بررسی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی در عصر فناوریهای هوشمند
الموضوعات :
مهناز پورجعفری شیرجوپشت
1
,
زهره شکیبایی
2
,
هاجر زارعی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3 - 3. استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: دستیاری آموزشی والدین, توانمندسازی آموزش, آنلاین, مواقع بحرانی, رویکرد آمیخته,
ملخص المقالة :
هدف: این تحقیق با هدف بررسی و اولویت بندی ابعاد دستیاری آموزشی والدین به منظور توانمندسازی آموزش آنلاین در مواقع بحرانی انجام شده است. ضرورت: توجه به توانمندسازی آموزش از اهداف مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانها و از رویکردهای مورد توجه آموزش مجازی کارکنان است. توانمندسازی آموزش یکی از جنبههای کلیدی برای هر سازمانی است امروزه توسعه و موفقیت سازمانها در بلندمدت در بهرهمندی از شایستگیهای فعلی و توسعة صلاحیتهای کارکنان وابسته است از طریق آموزش و توسعه، افراد در سازمان میتوانند دانش، توانایی و مهارتهای خود را افزایش دهند تا بتوانند کارهای خود را به طور مؤثر انجام دهند. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده ها یک تحقیق کمی است. به منظور تحلیل داده ها در این پژوهش در مرحله اول از پرسشنامه تکنیک دلفی فازی با استفاده از مقیاس با طیف فازی 7 درجه (کاملاً بیاهمیت تا کاملاً با اهمیت) استفاده شد. سپس از پرسشنامه گویهای اصلاح شده بخش قبلی جهت تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. سپس پرسشنامه تکنیک BWM جهت اولویتبندی ابعاد تحقیق استفاده شد. یافتهها: ابتدا بر اساس ادبیات پژوهش و مصاحبههای تخصصی انجام شده در مجموع 168 مؤلفه اولیه شناسایی شد. سپس طبق نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی فازی مؤلفه ها غربال شدند که در نهایت 18مؤلفه تایید گردید. در ادامه به منظور شناسايي و کشف ابعاد اصلي تحقيق از روش تحليل عاملي اکتشافي استفاده شد و مؤلفهها در قالب ۶ بعد یا عامل دسته بندی شدند. در نهایت اولویت بندی ابعاد به روش بهترین- بدترین انجام شد و به ترتیب توانمندی فردی، توانمندی تدریس، پشتیبانیفضای مجازی، پشتیبانی و ارزیابی و نظارت، توانمندی تعامل اجتماعی و توانمندی تولید در اولویت قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که توانمندی های فردی نقش مؤثری در دستیابی به اهداف دستیاری آموزشی در بین والدین دارد. همچنین نتایج نشان داد که والدینی که توانمندی لازم در تدریس را از نظر مهارتی و آگاهی از چند و چون آن داشته باشند، در کمک به نظام آموزشی از طریق دستیاری آموزشی موفقتر هستد
ابیلی، خدایار؛ مصطفوی، زینب السادات و نارنجی ثانی، فاطمه. (1397)، شناسایی شایستگیهای دستیاران آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری الکترونیکی: پژوهشی کیفی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(16)،20-1.
احمدی آذر سنگان، زینب؛ محمدی، فائقه و محمودی، فیروز. (1399)، تولید محتوای الکترونیکی با استفاده از منابع آموزشی موجود در وب برای تدریس کلاسی در مدارس هوشمند ابتدایی شهر تبریز: چالشها و راهکارها، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۸ (۱۶)، ۳۶۴-۳۳۳.
اشرف زاده، توحید؛ مصرآبادی، جواد؛ یاری قلی، بهبود و شیخ علیزاده، سیاوش. (1402). اثربخشی یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی با رویکرد فراتحلیل. نشریه علمی فناوری آموزش، 17(3)، 525-540.
اکبری، عباس. (1396)، رابطه شیوه های جذب و مشارکت خانواده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان آمل (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور پردیس، تهران، ایران.
