داستان پنهان انتقال اضطراب اجتماعی میان نسلها (یک مطالعه فرا تحلیل)
مرضیه محمدی
1
(
کارشناسی ارشد روانشناسی اجتماعی،موسسه غیر انتفاعی فاطمیه شیراز،شیراز ،فارس، ایران
)
یاسر دهقانی
2
(
استادیار،موسسه غیر انتفاعی فاطمیه شیراز،شیراز ،فارس، ایران
)
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, سبکهای والدگری, انتقال بیننسلی, سلامت روان کودک, مرور نظاممند.,
ملخص المقالة :
اضطراب اجتماعی، یکی از شایعترین اختلالات روانی در میان کودکان و نوجوانان، اغلب ریشههایی عمیقتر از آنچه بهنظر میرسد دارد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیوند میان سبکهای والدگری و انتقال بیننسلی اضطراب اجتماعی، به بررسی نظاممند مطالعات دههی اخیر پرداخته است. در این مطالعه، از روشهای کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده و مقالات مرتبط از پایگاههای علمی معتبری چون PubMed ، PsycINFO ، Web of Science و Google Scholar گردآوری شدهاند. دادههای کمی با استفاده از نرمافزار Comprehensive Meta-Analysis (CMA) مورد تحلیل قرار گرفتند تا تصویری دقیق و منسجم از یافتهها بهدست آید. نتایج نشان داد سبکهای والدگری نقش تعیینکنندهای در شکلگیری یا کاهش اضطراب اجتماعی کودکان دارند. سبک مستبدانه و تنبیهی با افزایش سطح اضطراب اجتماعی در کودکان مرتبط بوده، در حالی که سبک مقتدرانه و پاسخگو، با کاهش معنادار این اختلال همراه است. از مجموع ۱۰۲ مقاله بررسیشده، ۱۸ مقاله برای تحلیل دقیقتر انتخاب شد و در نهایت ۹ مقاله واجد معیارهای کیفی لازم شناخته شدند. یافتهها همچنین حاکی از آن بود که اضطراب اجتماعی با کاهش عزت نفس، افزایش خشم، پرخاشگری، و دشواری در روابط اجتماعی در کودکان همراه است. این مطالعه بر اهمیت آموزش والدین در بهکارگیری سبکهای تربیتی سالم تأکید دارد و پیشنهاد میکند که پیشگیری از اضطراب اجتماعی باید از خانواده آغاز شود، جایی که داستان پنهان اضطراب، اغلب نسل به نسل ادامه مییابد.
1- محمدی، مرضیه(1403). از اضطراب اجتماعی مادران تا فرزندان (یک مطالعه مروری نظام مند) ، نهمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی. تهران.
2- محمدی، مرضیه؛ و خرم دل، کاظم(1403). والدگری در اضطراب اجتماعی: یک مطالعه مروری نظام مند. یازدهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
3- Alderman, E. M., Breuner, C. C., Grubb, L. K., Powers, M. E., Upadhya, K., & Wallace, S. B. (2019). Unique needs of the adolescent. Pediatrics, 144(6). doi:10.1542/peds.2019-2967.
