عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان
محورهای موضوعی : روان شناسی
محمدحسن شربتیان
1
,
علیرضا قربانی
2
*
1 - گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
کلید واژه: دانشگاه فرهنگیان, دانشجو ـ معلم, مطالعه موردی, خراسان رضوی,
چکیده مقاله :
چکیده: مطالعه کنونی با موضوع عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان استان خراسان رضوی بر 35 نفر از دانشجو ـ معلمان شامل 17 نفر مرد و 18 نفر زن در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مورد واکاوی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی اجرا شد که در آن برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار استفاده گردید و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشجو ـ معلمان پردیسهای استان خراسان رضوی بودند. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت. رویه کدگذاریها از کدهای باز شروع و تا رسیدن به مضامین اصلی و مفهوم نهایی ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روش هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران استفاده شد که با استفاده از روش مذکور 5 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی فراهم آمد. در انتها نتایج این پژوهش نشان میدهد که انگیزههای بیرونی دانشجویان بر انگیزههای درونی و نوعدوستانه آنها در انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان و شکلگیری این مفهوم غلبه داشته، بنظر میرسد که دانشگاه فرهنگیان باید اقداماتی را سازمان دهد تا انگیزههای درونی و نوعدوستانه تقویت شده تا از غلبه انگیزههای بیرونی در این مجموعه کاسته شود.
Abstract: The present study, titled Factors Influencing Admission to Farhangian Univer-sity and the Teaching Profession: A Case Study of Student-Teachers in Khorasan Razavi Province, investigated 35 student-teachers (17 men and 18 women) from various Farhangian University campuses in Khorasan Razavi. This research was conducted using a qualitative approach and a case study method. Data were collected through semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was achieved. The study population included all student-teachers in Farhangian University campuses across Khorasan Razavi. Purposeful sampling based on criteria was employed, and sampling continued until saturation. The coding process began with open codes and continued until the main themes and the final concept were identified. Data analysis was carried out using Diekelmann et al.’s seven-step method, resulting in five main themes and thirteen subthemes. The analysis of interview data led to the extraction of five main themes and thirteen sub-themes. The results indicate that external motivations among students outweighed their internal and altruistic motivations when choosing the teaching profession and entering Farhangian University. It is recommended that Farhangian University implement strategies to strengthen internal and altruistic motivations to reduce the dominance of external incentives in this context.
اقبالیان نوزاییزاده، پریسا و کشتورز کندازی، احسان (۱۳۹7). واکاوی نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان خلاق: بر اساس اسناد بالا دستی. مطالعات روانشناختی و علوم تربیتی، 3(36)، 107-121
بازرگان، عباس (۱۴۰۰). مقدمهای بر روشهای پژوهش کیفی و ترکیبی (چاپ چهارم). تهران: دیدآور.
جلالی، رستم (۱۳۹1). نمونهگیری در پژوهش کیفی. پژوهش کیفی در علوم بهداشتی، ۱(۴)، ۳۱۰-۳۲۰.
خسروی، رحمتاله و بنیامریان، مریم (۱۳۹5). کاوشی در منطق انتخاب حرفه معلمی توسط دانشجو ـ معلمان (مطالعه موردی: دانشگاه تربیت، شهید رجایی). دومین همایش ملی آموزش معلم. اصفهان: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان.
بازیابی شده از https://www.civilica.com/Paper-CPHE02-CPHE02_038.html
شربتیان، محمدحسن و قربانی، علیرضا (۱۴۰2). فرآیند انتخاب ورود به دانشگاه فرهنگیان: زیستنگاری تجارب یک دانشجو ـ معلم. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، ۱(۶)، ۵۳-۸۰.
شربتیان، محمدحسن و قربانی، علیرضا (۱۴۰۴). پدیدارشناسی شکلگیری انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجو ـ معلمان (مورد مطالعه استان خراسان رضوی). مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، ۶(۴)، ۱-۲۸.
