تحلیلی بر ارتباط بین فلسفه و فلسفه تعلیم و تربیت در قالب رویکرد آموزشی
الموضوعات :امید مصطفی عبداله 1 , عزیز جوانپور هروی 2 , محمدعلی ربی پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: فلسفه, تعلیم و تربیت, ارتباط, آموزش.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، بررسی ارتباط فلسفه و فلسفه علوم تربیتی در قالب رویکرد آموزشی است تا با درک آن به دیدگاهی کلی در این ارتباط دست¬یافت. این پژوهش به¬حسب هدف، کاربردی و به¬لحاظ ماهیت، کیفی و به¬لحاظ روش، توصیفی¬ـ¬تحلیلی می¬باشد. تفکر علمی به¬دلیل محدودیت¬های اساسی¬اش نمی¬تواند همه پاسخها را در حوزه آموزش ارائه کند و اینجاست که به تفکر فلسفی در تعلیم¬وتربیت بعنوان پاسخ¬ممکن اشاره می¬شود که اساسش کاربرد استدلال در موضوعات مختلف است. ابزار اصلی فلسفه، تعلیم¬وتربیت است و هر عمل آموزشی با پس¬زمینه فلسفه روشن می¬شود. فلسفه اساس است و آموزش روبنا و بدون فلسفه، تعلیم¬و¬تربیت یک تلاش کورکورانه و بدون آموزش، فلسفه یک¬معلول خواهد بود؛ زیرا فلسفه و تعلیم¬و¬تربیت رابطه تنگاتنگی دارند و به-هم وابسته¬اند. فلسفه به راهها اشاره و آموزش از آن پیروی میکند و دو روی یک سکه¬اند که اولی طرف متفکرانه و دومی طرف¬فعال است و درواقع، برای یکدیگر وسیله وهدف¬اند. فلسفه مدرن در تعلیم¬وتربیت با توسعه تفکر انتقادی وعقل، شامل دیدگاهی منطقی است که کل مسئله را درنظرمی¬گیرد و با تاثیرگذاری بر تعلیم¬وتربیت به اساسی-ترین مسائل انسانها می¬پردازد. اگر قرار است تعلیم¬و¬تربیت برای تحصیلشونده معنادار و مفید باشد، به تفکر فلسفی در مورد تعلیم¬و¬تربیت در کنار تفکر علمی نیاز است؛ به¬این دلیل که صرف انباشت دانش منجر به درک نمی¬شود، زیرا لزوماً ذهن را برای ارزیابی انتقادی واقعیت¬ها، تربیت نمی¬کند و بنابراین، مستلزم بعد خلاقیت انتقادی آموزش است. در نهایت می¬توان گفت فلسفه، مقصد واقعی را که آموزش¬وپرورش باید به¬سوی آن برود، تعیین و همواره الهام¬بخش نظریه آموزشی و همچنین عمل بوده¬است.
بلوم، بنجامین (1363). ویژگی¬های آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه علی¬اکبر سیف، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بلوم؛ بنجامین (1368). طبقه¬بندی هدفهای پرورشی کتاب اول حوزه شناختی، ترجمه علی¬اکبر سیف و خدیجه علی¬آبادی، تهران: انتشارات رشد.
ژان شاتو (1365). مربیان بزرگ، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Agarwal, J.C., 2002: Philosophical and Sociological Perspective on Education, Shipra Publication, New Delhi.
Agarwal, J.C., 2017 : Philosophical Foundations of Education, Bookman, New Delhi.
Anand, C.L. (1993) Teacher and Educations in the Emerging Indian Society, New Delhi : NCERT.
Anthony O. Ogutu (2015), The Relevance Of Philosophy To Education, Int. J. Educ. Stud. 02 (02) 2015. 115-126.
Barrow, R., & Woods, R. (2015). An Introduction to Philosophy of Education (4th ed.). Routledge.
Bilton, Tony, et a. (2017). Introductory Sociology. London, UK:Mac Millan.
Bim-Bad B.M. (2021). Filosofsko-pedagogicheskiye osnovy sovremennykh obrazovatelnykh praktik [Philosophical and pedagogical foundations of modern educational practices] //Obrazovaniye i obschestvo [Education and society] № 3. P. 100-104.