4- Allan, D., & Power, L. (2024). Family therapy with adolescents: Key ideas and their application. In A Practical Guide to Family Therapy (pp. 148-178). Routledge. doi:10.4324/9781003490104
5- Asif, S., Mudassar, A., Shahzad, T. Z., Raouf, M., & Pervaiz, T. (2020). Frequency of depression, anxiety, and stress among university students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(5), 971. doi:10.12669/pjms.36.5.1873
6- Chen, F., Garcia, O. F., Alcaide, M., Garcia-Ros, R., & Garcia, F. (2024). Do we know enough about negative parenting? Recent evidence on parenting styles and child maladjustment. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 16(1), 37-48. doi:10.5093/ejpalc2024a3
7- Cobham, V. E., Hickling, A., Kimball, H., Thomas, H. J., Scott, J. G., & Middeldorp, C. M. (2020). Systematic review: Anxiety in children and adolescents with chronic medical conditions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(5), 595-618. doi:10.1016/j.jaac.2020.01.017
8- Cong, C. W., Aik, C. P., Rabbani, M., & Ni, A. O. (2020). Perceived parenting style and adolescents’ social anxiety in Selangor, Malaysia. Makara Human Behavior Studies in Asia, 24(1), 17-23. doi:10.7454/hubs.asia.1120220
9- Fang, Y., Luo, J., Boele, M., Windhorst, D., van Grieken, A., & Raat, H. (2024). Parent, child, and situational factors associated with parenting stress: A systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 33(6), 1687-1705. doi:10.1007/s00787-024-02066-x
10- Febiyanti, A., & Rachmawati, Y. (2021, March). Is authoritative parenting the best parenting style?. In 5th International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2020) (pp. 94-99). Atlantis Press. doi:10.2991/assehr.k.210322.020
11- Ferber, K. A., Chen, J., Tan, N., Sahib, A., Hannaford, T., & Zhang, B. (2024). Perfectionism and social anxiety: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology: Science and Practice. doi:10.1037/cps0000050
12- Garcia, O. F., Fuentes, M. C., Gracia, E., Serra, E., & Garcia, F. (2020). Parenting warmth and strictness across three generations: Parenting styles and psychosocial adjustment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(20), 7487. doi:10.3390/ijerph17207487
13- Ioane, J., & Tudor, K. (2023). Family-centered therapy: Implications of Pacific spirituality for person-centered theory and practice. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 22(1), 58-76. doi:10.1080/14779757.2023.2158507
14- Jaafar, S. B., Zambi, N. M., & Fathil, N. F. (2021). Leadership style: Is it autocratic, democratic or laissez-faire. ASEAN Journal of Management and Business Studies, 3(1), 1-7.
15- Jörns-Presentati, A., Napp, A. K., Dessauvagie, A. S., Stein, D. J., Jonker, D., Breet, E., ... & Groen, G. (2021). The prevalence of mental health problems in sub-Saharan adolescents: A systematic review. PLOS One, 16(5), e0251689. doi:10.1371/journal.pone.0251689
16- Leichsenring, F., & Leweke, F. (2017). Social anxiety disorder. New England Journal of Medicine, 376(23), 2255-2264. doi:10.1056/NEJMra1616538
17- Lomet, J., Gaugne, R., & Gouranton, V. (2022, November). Could you relax in an artistic co-creative virtual reality experience?. In ICAT-EGVE, Joint International Conference of the 32nd International Conference on Artificial Reality and Telexistence & the 27th Eurographics Symposium on Virtual Environments (pp. 1-9). doi:10.2312/egve.20221242
18- Mathijs, L., Mouton, B., Zimmermann, G., & Van Petegem, S. (2024). Overprotective parenting and social anxiety in adolescents: The role of emotion regulation. Journal of Social and Personal Relationships, 41(2), 413-434. doi:10.1177/02654075231173722
19- Mishra, P. I. N. K. I., & Kiran, U. V. (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal of Applied Home Science, 5(1),
20- Nasution, A. Z. I., Karneli, Y., & Netrawati, N. (2024). Existential humanistic perspective on depression and anxiety: A literature study. Al-Ihath: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 4(2), 70-79. doi:10.53915/jbki.v4i2.530
21- Nomaguchi, K., & Milkie, M. A. (2020). Parenthood and well‐being: A decade in review. Journal of Marriage and Family, 82(1), 198-223. doi:10.1111/jomf.12635
22- Onyekachi, B. N., Egboluche, F. O., & Chukwuorji, J. C. (2022). Parenting style, social interaction anxiety, and problematic internet use among students. Journal of Psychology in Africa, 32(1), 79–85. doi:10.1080/14330237.2021.2002030
23- Özkula, G., Uğurlu, M., Kuru, E., Ferda Cengiz, G., & Örsel, S. (2022). Anxiety-promoting parenting behaviors in adolescents with social anxiety: Controlled with a non-clinical sample. Alpha Psychiatry, 23(4), 184–192. doi:10.5152/alphapsychiatry.2022.21340
24- Park, J. L., & Johnston, C. (2020). The relations among stress, executive functions, and harsh parenting in mothers. Journal of Abnormal Child Psychology, 48(5), 619-632. doi:10.1007/s10802-019-00606-2
25- Peleg, O., Tzischinsky, O., & Spivak-Lavi, Z. (2021). Depression and social anxiety mediate the relationship between parenting styles and risk of eating disorders: A study among Arab adolescents. International Journal of Psychology, 56(6), 853–864. doi:10.1002/ijop.12787
26- Roberts, A. C., & Mulvihill, K. G. (2024). Multiple faces of anxiety: A frontal lobe perspective. Trends in Neurosciences doi:10.1016/j.tins.2024.07.001.
