بررسی تاثیر استفاده از انواع استراتژی¬های بازاریابی در شبکههای اجتماعی بر جلب اعتماد مشتریان شورایی
الموضوعات :فرزانه میلانی 1 , سیدجعفر زنوزی 2
1 - مدیریت بازرگانی- بازاریابی دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژیهای بازاریابی, شبکههای اجتماعی, اعتماد مشتریان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير استفاده از انواع استراتژیهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی بر جلب اعتماد مشتریان میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کاربران ایرانی عضو سایتهای شبکههای اجتماعی است که تحت تاثیر تبلیغات شرکتها قرار میگیرند. حجم نمونه آماری نیز با روش نمونهگیری گلوله برفی 446 نفر است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار SmartPLS 3 استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که هر چهار متغیر، استراتژیهای بازاریابی مبادلهای، رابطهای، پایگاه داده و مبتنی بر دانش در شبکههای اجتماعی تاثیر معنیداری بر جلب اعتماد مشتریان دارند.
1. سیدجوادین، سید رضا، اسفیدانی، محمدرحیم و آقازاده، هاشم. (۱۳۸۶). بررسی استراتژی های بازاریابی در بازارهای الکترونیکی مورد مطالعه: شرکت های تولیدی برتر ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ۴۲، 117-83.
2. Aghazadeh, H. & Esfidani, M.R. (2007). Internet Marketing Strategies”. Iranian Economic Review, 12(1), 179–191.
3. Blattberg, R.C., Kim, B., & Neslin, S.A. (2008). Database Marketing Analyzing and Managing Customers. Springer, New York.
4. Boyd, d. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230.
5. Brodie, R. J., Coviello, N. E., Brookes, R. W., & Little, V. (1997). Towards a Paradigm Shift in Marketing? An Examination of Current Marketing Practices. Journal of Marketing Management, 13(5), 383–406.
6. Brown, B.C., (2006). How to Use the Internet to Advertise, Promote, and Market Your Business or Web Site – With Little or No Money, Atlantic Publishing Group, Ocala, Florida.
7. Chailom, P. (2012). Antecedents and consequences of e-marketing strategy: evidence from e-commerce business in Thailand. International Journal of Business Strategy, 12, 75–87.
8. Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet social network communities: risk taking, trust, and privacy concerns. Computers in Human Behavior, 25(1), 153–160. Business Strategy, 12, 75–87.
8.Fogel, J. & Nehmad, E. (2009). Internet social network communities: risk taking, trust, and privacy concerns. Computers in Human Behavior, 25(1), 153–160. 1. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
2. Gladson-Nwokah, N., & Gladson-Nwokah, J. (2012). Strategic Use of Database Marketing for Marketing Decicion-Making. Research Journal of Information Technology, 4(2), 27–37.
3. Gregurec, I., Vranesevic, T., & Dobrinic, D. (2011). The importance of database marketing in social network advertising. In Proceedings of the International Journal of Management Cases, 27th-29th April, (pp.165-172). University of Dubrovnik, Croatia: Access Press UK, 13(4).
4. Harris, P. & McDonald, F. (2004). European business and marketing. Sage.
5. Larzelere, R. & Huston, T. (1980). The dyadic trust scale: Toward understanding interpersonal trust in close relationships. Journal of Marriage and the Family, 42, 595–604.
6. Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. C. (1995). An integrative model of organizational trust. Academy of Management Review, 20(3), 709–734. McKnight, D. H. & Chervany, N. L. (2002). What trust means in E-commerce customer relationships. International Journal of Electronic Commerce, 6(2), 35–59 734.
15. McKnight, D. H. & Chervany, N. L. (2002). What trust means in E-commerce customer relationships. International Journal of Electronic Commerce, 6(2), 35–59.
16. Moretti, A., & Tuan, A. (2014). Social media marketing and relationship marketing: revolution or evolution? A first step analysis. sinergie, rivista di studi e ricerche, 93, 115-137.
17. Palmer, A. & Huo, Q. (2013). A study of trust over time within a social network mediated environment. Journal of Marketing Management, 29, 15–16.
18. Ramayah, T., & Rahbar, E. (2013). Greening the environment through recycling: an empirical study. Management of Environmental Quality: An International Journal, 24(6), 782–801.
19. Reichheld, FF. & Schefter, P. (2000). E-loyalty: your secret weapon on the web. Harvard Business Review, 78(4), 105–113.
20. Saxena, A. & Uday, Kh. (2013). Advertising on Social Nework Sites: A Structural Equation Modelling Approach. Vision, 17(1), 17–25.
21. Shaik, N. & Ritter, SH. (2011). Social Media Based Relationship Marketing. IGI Global, Chapter 9, 119–139
22. Šonkova, T. & Grabowska, M. (2015). Customer engagement: transactional vs. relationship marketing. Journal of International Studies, 8(1), 196–207.
23. Statista.2016 [Online]. Aviailable From: http://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users.
24. Tan, F., & Sutherland, P. (2004). Online Consumer Trust: A Multi-Dimensional Model. The Journal of Electronic Commerce in Organizations, 2(3), 40–58.
25. Teo, A. C., Tan, G. W. H., Ooi, K. B., Hew, T. S., & Yew, K. T. (2015). The effects of convenience and speed in m- payment. Industrial Management & Data Systems, 115(2), 311-331.
26. Zatari, T. (2014). Data mining in marketing. International Journal of Scientific & Engineering Research, 5(10), 1223–1226.
27. Zineldin, M. (2000). Beyond relationship marketing: technologicalship marketing. Marketing Intelligence & Planning, 18(1), 9–23.