اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
الکلمات المفتاحية: کتاب الکترونیکی, عملکرد تحصیلی, انگیزش تحصیلی, کم سوادان.,
ملخص المقالة :
ارتقای عملکرد و انگیزش تحصیلی سوادآموزان و تداوم آن، همواره یکی از دغدغههای نظام آموزشی بوده¬است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر کتاب الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی افراد کمسواد استان کرمان انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سوادآموزان استان کرمان در سال تحصیلی 99-1398 می باشد. از میان آن-ها 30 نفر با روش نمونه¬گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. جلسات آموزشی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه¬ای اجرا گردید. پیش و پس از آموزش پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) تکمیل شد. داده¬ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار25-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که آموزش بر اساس کتاب الکترونیکی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی افراد کم سواد موثر است (P<0/01). با توجه به این یافته¬ها آموزش بر مبنای کتاب الکترونیکی برای افراد کم سواد در جهت افزایش عملکرد و انگیزش تحصیلی پیشنهاد می¬شود.
منابع:
- آذرمی ملیحه ، عزت زاده مستوره ، سلطانی فر محمد (1392).بررسی تاثیر عوامل شکلی ابررسانه هایی از جمله (صوت- تصویر و گرافیک) در تولید کتاب الکترونیکی از دیدگاه ناشران الکترونیک در ایران. 3(6) . 25-41
- بولا هاربنز(1373). روند تحولات و مسائل آموزش بزرگسالان در جهان. ترجمه سیمین دخت جان پناه. نشر:کمیسیون ملی یونسکو - ایران تهران .
- طالب زاده نوبریان محسن ، کاظمی اکرم ، موسوی سید حسین (1391)، تاثیر میزان سواد و آگاهی بر نگرش تربیتی مادران درباره تربیت اجتماعی نوجوانان. نشریه: مطالعات روانشناسی تربیتی ، 9(15)، 125-142
- پوررمضان عیسی ، امیری میکال محمد(1393) تحلیل نقش نهضت سواد آموزی در توسعه فرهنگی روستاهای استان گیلان. نشریه: مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)،9(26)، 71-89
- مخاطب محمد ، قدرتی مهدی ، رضاپورلاکانی سپیده( 1392) تحلیل محتوای شاخص های یادگیری کتاب های آموزشی گروه های مطالعاتی پیگیر سواد سازمان نهضت سوادآموزی. نشریه: اندیشه های نوین تربیتی، 9(2)،109-129.
- برنجی، سپیده و سعیدی مهناز (1396). آموزش با فنّاوری و تأثیر آن روی پشتوانه ادراکی- شناختی عملکرد تحصیلی و انگیزه در کلاسهای زبان خارجی. فصلنامه پژوهشهای آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی. 10(21)، 96-72
- بنی جمالی سیدمحسن (1393).بررسی وضعیت نشر الکترونیکی کتاب در ایران و چگونگی مصرف کتاب الکترونیکی در بین کاربران ایرانی. نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان.13(24)، 1-21.
- تقی زاده، عباس و حاتمی، جواد(1397). بررسی ارتباط حضور آموزشی، اجتماعی و شناختی با عملکرد تحصیلی فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی: یک مطالعه تحلیل مسیر. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 11(5)،169-177.
- جوشقان نژاد، فاطمه و باقری، محسن (1397). تأثیر کلاس درس معکوس برانگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 15(2)، 107-95
- حسنی جعفری، فتانه و عباسی، ابوالفضل (1399). مقایسه یادگیری الکترونیکی در راهبرد مهارتهای خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در مدارس عادی و الکترونیکی در رشته علوم تجربی. نشریه علمی فناوری آموزش، 15(1)، 62-52
- رمضانی، سیده گل افروز؛ مهنی، امید و عزیزی، نعمت الله (1397). چالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی. 8(29)، 136 – 116
- ساده میمندی، محمد رضا ؛ حقیقی فرد، مریم ؛ حسینچاری، مسعود (1399). بررسی تاثیر سوادآموزی برکاهش آسیب های اجتماعی و توسعه اقتصادی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 4(45)، 194-184.
