی ایجاد این ارتباط را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد ]3[:
· اقتصاد چین از "اقتصاد سرمایهمحور" به "اقتصاد دانشمحور" متمایل شده است.
· توسعه سریع و عمیق صنعت باعث افزایش نیاز صنعت به پژوهشهای کاربردی است.
· دانشگاه به نیاز صنعت پاسخگو بوده و بخش قابل توجهی از درآمد خود را از صنعت تامین میکنند.
· اقتصاد چین بر خلاف سیاست آن، بر مبنای بازار آزاد است و دخالت مستقیم دولت در عملکرد بنگاههای اقتصادی اگر وجود داشته باشد، بسیار محدود است.
· به ارتباطات جهانی نه فقط از جنبه اقتصادی، بلکه از جنبههای علمی و دانشگاهی توجه شده است.
12- مدل های ارتباط دانشگاه و صنعت
مدل 1) در این مدل دولت بر دانشگاه و صنعت احاطه دارد، و احتمال ابتکار و نوآوری "پایین به بالا" در آن بسیار کم است و عموما به عنوان یک مدل شکست خورده در نظر گرفته میشود. در چین علیرغم نقش پر رنگ دولت، از این مدل پیروی نمیشود (شکل 10).
شکل 10. مدل 1 ارتباط دانشگاه و صنعت
مدل 2) در این مدل دولت و دانشگاه و صنعت از هم مستقل هستند. مرزهای پر رنگ و ارتباطات بسیار محدود است و عموما به عنوان مدلی برای کاهش تسلط دولت در نظر گرفته میشود. وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در چین را نمیتوان با این مدل بیان کرد (شکل 11).
شکل11. مدل 2 ارتباط دانشگاه و صنعت
مدل 3) این یک مدل هوشمندانه ارتباط دولت و دانشگاه و صنعت است. هر کدام ضمن استقلال، با یکدیگر فصل مشترک دارند. فصل مشترکها با هر دو (یا هر سه) مجموعه کار میکنند. با توجه به نقش پر رنگ مراکز پژوهشی در چین، این مدل نمیتواند بیانگر تمام واقعیت ارتباط صنعت و دانشگاه در چین باشد (شکل 12)
شکل 12. مدل 3 ارتباط دانشگاه و صنعت
مدل 4) در این یک مدل مراکز پژوهش برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت پیشبینی شده است. با توجه به نقش پر رنگ مراکز پژوهشی در چین، این مدل را میتوان
نزدیکترین مدل به ارتباط دانشگاه و صنعت در چین دانست (شکل 13).
شکل 13. مدل 3 ارتباط دانشگاه و صنعت
در ادامه به معرفی برخی از نهادهای پژوهشی یا پشتیبان پژوهش در چین پرداخته میشود. برخی از این نهادها نقش غیر قابل انکاری در توسعه چین داشته و دارند ]6[.
13- آکادمی علوم چین (CAS: China Academy of Science)
آکادمی علوم چین بزرگترین مجموعه پژوهشی در جهان است که در رتبهبندی مراکز پژوهشی جهان توسط "نیچر"، رتبه اول را به طور بسیار قوی به خود اختصاص داده است، زیرا رتبه این آکادمی نسبت به ردیفهای بعدی اختلاف قابل توجهی دارد (شکل 14).
آکادمی علوم چین نقش لکوموتیو را در توسعه و بهره برداری از فن آوری و علوم پیشرفته در چین به عهده دارد. تکیه آکادمی بر تقویت پژوهش، شایسته سالاری، همکاری های بین المللی و آینده نگری و استراتژی آکادمی مدیریت دموکراتیک، درهای باز و ارتقاء نوآوری است. ابزار آکادمی موسسات آکادمی است که "رکن استراتژیک" پیشرفت علمی در چین هستند. آکادمی علوم چین در سال 1949 تاسیس شد. در سال 1970 که چین درهای خود را بر روی جهان باز کرد، این آکادمی نقش موثرتری پیدا کرد. آکادمی علوم چین دارای 104 موسسه پژوهشی، 3 دانشگاه، 100 آزمایشگاه ملی و 200 آزمایشگاه مرتبط با خود است. در واقع 80 درصد امکانات پژوهشی بزرگ چین در آکادمی است. با توجه به تعداد 2600 دانشگاه در چین، این عدد نشان عظمت آکادمی علوم چین است (شکل 15).
|
|
شکل 14. رتبه آکادمی علوم چین |
1970 که چین درهای خود را بر روی جهان باز کرد، این آکادمی نقش موثرتری پیدا کرد. آکادمی علوم چین دارای 104 موسسه پژوهشی، 3 دانشگاه، 100 آزمایشگاه ملی و 200 آزمایشگاه مرتبط با خود است. در واقع 80 درصد امکانات پژوهشی بزرگ چین در آکادمی است. با توجه به تعداد 2600 دانشگاه در چین، این عدد نشان عظمت آکادمی علوم چین است (شکل 15).
|
|
شکل 15. دفتر مرکزی آکادمی علوم چین در پکن
|
14- اعتبارات تحقیقاتی آکادمی علوم چین در شکل 16 اعتبارات آکادمی علوم چین در سالهای 1998 تا 2012 نشان داده شده است. در سالهای بعد از 2012 این رشد روند سریعتری داشته است. |
تقریبا تمام پژوهشهای اصلی و بزرگ مقیاس چین که توانسته این کشور را به کشورهای توسعهیافته نزدیک کند، در آکادمی علوم چین انجام میشود. در شکلهای 17 الی 20 برخی از دستاوردهای کلان آکادمی علوم چین آمده است.
|
1998 تا 2012 نشان داده شده است. در سالهای بعد از 2012 این رشد روند سریعتری داشته است. |
|
شکل 16. اعتبار سالانه آکادمی علوم چین (میلیارد دلار) |
شکلهای 17 الی 20 برخی از دستاوردهای کلان آکادمی علوم چین آمده است.
|
|
شکل 17. زیردریایی پژوهشی برای اکتشاف آبهای عمیق
|
|