تلمیح، کنایه و تمثیل در آثار شیخ محمود شبستری
الموضوعات : Ethics and Islamic Educationابوالفضل بختیار 1 , ژیلا صراطی 2 , ایوب کوشان 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
زبانی که برای بیان مباحث عرفانی به کار برده میشود دارای ویژگیهای خاصی است. عرفا از نوعی زبان رمز آمیز و کنایی برای بیان مطالب خود بهره میگیرند که برای همگان قابل فهم نیست. در این زبان از رمز و کنایه و تمثیل و آرایههای بدیعی و معنوی به فراوانی استفاده میشود که در مواردی برای گشودن مطلب بار رفته و گاهی نیز موجب پیچیدگی آن میشود. شیخ محمود شبستری عارف قرن هفتم کتابهایی در زمینه عرفان به نظم و نثر دارد که ویژگیهای زبان عرفانی در آنها به کار برده شده است. در این پژوهش بر اساس کتابهای گلشن راز، حق الیقین و مرآت المحققین به بررسی توصیفی-تحلیلی عناصر تلمیح، کنایه و تمثیل پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که زبان شبستری اغلب رمزی بوده و با استفاده از تلمیحات مذهبی و تمثیلات توضیحی مطالب خود را بیان نموده است. تمثیلاتی که به کار میرود برای بیان مباحث مشکل و غیر قابل فهم است اما کنایات زبان وی چندان قابل اعتنا نیست . آرایه های مذکور در کتاب گلشن راز که اثری رمزی-تمثیلی است بیشتر کاربرد دارد اما کتاب الیقین به دلیل کاربرد بیش از حد اصل آبات، مجال دیگر ارایه ها را ندارد. مرات المحققین نیز نثری نسبتا ساده دارد که تنها آرایه تمثیل در آن به کار رفته است.
127 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 142 - 127
تلمیح، کنایه و تمثیل در آثار شیخ محمود شبستری
ابوالفضل بختیار 1
ژیلا صراطی 2
ایوب کوشان 3
چکیده
زبانی که برای بیان مباحث عرفانی به کار برده میشود دارای ویژگیهای خاصی است. عرفا از نوعی زبان رمز آمیز و کنایی برای بیان مطالب خود بهره میگیرند که برای همگان قابل فهم نیست. در این زبان از رمز و کنایه و تمثیل و آرایههای بدیعی و معنوی به فراوانی استفاده میشود که در مواردی برای گشودن مطلب بار رفته و گاهی نیز موجب پیچیدگی آن میشود. شیخ محمود شبستری عارف قرن هفتم کتابهایی در زمینه عرفان به نظم و نثر دارد که ویژگیهای زبان عرفانی در آنها به کار برده شده است. در این پژوهش بر اساس کتابهای گلشن راز، حق الیقین و مرآت المحققین به بررسی توصیفی-تحلیلی عناصر تلمیح، کنایه و تمثیل پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که زبان شبستری اغلب رمزی بوده و با استفاده از تلمیحات مذهبی و تمثیلات توضیحی مطالب خود را بیان نموده است. تمثیلاتی که به کار میرود برای بیان مباحث مشکل و غیر قابل فهم است اما کنایات زبان وی چندان قابل اعتنا نیست . آرایه های مذکور در کتاب گلشن راز که اثری رمزی-تمثیلی است بیشتر کاربرد دارد اما کتاب الیقین به دلیل کاربرد بیش از حد اصل آبات، مجال دیگر ارایه ها را ندارد. مرات المحققین نیز نثری نسبتا ساده دارد که تنها آرایه تمثیل در آن به کار رفته است.
واژگان كليدي
شیخ محمود شبستری، گلشن راز، حق الیقین و مرآت المحققین، کنایه، تلمیح، تمثیل.
[1] . گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.
Email: bakhtyar@iaushab.ac.ir
[2] . گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: zh.serati@ianshab.ac.ir
[3] . گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Email: kooshan@iaut.ac.ir
تاریخ دریافت: 18/6/1403 پذیرش نهایی: 22/9/1403