- عابدینی، یاسمین و برات دستجردی، نگین(1394). پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای الکترونیکی براساس مهارتهای فراشناختی و هوش هیجانی آنان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری. 5(2)، 101-110.
- فهیمی فر سپیده (1392).تقویت مهارت های کودک با کتاب های الکترونیکی.نشریه کتاب مهر (8)، 58-81
- فهیمی فر، سپیده ، غائبی، امیر (1387). کتاب های الکترونیکی از دیدگاه متخصصان اطلاع رسانی شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های شهر تهران.نشریه پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،24(1). 79-114
- مشاهری فرد رضوان (1392).کتاب الکترونیک مروری بر پیدایش، مزایا و معایب. ماهنامه عصر فاوا، 9(93)، 96-106.
- معتمدی شملزاری، عبداله (1389). شناسايي نيازهاي آموزشي زنان نوسواد نهضت سوادآموزي در ابعاد فرهنگي و اجتماعي. پژوهش در نظام¬های آموزشی. 4(9)، 116-97
- نجفی، محمود و همکاران (1394). نقش متغیرهای کارایی خانواده، حرمت خود، خودکارآمدی و شخصیت در پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی. 11(2)، 9-32
- Auerbach ER. (2021).When pedagogy meets politics: hallenging English only in adult education. InLanguage Ideologies . Routledge.
- Bedrule-Grigoruţă, M. V., & Rusu, M. L. (2014). Considerations about e-learning tools for adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 749-754
- Ceobanu C, Boncu Ş. (2014 )The challenges of the mobile technology in the young adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences,142(1), 647-52.
- Colbu Ş. ( 2014).Christian education–between schooling, adult education and lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences.142(1)279-84.
- Dromantiene, L., & Zemaitaityte, I. (2014). Challenges to adult education in Lithuania. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 4532-4536
- Dumitrescu I.(2014). Adult education, priority in educational policy of Spiru Haret. Procedia-Social and Behavioral Sciences.142(1), 339-45.
- Goian, C. (2014). Transnational wellbeing analysis of the needs of professionals and learners engaged in adult education. Procedia-Social and behavioral sciences, 142(1), 380-388
- Hajdú, D. (2021). Distribution of Adult Education Participants in Borsod-Abaúj-Zemplén County. Visegrad Journal on Bioeconomy and Sustainable Development, 10(1), 24-28.
- Ioannidou, A., & Parma, A. (2021). Risk of Job Automation and Participation in Adult Education and Training: Do Welfare Regimes Matter?. Adult Education Quarterly,
- Kayman, E. A., Ilbars, Z., & Artuner, G. (2012). Adult education in Turkey: in terms of lifelong learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5858-5861
- Laupichler MC and et all(2022). Artificial intelligence literacy in higher and adult education: A scoping literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence. 26(3)1-8.
- Lin HM, and et all(2023). A review of using multilevel modeling in e-learning research. Computers & Education;198(2) 2-16.
- Loureiro A, Bettencourt T. (2014 ).The use of virtual environments as an extended classroom–a case study with adult learners in tertiary education. Procedia Technology. 1(13), 97-106.
- Milana M and et all(2017). Adult education and learning: endorsing its contribution to the 2030 Agenda. International Journal of lifelong education. 36(6),625-628.
- Momanu M, Samoilă ME. (2014).Adult Education in the Context of the Communist Education Reform in Romania: Policies, Institutions and Publications (1945–1955). Procedia-Social and Behavioral Sciences,149(14), 613-608.
- Mufic J, Fejes A. (2022).Lack of quality’in Swedish adult education: a policy study. Journal of Education Policy,37(2),269-84.
- Okeke NM and et all.(2023). Effect of a randomized group intervention for depression among Nigerian pre-service adult education teachers. Medicine. 102(27), 1-7
- Slavkovic N, Savic A. (2015).The Usage of m learning for adult education in Serbia. Procedia-Social and Behavioral Sciences . 174(12), 2806-2812.
- Webb Sand et all.(2020). Learning cities and implications for adult education research. International Journal of Lifelong Education ,39(5-6),423-427.
- Yalalem A and Shireen Jamal M.(2022) Indigenous-based adult education learning material development: integration, practical challenges, and contextual considerations in focus. Education Research International. 5 (7), 1-10.