کتاب اخلاق هوش مصنوعی در تعلیم و تربیت : مسائل عملی، بحث و چالش ها
الموضوعات :
1 - دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: اخلاق , هوش مصنوعی, اخلاق کاربردی,
ملخص المقالة :
اخلاق هوش مصنوعی در آموزش، مسائل اخلاقی کلیدی را که طی سالها تحقیق، توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی ایجاد شدهاند، شناسایی کرده و با آنها مقابله میکند. سیستمهای آموزشی تطبیقی، خودکار و دادهمحور به طور فزایندهای در دانشگاهها، مدارس و آموزشهای شرکتی در سراسر جهان پیادهسازی میشوند، اما پیامدهای اخلاقی استفاده از این فناوریها هنوز ناشناخته باقی مانده است. این کتاب با ارائه دیدگاههای کارشناسانه از درون و بیرون جامعه علمی هوش مصنوعی در آموزش (AIED)، به پژوهشگران هوش مصنوعی، دانشمندان یادگیری، متخصصان فناوری آموزشی و سایرین پرسشها، چارچوبها، دستورالعملها، سیاستها و مقرراتی ارائه میدهد تا از تأثیر مثبت هوش مصنوعی در یادگیری اطمینان حاصل شود. در فصل های محتلف کتاب تلاش شده است به ابعاد و جنبه های مختلف خوش مصنوعی در آموزش یا به معنای گسرتده تر در تعلیم و تربیت پرداخته شود.نکته محوری در کتاب این است که توجه شود جهان به اصول و معیارهای اخلاقی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود فناوریهای تحولآفرین در خدمت اهداف انسانی هستند، نه برعکس. این همان درخواستی است که یونسکو به وضوح از کشورهای عضو خود شنیده است و از آنها خواسته است تا اطمینان یابد هوش مصنوعی راهحلهایی منصفانه، مسولانه و شفاف ایجاد میکند، با سوگیری مقابله میکند، استقلال و عاملیت را تقویت کرده و با تبعیض مبارزه میکند. توصیه ها به طور خاص بر نیاز به ساختار چندذینفعی در زمینه حکمرانی و مالکیت دادهها تأکید میکند
Holmes, W., & Porayska-Pomsta, K. (Eds.). (2023). The ethics of artificial intelligence in education: Practices, challenges, debates. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429329067
Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University Press
Google. (2025). Gemini (Large language model). Retrieved August 8, 2025, from https://gemini.google.com
رالز، جان( ۱۳۹۹) نظریهای در باب عدالت (مرتضی نوری، مترجم). نشر مرکز. (اثر اصلی منتشر شده در 1971)