آمیقی رودسری، مریم و شریفیان جزی، فریدون. (1398). بررسی موانع تعامل اولیا با معلمان با تأکید بر جایگاه معلم، والدین و مدیریت مدرسه. علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(11)، 54-59.
آهی، قاسم. (1394)، مدل یابی پیامدهای تحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان با توجه به اثرات درگیری تحصیلی والدین (پایان نامه دکتری). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ایمانی، جواد؛ باقری، مهدی؛ جعفری، پریوش و قورچیان، نادر قلی. (1396)، بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان برای ارائه مدل در راستای بهبود سیستم آموزشی مدارس، پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 4(14)، 61-25.
ایمانی، مهدی. (1402). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان کارخانجات چینی مقصود شهر مشهد. علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی)، بیات، محسن و افتخاری، جابر. (1401)، کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا، ۲۰ (2)،۴۳-55.
پورحیدر، رحیمه؛ سامری، مریم؛ حسنی، محمد و مرتضی نژاد، نیلوفر. (1400). تحلیل نقش ارزشیاب عملکرد معلمان در اثربخشی مدرسه با میانجیگری اشتیاق شغلی، احساس عدالت و اعتماد سازمانی. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها، ۱۰(۴)،۱۴۱-۱۶۵.
Ainsworth, S. Oldfield, J., 2019. Quantifying teacher resilience: Context matters. Teaching and Teacher Education, 82, pp.117-128.
Bartoletti, R., 2016. Learning through design: MOOC development as a method for exploring teaching methods. Current Issues in Emerging eLearning, 3(1), p.2.
Murphy, M. (2019). On the same page: collaborative research assignment design with graduate teaching assistants. Reference Services Review, 47(3), 343-358.
Aisner, L. Y. (2019). Smart" education system for digital society. In В сборнике: Проблемы современной аграрной науки. Материалы международной научной конференции (pp. 368-371).
Assante, D., Caforio, A., Flamini, M., & Romano, E. (2019, April). Smart Education in the context of Industry 4.0. In 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1140-1145). IEEE.
Chen, X., Zou, D., Cheng, G., Xie, H., & Jong, M. (2023). Blockchain in smart education: Contributors, collaborations, applications and research topics. Education and Information Technologies, 28(4), 4597-4627.
Collet, V. S., & Peñaflorida, J. (2020). Lesson study as transformative learning for international graduate teaching assistants:“It's like we have a second life”. International Journal for Lesson & Learning Studies, 10(1), 3-15.
Cui, Q. (2023). Multimedia Teaching for Applied Linguistic Smart Education System. International Journal of Human–Computer Interaction, 39(1), 272-281.
Dmitrenko, N. Y., Voloshyna, O. V., Kizim, S. S., Mnyshenko, K. V., & Nahorniak, S. V. (2023, March). Smart education in the prospective teachers' training. In CTE Workshop Proceedings (Vol. 10, pp. 414-429).
Gupta, B. B., Gaurav, A., & Panigrahi, P. K. (2023). Analysis of the development of sustainable entrepreneurship practices through knowledge and smart innovative based education system. International Entrepreneurship and Management Journal, 19(2), 923-940.
Khan, M. M., Rahman, S. T., & Islam, S. T. A. (2021). Online education system in Bangladesh during COVID-19 pandemic. Creative Education, 12(2), 441-452.
Murphy, M. (2019). On the same page: collaborative research assignment design with graduate teaching assistants. Reference Services Review, 47(3), 343-358.
Shu, X., & Gu, X. (2023). An empirical study of A smart education model enabled by the edu-metaverse to enhance better learning outcomes for students. Systems, 11(2), 75.
Singh, H., & Miah, S. J. (2020). Smart education literature: A theoretical analysis. Education and Information Technologies, 25(4), 3299-3328.
Stojanović, D., Bogdanović, Z., Petrović, L., Mitrović, S., & Labus, A. (2023). Empowering learning process in secondary education using pervasive technologies. Interactive Learning Environments, 31(2), 779-792.