تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی ثبت الکترونیکی اسناد رسمی بر پیشگیری در جعل اسناد رسمی
الموضوعات : Ethics and Islamic Educationمحمد خسروی 1 , سودابه رضوانی 2 , سکینه خانعلی پور 3
1 - دانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه حقوق، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حقوق، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
استفاده از تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی در ثبت الکترونیکی اسناد رسمی میتواند به طور قابل توجهی در پیشگیری از جعل اسناد رسمی کمک کند. با اعتماد و اطمینان درستی که افراد به اسناد رسمی الکترونیکی دارند، این اسناد به عنوان منبع اعتبار و اثربخشی به حساب میآیند و احتمال جعل یا تغییر آنها کاهش مییابد. سامانه ثبت آنی معاملات که در برنامه پنجم توسعه پیشبینیشده است با الکترونیکی کردن تمامی مراحل تنظیم و ثبت نقلوانتقال اسناد رسمی، این امکان را برای دفاتر اسناد رسمی فراهم میکند تا در فرآیند آنلاین تنظيم معاملههای اشخاص به پایگاه اطلاعات مورد نظر در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی داشته باشند. سؤال اساسی که در این خصوص مطرح و بررسی میشود این است که تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی ثبت آنی بر پیشگیری وضعی از جعل اسناد از رسمی چه تأثیری دارد؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج بیانگر این امر است که حذف دفاتر دستنویس شامل دفتر سردفتر و دفتر گواهی امضاء تأثیر بسزایی در کاهش جرائمی از جمله جعل و استفاده از سند مجعول داشته است. تلازمات پیشگیرانه میتواند شامل استفاده از سیستمهای تشخیص تقلب، رمزنگاری قوی، اعتبارسنجی دو مرحلهای، نظارت مستمر بر دسترسیها و تغییرات در اسناد و موارد مشابه باشد. این اقدامات باعث میشوند که هر گونه تلاش برای جعل یا تغییر اسناد رسمی الکترونیکی به صورت موثری مهار شود. از نظر اخلاقی نیز، تأکید بر شفافیت، درستی، و امانتداری در ثبت و مدیریت اسناد رسمی الکترونیکی میتواند به ارتقای اعتماد و اعتبار اسناد کمک کند. رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با اسناد رسمی تأثیر بسزایی در پیشگیری از تقلب و جعل آنها دارد. اجرای ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی و تجهیز دفاتر اسناد رسمی به سامانه اخذ اثر انگشت الکترونیکی تا حدود زیادی سردفتر را در امر احراز هویت یاری میکند و زمینه ساز کاهش جرائم جعل و در حکم جعل موضوع ماده ۱۰۰ قانون ثبت شده و به ارتقاء سرعت و دقت در تنظیم و ثبت اسناد، احراز هویت اشخاص، جلوگیری از سوءنیت استفادهکنندگان گردیده، ضمن آنکه با اطلاع از افراد ممنوع المعامله، محجور و ورشکسته مانع از معامله آنان و بروز مشکلات بعدی میشود و اعمال شیوه الکترونیک ثبت در کشور متضمن امنیت اسناد رسمی و کاهش بستر ارتکاب جرم و تخلفهای رایج در حوزه ثبت اسناد و املاک مانند جعل میشود.
51 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 73 - 51
تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی ثبت الکترونیکی اسناد رسمی بر پیشگیری در جعل اسناد رسمی
محمد خسروی 1
سودابه رضوانی 2
سکینه خانعلی پور 3
چکیده
استفاده از تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی در ثبت الکترونیکی اسناد رسمی میتواند به طور قابل توجهی در پیشگیری از جعل اسناد رسمی کمک کند. با اعتماد و اطمینان درستی که افراد به اسناد رسمی الکترونیکی دارند، این اسناد به عنوان منبع اعتبار و اثربخشی به حساب میآیند و احتمال جعل یا تغییر آنها کاهش مییابد. سامانه ثبت آنی معاملات که در برنامه پنجم توسعه پیشبینیشده است با الکترونیکی کردن تمامی مراحل تنظیم و ثبت نقلوانتقال اسناد رسمی، این امکان را برای دفاتر اسناد رسمی فراهم میکند تا در فرآیند آنلاین تنظيم معاملههای اشخاص به پایگاه اطلاعات مورد نظر در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی داشته باشند. سؤال اساسی که در این خصوص مطرح و بررسی میشود این است که تلازمات پیشگیرانه و اخلاقی ثبت آنی بر پیشگیری وضعی از جعل اسناد از رسمی چه تأثیری دارد؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج بیانگر این امر است که حذف دفاتر دستنویس شامل دفتر سردفتر و دفتر گواهی امضاء تأثیر بسزایی در کاهش جرائمی از جمله جعل و استفاده از سند مجعول داشته است. تلازمات پیشگیرانه میتواند شامل استفاده از سیستمهای تشخیص تقلب، رمزنگاری قوی، اعتبارسنجی دو مرحلهای، نظارت مستمر بر دسترسیها و تغییرات در اسناد و موارد مشابه باشد. این اقدامات باعث میشوند که هر گونه تلاش برای جعل یا تغییر اسناد رسمی الکترونیکی به صورت موثری مهار شود. از نظر اخلاقی نیز، تأکید بر شفافیت، درستی، و امانتداری در ثبت و مدیریت اسناد رسمی الکترونیکی میتواند به ارتقای اعتماد و اعتبار اسناد کمک کند. رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با اسناد رسمی تأثیر بسزایی در پیشگیری از تقلب و جعل آنها دارد. اجرای ثبت آنی در دفاتر اسناد رسمی و تجهیز دفاتر اسناد رسمی به سامانه اخذ اثر انگشت الکترونیکی تا حدود زیادی سردفتر را در امر احراز هویت یاری میکند و زمینه ساز کاهش جرائم جعل و در حکم جعل موضوع ماده ۱۰۰ قانون ثبت شده و به ارتقاء سرعت و دقت در تنظیم و ثبت اسناد، احراز هویت اشخاص، جلوگیری از سوءنیت استفادهکنندگان گردیده، ضمن آنکه با اطلاع از افراد ممنوع المعامله، محجور و ورشکسته مانع از معامله آنان و بروز مشکلات بعدی میشود و اعمال شیوه الکترونیک ثبت در کشور متضمن امنیت اسناد رسمی و کاهش بستر ارتکاب جرم و تخلفهای رایج در حوزه ثبت اسناد و املاک مانند جعل میشود.
واژگان كليدي
الزامات اخلاقی، ثبت الکترونیکی، پیشگیری وضعی، جعل، اسناد رسمی.
[1] . دانشجوی دکتری فقه و حقوق جزا، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: asnad61@gmail.com
[2] . استادیار، گروه حقوق، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Email: S.Rezvani@khu.ac.ir
[3] . استادیار، گروه حقوق، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
Email: Khanalipour@soc.ikiu.ac.ir
تاریخ دریافت: 20/11/1402 پذیرش نهایی: 11/2/1403
