عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان
الموضوعات :
محمدحسن شربتیان
1
,
علیرضا قربانی
2
1 - گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه فرهنگیان, دانشجو ـ معلم, مطالعه موردی, خراسان رضوی,
ملخص المقالة :
چکیده: مطالعه کنونی با موضوع عوامل مؤثر بر ورود به دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی؛ مطالعه موردی دانشجو ـ معلمان استان خراسان رضوی بر 35 نفر از دانشجو ـ معلمان شامل 17 نفر مرد و 18 نفر زن در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مورد واکاوی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی اجرا شد که در آن برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختار استفاده گردید و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشجو ـ معلمان پردیسهای استان خراسان رضوی بودند. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد و نمونهگیری تا اشباع نظری ادامه یافت. رویه کدگذاریها از کدهای باز شروع و تا رسیدن به مضامین اصلی و مفهوم نهایی ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از روش هفت مرحلهای دیکلمن و همکاران استفاده شد که با استفاده از روش مذکور 5 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی فراهم آمد. در انتها نتایج این پژوهش نشان میدهد که انگیزههای بیرونی دانشجویان بر انگیزههای درونی و نوعدوستانه آنها در انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان و شکلگیری این مفهوم غلبه داشته، بنظر میرسد که دانشگاه فرهنگیان باید اقداماتی را سازمان دهد تا انگیزههای درونی و نوعدوستانه تقویت شده تا از غلبه انگیزههای بیرونی در این مجموعه کاسته شود.
اقبالیان نوزاییزاده، پریسا و کشتورز کندازی، احسان (۱۳۹7). واکاوی نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان خلاق: بر اساس اسناد بالا دستی. مطالعات روانشناختی و علوم تربیتی، 3(36)، 107-121
بازرگان، عباس (۱۴۰۰). مقدمهای بر روشهای پژوهش کیفی و ترکیبی (چاپ چهارم). تهران: دیدآور.
جلالی، رستم (۱۳۹1). نمونهگیری در پژوهش کیفی. پژوهش کیفی در علوم بهداشتی، ۱(۴)، ۳۱۰-۳۲۰.
خسروی، رحمتاله و بنیامریان، مریم (۱۳۹5). کاوشی در منطق انتخاب حرفه معلمی توسط دانشجو ـ معلمان (مطالعه موردی: دانشگاه تربیت، شهید رجایی). دومین همایش ملی آموزش معلم. اصفهان: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان.
بازیابی شده از https://www.civilica.com/Paper-CPHE02-CPHE02_038.html
شربتیان، محمدحسن و قربانی، علیرضا (۱۴۰2). فرآیند انتخاب ورود به دانشگاه فرهنگیان: زیستنگاری تجارب یک دانشجو ـ معلم. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، ۱(۶)، ۵۳-۸۰.
شربتیان، محمدحسن و قربانی، علیرضا (۱۴۰۴). پدیدارشناسی شکلگیری انتخاب حرفه معلمی و ورود به دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجو ـ معلمان (مورد مطالعه استان خراسان رضوی). مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، ۶(۴)، ۱-۲۸.
عباسزاده، محمد (۱۳۹1). تأملی بر اعتبار و پایایی در پژوهش کیفی. جامعهشناسی کاربردی (فصلنامه پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، ۲۳(۱)، ۱۹-۳۴.
عطاران، محمد (۱۳۹6). پژوهش روایتی: اصول و مراحل. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
قربانی، علیرضا و رحمانی، شایان (۱۴۰۳). ارائه مدل جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس انگیزههای دانشجو ـ معلمان مطابق با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. آموزش متعالی، ۴(۱)، ۹۹-۱۱۶.
محمودی، فیروز؛ حبیبی، حمداله؛ و خانزاده مقصودلو، جعفر (۱۴۰۰). عوامل مؤثر بر انتخاب شغل معلمی از دیدگاه دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی. اندیشههای نوین آموزشی، ۱۷(۳)، ۳۳-۵۵.