Boris Michailovich Bim-Bada., Lioudmila Ivanovna Egorovab., (2016). Interaction Between Philosophy of Education and Teaching Practice. International Journal Of Environmental & Science Education, 2016, VOL. 11, NO. 10, 3385-3393.
Chapayev N.K. (2023). Filosofiya i istoriya obrazovaniya [Philosophy and history of education]. M.: Publishing house: Academia.
Elliot W. Eisner,. Benjamin bloom. (2000). Prospects. Vol.xxx No.3. Sep 2000.
Fernandes, M.M., 2004 : The Foundations of Education: The Philosophical Approach, Himalaya Publishing House, New Delhi.
Hirst, P. H., Peters, R. S. (1998). Education and philosophy. In P. H. Hirst & P. White, Philosophy of Education: Major Themes in the Analytic Tradition (pp. 27-38). Routledge.
Hogan, P., & Smith, R. (2003). The activity of philosophy and the practice of education. In N. Blake, P. Smeyers, R. Smith, & P. Standish (Eds.), The Blackwell Guide to the Philosophy of Education (pp. 163-180). Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470996294.
Kolenda, Pauline (1997). Caste in Contemporary India, Beyond Organic Solidarity. Jaipur, India: Rawat Publications.
Kraevsky V.V. (2022). Metodologiya pedagogiki: proshloye i nastoyascheye [Methodology of pedagogics: the past and the present], Pedagogika [Pedagogics]. № 1. P. 3-10.
Kuhn, J.W., & Shriver, D.W. Jr. (2018). Beyond Success: Corporations and Their Critics in the 1990s. New York: Oxford University Press.
Leonid, Vakhovskyi. (2023).Philosophy of Education and Pedagogy: Peculiarities of Interaction. Journal of Education Culture and Society No. 2.
Linton, Ralph (2016).The Study of Man. Delhi, India: Surjeet Publications.
Lutai, V. S. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity [Philosophy of modern education]. Tsentr “Magistr- S” Tvorchoyi spilky vchiteliv Ukrayiny.
Mehta, Prayag (1995). Education, Participation and Empowerment. Dew Delhi, India : Concept Publishing Company.
Mrinal, M., 2014: Philosophy and Education, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom.
Njoroge, R.J., & Bennaars, G.A. (1986). Philosophy and Education in Africa: An Introductory Text for Students of Education. Nairobi: Transafrica.
Peters, M. A., & Ghiraldelli Jr., P. (Eds.). (2001). Richard Rorty: Education, Philosophy, and Politics. Rowman & Littlefield Publishers.
Peters, M. A., & Ghiraldelli Jr., P. (Eds.). (2001). Richard Rorty: Education, Philosophy, and Politics. Rowman & Littlefield Publishers.
Phillips, D. C. (Ed.). (2014). Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy. SAGE Publications.
Ram Murti Acharya (1990), Towards an Enlightened and Humane Society – A Committee Report, New Delhi MHRD.
Rasheeda Begum and Rishikesh Yadav. (2020). Understanding The Relationship Between Philosophy And Education. Journal Of Critical Reviews. Vol 07, Issue 07, 2020.
Rawat, H.K. (2012). Sociology Basic Concepts. Jaipur, India: Rawat Publication.
Rodionova I.A. (2020). Sovremennaya amerikanskaya filosofiya obrazovaniya i vospitaniya: tematicheskiye polya i paradigmalno-contseptualnye postroyeniya [Modern American philosophy of education: thematic fields and paradigm-conceptual structures]. Moscow.
Titus, H. H., Smith, M. S., & Nolan, R. T. (1995). Living issues in philosophy. New York: Wadsworth Publishing Company.
Vinten, R. (2020). Wittgenstein and the social sciences: Action, ideology and justice. Anthem Press.
Walia, J.S., 2016 : Philosophical and Sociological Bases of Education, Ahim Paul Publishers, Jalandhar.
White, J. (2012). The role of Policy in Philosophy of Education: An argument and an illustration. Journal of Philosophy of Education, 46(4), 503-515.