عباسزاده، محمد (۱۳۹1). تأملی بر اعتبار و پایایی در پژوهش کیفی. جامعهشناسی کاربردی (فصلنامه پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، ۲۳(۱)، ۱۹-۳۴.
عطاران، محمد (۱۳۹6). پژوهش روایتی: اصول و مراحل. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
قربانی، علیرضا و رحمانی، شایان (۱۴۰۳). ارائه مدل جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس انگیزههای دانشجو ـ معلمان مطابق با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. آموزش متعالی، ۴(۱)، ۹۹-۱۱۶.
محمودی، فیروز؛ حبیبی، حمداله؛ و خانزاده مقصودلو، جعفر (۱۴۰۰). عوامل مؤثر بر انتخاب شغل معلمی از دیدگاه دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی. اندیشههای نوین آموزشی، ۱۷(۳)، ۳۳-۵۵.
یوسفی، نورالدین؛ عبادی، سامان؛ و احمدنژاد، محمد (۱۳۹5). بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل مؤثر بر انگیزه معلمان انگلیسی زبان ایران. فصلنامه پژوهش آموزش، ۴(۱)، ۹۳-۱۱۹.
Amabile, T. A. (1993). Motivational Synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in workplace. Human Resource Management Review, 3(3), 185-201.
Bakar, R. (2014). The effect of learning motivation on student’s productive competencies in vocational high school, west Sumatra. International Journal of Asian Social Science, 4(6), 722-732.
Bakar, R., Mohamed, S., Suhid, A. & Hamzah, R. (2014). So You Want to Be a Teacher: What Are Your Reasons? International Education Studies, 7(11), 155-161. doi:10.5539/ies.v7n11p155
Balyer, A. & Ozcan, K. (2014). Choosing Teaching Profession as a Career: Students’ Reasons. International Education Studies, 7(5), 104-115. doi:10.5539/ies.v7n5p104
Batson, C. D. (2010). Empathy-induced altruistic motivation. Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature, 15-34. doi:10.1037/12061-001
Bernaus, M., Wilson, A, & Gardner, R, C. (2009). Teachers’ motivation, classroom strategy use, students’ motivation and second language achievement. Porta Linguarum, 12, 25-36.
Boru, N. (2018). The Factors Affecting Teacher-Motivation. International Journal of Instruction, 11(4), 671-676.
Curtis, C. (2012). Why Do They Choose to Teach-And Why Do They Leave? A Study of Middle School and High School Mathematics Teachers. Journal of Teacher Education, 132(4), 779-788.
Diekelmann, N. L., Allen, D., & Tanner, C. (1989). The NLN criteria for appraisal of baccalaureate programs: a critical hermeneutic analysis. New York: National League for Nursing Press.
Eran, A. (2012). Prospective Teachers' Interest in Teaching, Professional Plans about Teaching and Career Choice Satisfaction: A Relevant Framework? Australian Journal of Education, 56(3), 303-318. doi:10.1177/000494411205600308.
Fackler, S., & Malberg, L, E. (2016). Teachers' self-efficacy in 14 OECD countries: Teacher, student group, school and leadership effects. Teaching and Teacher Education, 56, 185-195.
Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249-269. doi:10.14221/ajte.2017v42n2.3
Kilinc, A., Watt, H. M. G., Richardson, P. W. (2012). Factors Influencing Teaching Choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 199-226.
Klassen, R. M., Al-Dharfi, S., Hannok, W., & Betts, S. M. (2011). Investigating pre-service teacher motivation across cultures using the Teachers’ ten statements test. Teaching and Teacher Education, 27(3), 579-588.
Kyriacou, C., Hultren, A., & Stephens, P. (1999). Student teachers’ motivation to become a secondary school teachers in England and Norway. Teacher Development, 3, 373-381.
Topkaya, E. Z., & Uztosun, M. S. (2012). Choosing teaching as a career: motivations of pre- service English teachers in Turkey. Journal of Language Teaching and Research, 3(1), 126-134.