27- Schoenmakers, M., Tijmstra, J., Vermunt, J., & Bolsinova, M. (2024). Correcting for extreme response style: Model choice matters. Educational and Psychological Measurement, 84(1), 145-170. doi:10.1177/00131644231186350
28- Sharafutdinova, K. G., Kulmamatova, F. K., & Haydarova, S. (2021). The role of cognitive psychology in the elimination of destructive behavior. Asian Journal Of Multidimensional Research, 10(4), 957-964 doi:10.5958/2278-4853.2021.00348.7
29-
30- Shengyao, Y., Salarzadeh Jenatabadi, H., Mengshi, Y., Minqin, C., Xuefen, L., & Mustafa, Z. (2024). Academic resilience, self-efficacy, and motivation: The role of parenting style. Scientific Reports, 14(1), 5571. doi:10.1038/s41598-024-69574-5
31- Silva, E., Matos, A. P. S. de, Costa, J. J. M. da, Ramos, V., & Lopes, J. (2017). The moderating effect of parenting styles on the relationship between social anxiety and depressive symptomatology in adolescents. Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health, 2(2), 13–25. doi:10.29352/mill0202.01.00120
32- Sultan, A. R., & Al-Thahab, A. A. (2023). Maintaining identity of the built environments of religious cities: Impact of expansions at the historic Karbala, Iraq. ISVS e-journal, 10(8), 265-288. doi:10.61275/ISVSej-2023-10-08-19
33- Valadez, E. A., Pine, D. S., Fox, N. A., & Bar-Haim, Y. (2022). Attentional biases in human anxiety. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 142, 104917. doi:10.1016/j.neubiorev.2022.104917
34- Walter, H. J., Bukstein, O. G., Abright, A. R., Keable, H., Ramtekkar, U., Ripperger-Suhler, J., & Rockhill, C. (2020). Clinical practice guideline for the assessment and treatment of children and adolescents with anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(10), 1107-1124. doi:10.1016/j.jaac.2020.06.012
35- Wang, M., Wu, X., & Wang, J. (2021). Paternal and maternal harsh parenting and Chinese adolescents' social anxiety: The different mediating roles of attachment insecurity with fathers and mothers. Journal of Interpersonal Violence, 36(21-22), 9904–9923. doi:10.1177/0886260519881531
36- Yaffe, Y. (2023). Systematic review of the differences between mothers and fathers in parenting styles and practices. Current Psychology, 42(19), 16011-16024. doi:10.1007/s12144-023-03902-w
37- Zibaee Vishkaee, E., & Tizdast, T. (2021). Predicting social anxiety in schoolgirls based on parenting styles and mothers' cognitive flexibility. Journal of Modern Psychology, 1(2), 1-11. doi:10.22034/jmp.2021.290380.101