پژوهش روایی در علوم تربیتی
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: پژوهش روایی, علوم تربیتی, نگاهی انتقادی,
ملخص المقالة :
کتاب Engaging in a Narrative Inquiryکه در سال 2022 توسط دکتر جین کلندینین ، استاد بازنشسته دانشگاه آلبرتای کانادا، به چاپ رسیده، توسط دکتر محمود مهرمحمدی، تحت عنوان «پژوهش روایی در تعلیم و تربیت» به فارسی ترجمه شده است. نویسنده موضعی مبناگرایانه دارد، به این معنا که کیفیت پژوهش روایی را ناشی از مبنای فلسفی پژوهشگر میداند. موضع خود نویسنده، پراگماتیسم دیویی است. وی با تکیه بر نگرش ارتباطی دیویی که آن را در مقابل رویکرد استعلایی قرار میدهد، در هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی، بنا را بر ارتباط میگذارد و پژوهش روایی را متناسب با آن تبیین میکند. به نظر نویسنده، روایت برحسب سه عنصر زمان، مکان و شرایط اجتماعی شکل میگیرد و روایت پژوهی در بستر بازگویی مداوم روایتها همواره در معرض دگرگونی است. مهم در روایت پژوهی، نتایج کارآمد در حل مسأله است. جنبههایی از دیدگاه نویسنده، جای چندوچون دارد. از جمله، تقابل ارتباط و استعلا در هر سه بعد فلسفی آن، قابل نقد است؛ جایگاه حقیقت در روایت پژوهی وی خالی است و به کارآمدی کاهش یافته؛ و سرانجام، روایت جمعی در این کتاب، مورد توجه قرار نگرفته و تنها به شرایط اجتماعی روایت فرد تمرکز صورت گرفته است. در ادامه شرح بیشتری بیان خواهد شد
Eisner, E. (1995). What artistically crafted research can help us to understand about schools, Educational Theory 45 (1); 1-7. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1995.00001.x
Cizek, Gregory (1995). Crunchy Granola and the hegemony of the narrative. Educational Researcher 24 (2), 26-28. https://doi.org/10.3102/0013189X024002026.
Rescher, Nicholas (1987). Scientific Realism; Dordrecht: D. Reldel.
Wittgenstein, L. (1922). Tractatus Logico-Philosophicus; London: Routledge and Kegan Paul.