UNESCO. (2014). Teaching and Learning: Achieving Quality for All—EFA Global Monitoring Report 2013/4. Paris: UNESCO.
UNESCO Institute for Statistics. (2016, November 39). The world needs almost 69 million new teachers to reach the 2030 education goals. Retrieved from UNESCO: http://uis.unesco.org
Watt, H. M. G., & Richardson, P.W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT-choice scale. The Journal of Experimental Education, 75(3), 167-202.
Yong, B. C. S. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11(3), 215-280.
Yuce, K., Sahin, E. Y., Kocer, O. & Kana, F. (2013). Motivations for choosing teaching as a career: a perspective of pre-service teachers from a Turkish context. Asia Pacific Education Review, 14(3), 295-306. doi:10.1007/s-12564-013-9258-9
Sharbatiyan, MH,. & Ghorbani, A. (2023). The selection process of Farhangian University, the lived experience of a student teacher: A narrative research. Sociological Studies of Youth, 14(49), 25-46. doi.org/10.22034/ssyj.2023.1991978.1293
Psychological Research, 2025 پژوهشهای روانشناختی، 1404
Vol. 25, No. 1 دوره 25، شماره 1
عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان
Factors Affecting Entry into Farhangian University and the Teaching Profession: A Case Study of Student Teachers
دکتر محمدحسن شربتیان | Mohammad Hasan Sharbatiyan, Ph.D. |
دانشگاه فرهنگیان | Farhangian University |
علیرضا قربانی | Alireza Ghorbani, M.A. * |
دانشگاه فرهنگیان | Farhangian University |
چکیده: مطالعه کنونی با موضوع عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان استان خراسان رضوی بر 35 نفر از دانشجو ـ معلمان شامل 17 نفر مرد و 18 نفر زن در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مورد واکاوی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی اجرا شد که در آن برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار استفاده گردید و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشجو ـ معلمان پردیسهای استان خراسان رضوی بودند. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت. رویه کدگذاریها از کدهای باز شروع و تا رسیدن به مضامین اصلی و مفهوم نهایی ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روش هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران استفاده شد که با استفاده از روش مذکور 5 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی فراهم آمد. در انتها نتایج این پژوهش نشان میدهد که انگیزههای بیرونی دانشجویان بر انگیزههای درونی و نوعدوستانه آنها در انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان و شکلگیری این مفهوم غلبه داشته، بنظر میرسد که دانشگاه فرهنگیان باید اقداماتی را سازمان دهد تا انگیزههای درونی و نوعدوستانه تقویت شده تا از غلبه انگیزههای بیرونی در این مجموعه کاسته شود.
Abstract: The present study, titled Factors Influencing Admission to Farhangian Univer-sity and the Teaching Profession: A Case Study of Student-Teachers in Khorasan Razavi Province, investigated 35 student-teachers (17 men and 18 women) from various Farhangian University campuses in Khorasan Razavi. This research was conducted using a qualitative approach and a case study method. Data were collected through semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was achieved. The study population included all student-teachers in Farhangian University campuses across Khorasan Razavi. Purposeful sampling based on criteria was employed, and sampling continued until saturation. The coding process began with open codes and continued until the main themes and the final concept were identified. Data analysis was carried out using Diekelmann et al.’s seven-step method, resulting in five main themes and thirteen subthemes. The analysis of interview data led to the extraction of five main themes and thirteen sub-themes. The results indicate that external motivations among students outweighed their internal and altruistic motivations when choosing the teaching profession and entering Farhangian University. It is recommended that Farhangian University implement strategies to strengthen internal and altruistic motivations to reduce the dominance of external incentives in this context.
کلیدواژهها :دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجو ـ معلم؛ مطالعه موردی؛ خراسان رضوی
Keywords: Farhangian University; student-teacher; case study; Khorasan Razavi