طراحی یک برنامه درسی مدیریت اطلاعات مغز به منظور تدوین یک مقطع تحصیلی با محوریت مدیریت اطلاعات مغز
الموضوعات :فاطمه ساطعی 1 , معصومه السادات ابطحی 2 , روح الله خدابنده لو 3 , روح الله کریمی خویگانی 4
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی دانشکده تعلیم وتربیت واحد علوم وتحقیقات دانشکاه آزاد اسلامی
3 - استادیار، دانشکده تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه یو پی ام مالزی
4 - دانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, مغز, اطلاعات, مدیریت اطلاعات, مدیریت اطلاعات مغز.,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به تدوین و طراحی یک برنامه درسی مدیریت اطلاعات مغز با روش نظریه داده بنیاد پرداخته شد. برای گردآوری داده¬های تحقیق از مصاحبه استفاده شد. مشارکت کنندگان 17 نفر از خبرگان این حوزه بودند. تحلیل¬ها 67 کد یا مفهوم اولیه را آشکار کرد. هدف برنامه درسی (14 مورد شماری)، منطق و چرایی برنامه درسی (12 مورد شماری) و تکنیک ها (11 مورد شماری) بالاترین مفهوم شماری را داشتند. عناصر منطق و چرایی برنامه درسی شامل 1)دستیابی به ظرفیتهای مغز، 2) تنوع در سیستم شناختی و عملکردی مغز، 3) نقش اطلاعات و نحوه پردازش آنها، 4) کاربردهای بین رشته ای، 5) خصلت ویژه اطلاعات و 6) انعطاف پذیری مغز بود. اهداف شامل 1)ارتقای یادگیری، 2) بهبود عملکرد شخصی در زندگی روزمره، 3) یادگیری با سرعت بالا، 4) بهبود سرعت و کیفیت تصمیم¬گیری، 5) توسعه خلاقیت، 6)چابکی ذهنی، 7) انباشت یادگیری، 8) تندرستی، 9) تربیت متخصصان، 10) توانمندسازی کنترل بر اطلاعات بود. روش تدریس شامل 1) قلم و کاغذی، 2)خودکاوی و مداخله، 3) روش تدریس پروژه، 4) بحث گروهی، 5) حل مساله، 6) مقایسه و تضاد، 7) همکاری گروهی و 8) بازی بود. محتوای برنامه درسی شامل 1)آنالیز اطلاعات، 2) بازسازی پردازش، 3) بیماری زایی اطلاعات، 4) مدیریت اطلاعات، 5) اینفومورفولوژی، 6) اینفوتراپی، 7) عملکرد مغز، 8)علوم مغزی عصبی بود. تکنیک¬ها شامل 1)پردازش ناخودآگاه، 2)تکنیک عکاسی ذهنی، 3) استفاده از عملکردهای طبیعی مغز، 4) فراخوان فعال، 5) تصاویر بصری، 6) محتوای کوچک، 7) تمرینات تعاملی بود. ارزشیابی و روش ارزشیابی مناسب برای این دوره درسی روش ارزشیابی تکوینی بود.
• اسکندری, ح. (1387). برنامه درسی پنهان. تهران: انتشارات نشر نسیما.
• تلخابی، محمود، برنامه درسی مبتنی بر مغز، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 26، سال هفتم، تابستان 1387.
• فتحی واجارگاه, ک. (1388). اصول و مفاهیم برنامه درسی. تهران: نشر بال.
• پیری, م. (1388). طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامهریزی درسی مدرسه محور. دانشگاه تربیت معلم تهران,
• سیفی, س., سالاری, ح., فرخی, ن. (1389). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان سوم ابتدایی. نوآوریهای آموزشی, 9(2), 45-60.
• مدنی فرد، م. (1398). زبان، موسیقی و مغز. علوم اعصاب شفاي خاتم, 7(3).
• محمدی، ف (1399)اینفورمولوژی، شیراز، انتشارات فرامتن.
• محمدی، ف (1397)اینفوتراپی؛ اطلاعاتی که درمان میکند، شیراز، انتشارات فرامتن.
• محمدی، ف (1397)اینفوپاتولوژی؛ آسیب شناسی اطلاعات مغز، شیراز، انتشارات فرامتن.
• محمدی، ف (1394)نظریه حیات اطلاعاتی انسان، شیراز، انتشارات فرامتن.
• محمدی، ف (بی تا) اطلاعات بیماری زا، شیراز، انتشارات فرامتن.
• محمودی، م. (1396). تدوین و اعتباریابی چارچوب برنامه درسی آموزش اقتصاد مقاومتی برای دوره ابتدایی. دانشگاه یزد.
• مهرمحمدی، محمود و همکاران. (1388). برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها. تهران: انتشارات سمت.
• ملکی، حسن، ۱۳۹۳، راهنمای عمل برنامهریزی درسی، انتشارات پيام اندیشه، ویراست دوم، ج ۱۸: تهران .
• نوری, ع. (1390). تدوین چارچوب مفهومی برنامه درسی سازگار با مغز. (دکترا), دانشگاه تربیت مدرس, تهران.
• جاودانی, م. (1393). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی-یادگیری در دوره ابتدایی. مجله علمی-پژوهشی پژوهشهای برنامه درسی, 4(2), 31-31.
• شمشیری, م. (1386). تعلیم و تربیت مغز محور » راهی به سوی بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی یادگیر، خلاصه مقالات سومین کنگرۀ نوروپسیکولوژی ایران, تهران.
Herman , N. (2005). The creative braine: Lake lure, Nc : The Ned Hermann Group.
Abreena, T. (2007). Brain –based learning theory: An onlion cors design model. (Doctoral Dissertation), Liberty university,
Zare, M., Seifi, M., & Faghih, A. (2019). The Effectiveness of Brain-Based Learning Model on Studying and Reading Speed. Interacción y perspectiva: Revista de Trabajo Social, 9(1), 107-130.