طراحی و بکارگیری الگویی به منظور ارزیابی شایستگی و عملکرد مدیران در آموزش عالی
الموضوعات :
1 - امیرکبیر
2 -
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, شایستگی, دانشگاه فنی و حرفه ای,
ملخص المقالة :
در رقابتی که مابین سازمانها در دنیای امروز وجود دارد، عوامل زیادی میتواند در سازمان به کار گرفته شده و برتری یک سازمان را تامین کند. در این مسیر آنها می بایست در جهتی حرکت کنند که عملکرد آنها رضایت مشتری و نیروی انسانی را برآورده سازد. لذا بررسی عملکرد برای سازمان ها و نهادهای مشتری مدار موضوعی مهم تلقی می شود. حتی می توان عملکرد سازمان را به عنوان یک راهبرد مهم برای آن در نظر گرفت. یکی از روشهای تحقق آن، برنامهریزی به منظور سنجش مستمر افراد شاغل در سازمان و تحلیل کردن آنها و اجرا کردن اصلاحات مربوطه است. در این مقاله، ابتدا با مروری بر انواع روش های ارزیابی در حوزههای مختلف، مدل بررسی شایستگی و مقایسه آن با عملکرد را به عنوان مدلی کارا با قابلیت پیادهسازی سهل در سازمانها انتخاب کرده است. در ادامه با طراحی پرسشنامهای با توجه به اهداف مهم دانشگاه فنی و حرفه ای، به پیادهسازی این مدل به منظور ارزیابی رؤسای دانشکده/آموزشکدههای دانشگاه پرداخته و در آخر با جمع آوری اطلاعات، آنها را مورد تحلیل قرار داده و با هم مقایسه کرده است.
1. اکبریان، م، نجفی، ا.ع، عباس، ا (2009). همراستا سازی مدل تعالی کیفیت اروپایی و مدیریت استراتژیک برای رسیدن به بهبود عملکرد. نشریه مدیریت صنعتی, 1(2).
2. فاتح پناه، آ (1386). معرفي الگوي جهاني ارزيابي عملكرد مالكوم بالدريج به همراه ارائه عملي كاربرد آن جهت ارزيابي عملكرد بيمارستان آموزشي هاشمي نژاد شهر تهران بر اساس الگوهاي آموزش و بهداشت - درمان، نشریه طلوع بهداشت، دوره 9، شماره 4.
3. قویدل، ع (1384). مدل تعالی سازمان، منتشر شده در وب سایت پروژه دات کام.
4. بزاز جزایری، ا (2006). رویکرد تی ئی ای ام در ارزیابی عملکرد منابع انسانی، پایگاه علمی مدیریت مقالات، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 167.
5. فانی، ع، عباسی، ط (2003). بازخور 360 درجه ، پایگاه علمی مدیریت مقالات، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم، شماره 137.
7. قربانیان، م، قوامی، م، مروتی، م (2012). ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیران توزیع برق، هفدهمین کنفرانس شبکه های توزیع برق.
8. رضوی، ا.ر، اخوان فرشی، ز، پناهی، م (1393). ارائه مدلی برای بررسی شایستگی مدیران رده بالای سازمان و مقایسه میزان شایستگی با عملکرد آنها، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، خرداد.
.9Tangen, S. (2004). Performance measurement: from philosophy to practice.International journal of productivity and performance management, 53(8), 726-737.
.10Neely, A., Mills, J., Platts, K., Richards, H., Gregory, M., Bourne, M., & Kennerley, M. (2000). Performance measurement system design: developing and testing a process-based approach. International Journal of Operations & Production Management, 20(10), 1119-1145.
.11Yee, C. C., & Chen, Y. Y. (2009). Performance appraisal system using multifactorial evaluation model. Proceedings of World Academy of Science: Engineering & Technology, 41, 231-235.
.12 Espinilla, M., de Andrés, R., Martínez, F. J., & Martínez, L. (2013). A 360-degree performance appraisal model dealing with heterogeneous information and dependent criteria. Information Sciences, 222, 459-471.
.13 Iqbal, M. Z., Akbar, S., & Budhwar, P. (2015). Effectiveness of performance appraisal: An integrated framework. International Journal of Management Reviews, 17(4), 510-533.
.14 Ramaswamy, R., & Chaubey, D. S. (2015). Self Performance Appraisal and its Effectiveness in Performance Management: An Empirical Study in Saudi Arabia. Management Convergence, 5(1&2).
.15Hii, L., & Ahmad, R. (2015). Rater Competency in Conducting Performance Appraisal in the Malaysian Public Sector. International Journal of Social Science and Humanity, 5(1), 69.
.16Lunenburg, F. C. (2012). Performance appraisal: methods and rating errors.International journal of scholarly academic intellectual diversity, 14(1), 1-9.
17. Stevens, G. W. (2013). A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86-107.
18. Macwan, N., & Sajja, D. P. S. (2013). Performance appraisal using fuzzy evaluation methodology. International Journal of Engineering and Innovative Technology (IJEIT) Volume, 3.