یوسفی، نورالدین؛ عبادی، سامان؛ و احمدنژاد، محمد (۱۳۹5). بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل مؤثر بر انگیزه معلمان انگلیسی زبان ایران. فصلنامه پژوهش آموزش، ۴(۱)، ۹۳-۱۱۹.
Amabile, T. A. (1993). Motivational Synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in workplace. Human Resource Management Review, 3(3), 185-201.
Bakar, R. (2014). The effect of learning motivation on student’s productive competencies in vocational high school, west Sumatra. International Journal of Asian Social Science, 4(6), 722-732.
Bakar, R., Mohamed, S., Suhid, A. & Hamzah, R. (2014). So You Want to Be a Teacher: What Are Your Reasons? International Education Studies, 7(11), 155-161. doi:10.5539/ies.v7n11p155
Balyer, A. & Ozcan, K. (2014). Choosing Teaching Profession as a Career: Students’ Reasons. International Education Studies, 7(5), 104-115. doi:10.5539/ies.v7n5p104
Batson, C. D. (2010). Empathy-induced altruistic motivation. Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature, 15-34. doi:10.1037/12061-001
Bernaus, M., Wilson, A, & Gardner, R, C. (2009). Teachers’ motivation, classroom strategy use, students’ motivation and second language achievement. Porta Linguarum, 12, 25-36.
Boru, N. (2018). The Factors Affecting Teacher-Motivation. International Journal of Instruction, 11(4), 671-676.
Curtis, C. (2012). Why Do They Choose to Teach-And Why Do They Leave? A Study of Middle School and High School Mathematics Teachers. Journal of Teacher Education, 132(4), 779-788.
Diekelmann, N. L., Allen, D., & Tanner, C. (1989). The NLN criteria for appraisal of baccalaureate programs: a critical hermeneutic analysis. New York: National League for Nursing Press.
Eran, A. (2012). Prospective Teachers' Interest in Teaching, Professional Plans about Teaching and Career Choice Satisfaction: A Relevant Framework? Australian Journal of Education, 56(3), 303-318. doi:10.1177/000494411205600308.
Fackler, S., & Malberg, L, E. (2016). Teachers' self-efficacy in 14 OECD countries: Teacher, student group, school and leadership effects. Teaching and Teacher Education, 56, 185-195.
Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249-269. doi:10.14221/ajte.2017v42n2.3
Kilinc, A., Watt, H. M. G., Richardson, P. W. (2012). Factors Influencing Teaching Choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 199-226.
Klassen, R. M., Al-Dharfi, S., Hannok, W., & Betts, S. M. (2011). Investigating pre-service teacher motivation across cultures using the Teachers’ ten statements test. Teaching and Teacher Education, 27(3), 579-588.
Kyriacou, C., Hultren, A., & Stephens, P. (1999). Student teachers’ motivation to become a secondary school teachers in England and Norway. Teacher Development, 3, 373-381.
Topkaya, E. Z., & Uztosun, M. S. (2012). Choosing teaching as a career: motivations of pre- service English teachers in Turkey. Journal of Language Teaching and Research, 3(1), 126-134.
UNESCO. (2014). Teaching and Learning: Achieving Quality for All—EFA Global Monitoring Report 2013/4. Paris: UNESCO.
UNESCO Institute for Statistics. (2016, November 39). The world needs almost 69 million new teachers to reach the 2030 education goals. Retrieved from UNESCO: http://uis.unesco.org
Watt, H. M. G., & Richardson, P.W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT-choice scale. The Journal of Experimental Education, 75(3), 167-202.
Yong, B. C. S. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11(3), 215-280.
Yuce, K., Sahin, E. Y., Kocer, O. & Kana, F. (2013). Motivations for choosing teaching as a career: a perspective of pre-service teachers from a Turkish context. Asia Pacific Education Review, 14(3), 295-306. doi:10.1007/s-12564-013-9258-9
Sharbatiyan, MH,. & Ghorbani, A. (2023). The selection process of Farhangian University, the lived experience of a student teacher: A narrative research. Sociological Studies of Youth, 14(49), 25-46. doi.org/10.22034/ssyj.2023.1991978.1293