طراحی و تبیین الگوی تجاری سازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی
الموضوعات :یوسف صوفی 1 , وحید رضا میرایی 2 , رحيم سرور 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
3 - علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: تجاری سازی, محصولات, دانش بنیان, مراکز رشد, پارک علم و فناوری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگوی تجاری سازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، از نوع آمیخته است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و متخصصان حوزه مراکز دانشبنیان و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی بود. نمونهگیری در بخش کیفی، بر اساس اشباع نظری و در بخش کمی، به صورت در دسترس انجام شد. در بخش کیفی، 12 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی، با حجم جامعه 168 نفر، 117 نفر بهعنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامۀ طراحی شده با 80 گویه، جمعآوری و از طریق نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شد. الگوی طراحیشده با 14 شاخص در تجاریسازی ارایه شد. با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، شرایط علی (عوامل مدیریتی، عوامل اطلاعاتی، عوامل مالی)، شرایط زمینهای (قوانین و مقررات، قابلیتهای فناورانه)، مقوله محوری (عوامل بازار، عوامل محصول)، راهبردها (تقویت تعاملات، توانمندی بازاریابی و فروش)، پیامدها (توسعۀ اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، توسعۀ کارآفرینی)، شرایط مداخله گر (عوامل فردی، عوامل فرهنگی- اجتماعی)، تبیینکنندۀ مؤلفههای تجاریسازی محصولات شرکت های دانش بنیان شناسایی شدند. نتایج بررسی ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب نیز نشان داد که مقادیر این شاخصها برای همه متغیرهای پنهان، بیشتر از 0.7 است؛ نتایج مقادیر واریانس استخراج شده نیز نشان داد که همه متغیرها مقادیری بیش از 0.5 به خود اختصاص دادند و پایایی و روایی همگرای ابزارهای اندازه-گیری تأیید شد. همچنین با توجه به تأییدشدن ضریب مسیر و آمارۀ t در سطح مورد اطمینان 1.96 میتوان گفت الگوهای تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان آذربایجان غربی، تاثیر معنیدار و مستقیم دارند.
- ابراهیمی، اخوان، امیر ناصر. (1395). مروری بر مفهوم تجاری سازی و مدلهای آن. ماهنامه علمی-آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر، 26(282)، 21-27.
- آرما، صفرزاد، سعیدی، آقاجانی. (1401). تحلیل ماتریس اهمیت–عملکرد (IPMA) شاخص های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، 12(48 (پاییز 1401))، 222-197.
- حاجی پور، موتمنی، طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین. (1396). فراترکیب عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، 5(4)، 19-54.
- دهدشتی، شاهرخ، محمدیان، محمودیتبار، تقوا، فرجشوشتریپور. (1398). الگوی فرآیندی تجاریسازی خدمات در شرکتهای دانشبنیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فرهنگ سازمانی، 51(17)، 1-20.
- علیخانی، میثم، کرد، حامد، کشاورز، سهیلا. (1400). اولویتبندی و ارائه مدل تجاریسازی محصولات شرکتها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت. فصلنامه زیست بوم نوآوری، 1(1)، 5-22.
- Aazami, M. (2020). Analysis of dimensions and components affecting the commercialization of knowledge base products in the market. Journal of Strategic Management Studies, 11(42), 141-154.
- Cooper, R. G. (2019). The drivers of success in new-product development. Industrial Marketing Management, 76, 36-47.
- Da Silva, E. F. (2021). Science and Technology Innovation Commercialization: Success Factors and Challenges For Entrepreneurship University.
- Fini, R., Rasmussen, E., Wiklund, J., & Wright, M. (2020). Moving Ideas from Lab to Marketplace: A Guide to Research. Entrepreneur & Innovation Exchange.
- Forsman, H. (2011). Innovation capacity and innovation development in small enterprises. A comparison between the manufacturing and service sectors. Research Policy, 40(5), 739-750.
- Haeussler, C., & Assmus, A. (2021). Bridging the gap between invention and innovation: Increasing success rates in publicly and industry-funded clinical trials. Research Policy, 50(2), 104155.
- Ho, S. C., & Chuah, K. B. (2019). Critical Success Factors for Strategic Management of ITF R&D Projects Commercialization: An Industry Expert Perspective. Handbook of Research on Contemporary Approaches in Management and Organizational Strategy, 146-172.
- Hoang, H. G. (2022). Factors affecting commercialisation of vegetables by central Vietnamese smallholders. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 14(4), 896-905.
- Kim, J. H., Seok, B. I., Choi, H. J., Jung, S. H., & Yu, J. P. (2020). Sustainable Management Activities: A Study on the Relations between Technology Commercialization Capabilities, Sustainable Competitive Advantage, and Business Performance. Sustainability, 12(19), 31.
- Mascarenhas, C., Ferreira, J. J., & Marques, C. (2018). University–industry cooperation: A systematic literature review and research agenda. Science and Public Policy, 45(5), 708-718.
- Mason, K., Friesl, M., & Ford, C. J. (2019). Markets under the Microscope: Making Scientific Discoveries Valuable through Choreographed Contestations. Journal of Management Studies, 56(5), 966-999.
- Mueller, P. (2005), Exploring the Knowledge Filter: How Entrepreneurship and University-Industry Relationships Drive Economic Growth. In: 45th Congress of European Regional Science Association - Land Use and Water Management in a Sustainable Network Society. Amsterdam, The Netherlands.
- Pandey, S. C., & Pattnaik, P. N. (2017). People issues in start-ups: challenges and solutions. Strategic HR Review, 16(4), 194-196.
- Pareras, l. G. (2021). Creation of a start-up: the idea and the evaluation of the opportunity. Physician leadership journal, 8(2), 25-29.
- Spiegel, O., Abbassi, P., Zylka, M. P., Schlagwein, D., Fischbach, K., & Schoder, D. (2016). Business model development, founders' social capital and the success of early stage internet start-ups: a mixed-method study. Information Systems Journal, 26(5), 421-449.
- Tam, K. C., Chong, A. L., Yee, A. S. V., & Tham, J. K. M. (2019). Critical Success Factors for Malaysian SMEs and Large Companies in Commercializing Universities' R&D Outputs. Asian Journal of Innovation and Policy, 8(3), 362-377.
- Zahra, S. A., Kaul, A., & Bolívar-Ramos, M. T. (2018). Why Corporate Science Commercialization Fails: Integrating Diverse Perspectives. Academy of Management Perspectives, 32(1), 156-176.