آموزش به سبک چندرسانه¬ای و تأثیر آن بر يادگيري و يادداري ساختار دستوری زبان انگليسي
الموضوعات :
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: چند¬رسانه¬اي, زبان انگلیسی, يادداري, یادگیری, ساختار دستوری, گرامر,
ملخص المقالة :
چندرسانهای های آموزشی باعث تحول در روش های سنتی آموزش شده اند. اما تأثیرگذاری آنها نیازمند دقت در طراحی آنها بر اساس اهداف درس و توانایی های کاربران آنها می باشد. در پژوهش حاضر، تأثیر چندرسانهای آموزشی بر يادگيري و يادداري ساختار دستوری (گرامر) زبان انگليسي مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این منظور، نرم افزاري محقق ساخته برای آموزش گرامر طراحي شد و در گروه آزمايش مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن با كلاس هاي متداول مقايسه شد. جامعه آماري، دانش آموزان دختر پايه اول مقطع راهنمايي شهر تهران بودند که به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحلهای، ابتدا منطقه 8 به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس در یک مدرسه نمونه، دو گروه دانش آموز پایه اول راهنمایی، يك گروه به عنوان گروه آزمايش و يك گروه نیز به عنوان گروه گواه هر كدام مشتمل بر 55 دانش آموز انتخاب شدند. اين پژوهش به روش شبه تجربي بوده و براي تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي بهره گرفته شده است. گروه گواه آموزش سنتی زبان را در کلاس درس گذراند و هم زمان، گروه آزمايش سه جلسه آموزش گرامر در سايت رايانه مدرسه با استفاده از نرم افزار محقق ساخته تجربه کرد. نتايج پژوهش نشان دهنده افزايش يادگيري و يادداري ساختار دستوري در سطح 05/0 در گروه استفاده کننده از چندرسانه ای آموزشی در مقايسه با گروه كنترل بود که این یافته ها در نهایت تأثیر چندرسانهای ي را بر يادگيري و یادداری گرامر زبان انگلیسی را تاييد مي كند
[1] عالمي، محمد. (1377). نظريه يادگيري و مواد آموزشي چند رسانه اي. تهران: رشد تكنولوژي آموزشي، دوره 15، شماره 6.
[2] توحيدي، افسانه؛ نوروزي، داريوش. (1386).مقايسه اثربخشي کاربرد رسانه هاي مختلف آموزشي در مفهوم سازی. فصلنامه روان شناسي و علوم تربیتی. دوره 3، شماره 9، ص 134-100.
[3] سيف، علي اكبر. (1383). روانشناسي پرورشي. تهران: آگاه.
[4] بهرنگي، محمد رضا؛ اسدي، آرش. (1387). همراه سازي نرم افزار مولتي مديا بيلدر با الگوي تدريس استقرارنگاره كلمه براي آموزش زبان انگليسي پايه اول. فصلنامه تعليم وتربيت، شماره 97، ص 1-20.
[5] رضوي، عباس. (1383). تأثیر استراتژیهای استقرايي و قياسي بر يادگيري و يادداري مفاهيم علوم تجربي پايه پنجم دبستان. تهران: دانشگاه علامه طباطبايي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي.
[6] Lindstrom, R. (1994). The Business Week Guide to Multimedia Presentations: Great Dynamic Presentations That Inspire. McGraw-Hill, New York, NY.Ch 2, 33-46.
[7] Neo (Ken), T., & Neo, M. (2004).Classroom innovation: engaging students in interactive multimedia learning. Campus-Wide Information Systems, 21 (3) , 118-124.
[8] Dernoyianni, H. (1998). Conceptions or misconceptions?Primary teachers' perceptions and use of computers in the classroom.Education and Information Technologies, (3) , 87-99.
[9] Hokanson, B., & Hooper, S. (2000). Computers as cognitive media: examining the potential of computers in education. Computers in Human Behavior, (16) , 537-552.
[10] Oppenheimer, T. (1997). The computer delusion. The Atlantic Monthly, 45-62.
[11] Herrington, J., & Oliver, R. (1997). Multimedia, magic and the way students respond to a situated learning environment. Australian Journal of Educational Technology, 13(2) , 127-143.
[12] Halal, W., &Liebowitz, J. (1994). Tele learning: The multimedia revolution in education. Futurist, 28, 21-26.
[13] Najjar, L.J. (1996). Multimedia information and learning.Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, (5) ,129-150.
[14] Hughes, F., Noppe, L., &Noppe, I. (1996). Cognitive development.In child development. Prentice-Hall, Inc, New Jersey.
[15] Brooks, D.W. (1997). Web-teaching: A guide to designing interactive teaching for the World Wide Web. Plenum Press: New York.
[16] Mayer, R.E. (2001). Multimedia learning. Cambridge, UK: Cambridge University press.
[17] Chu, L., & Chen, W. (2000). Multimedia Application to Motor Skill Learning.Proceedings of ED-MEDIA 2000, Montreal, Canada, July (2) , 1257-1258.
[18] Hornung, R., Lennon, P., Garrett, J., DeVellis, R., Weinberg, P., &Strecher, V. (2000). Interactive computer technology for skin cancer prevention targeting children.American Journal of Preventive Medicine, 18 (1) , 69-76.
[19] Kirankumar K.S. (2011). Teaching Grammar through Multimedia to Rural Secondary School Students.Education.Kumadvathi College of Education, Shikaripura.Vol.I, ISSUE V.
[20] Chou, H. (1996). Evaluation of a hypermedia music CAL system.Proceedings of Educational Multimedia and Hypermedia, Boston, Mass, June 17-22, 142-147.
[21] Park, I., Hannafin, M. (1993). Empirically-based guidelines for the design of interactive multimedia.Educational Technology Research & Development, 41 (3) , 63-85.
[22] Tway, L. (1995). Multimedia in Action, AP Professional, Cambridge, MA.
[23] Mohamad, R., Muninday, B., &Govindasamy, M. (2010). Testing the effects of interactive courseware template for the learning of history among Form one students.US-China Education Review, 7 (10) , 106-13.
[24] George- Palilonis, J., &Filak, V. (2009).Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of e-learning.7 (3) , 247-256.
[25] Mandernach, B. J. (2009). Effects of Instructor- Personalized Multimedia in the online Classroom.International Review of Research in Open and Distance Learning, 10 (3) , 1-19.
[26] Asadi, S. & Jamali, H. R. (2011). Blended Library and Multimedia Model in Geography Teaching.In the Proceedings of the International Conference on e-Education, Entertainment and e-Management (ICEEE 2011) , Jakarta, Indonesia, 27-29 December, pp. 337-339.