طراحی الگوی برنامه آموزش توسعه رهبری مدیران مبتنی بر رویکرد بالندگی در صنعت خودروسازی ایران
الموضوعات :
بابک جهانگیری خونساری
1
,
علیرضا محمدی نژاد گنجی
2
,
مژگان عبدالهی
3
,
رمضان جهانیان
4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ،واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
2 - دانشيار گروه علوم تربيتي، واحد كرج، دانشگاه آزاد اسلامي، كرج، ايران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادگروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: مصاحبه نیمه ساختار یافته, کدگذاری, بالندگی مدیران, توسعه رهبری, صنعت خودروسازی.,
ملخص المقالة :
در محیط پویا و پرتلاطم صنعت خودروسازی، توسعه رهبری مبتنی بر بالندگی به عنوان کلید موفقیت سازمانی مطرح است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه آموزش توسعه رهبری مدیران با رویکرد بالندگی انجام شد. در دنیای سازمانها یکی از مهمترین شاخصهای تأثیرگذار بر جوامع، عنصر مدیریت است، رهبری و مدیریت اثر بخش به عنوان پیش نیاز ارتقا کیفیت در سازمانها مطرح است و این امر، کلید موفقیت سازمان و دستاوردهای موفق کارکنان میباشد. لازمه حفظ حیات سازمانها در محیط های پرتلاطم و پویای امروزی ایجاد تغییرات و تحولات مستمر سازمانی، چه از بعد رفتاری و چه از بعد ساختاری می باشد. در این تحقیق تلاش شده است که با توجه به نقش رهبری بر افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمانها تصویری اجمالی از رهبری تحولگرا به عنوان یکی از شاخص های رهبری که میتواند خلاقیت و نوآوریهای استراتژیک سازمانها تلقی گردد ارائه داد به منظور دستیابی به این دستاورد خبرگان صنعت خودروسازی که دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در سطح مدیران ارشد گروه، به عنوان جامعه هدف مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر با تحلیل 14 مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران ارشد صنعت خودرو سازی انجام شد. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند.الگوی نهایی شامل 6 مولفه اصلی (شرایط علی، زمینه ای، راهبردها، شرایط مداخله گر، پیامدها و مقوله محوری) است، راهبردهای کلیدی شامل منتورینگ، برگزاری کارگاه های موقعیت محور و تحلیل سبک رهبری شناسایی شدند. این الگو نخستین چارچوب بومی است که نیازسنجی دقیق آموزشی را با الزامات سازمانی در صنعت خودروسازی تلفیق می کند.
ستراوس، ا. کربین، ج. (1998). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه¬ای (ترجمه ابراهیم افشار، 1401). تهران: نشر نی.
حسین¬پور، م. مهدی، ی. مهرعلی¬زاده، ی. (1401). ارائه الگوی توسعه رهبری آموزشی مدیران مراکز آموزش عالی استان فارس در راستای فرهنگ سازمانی و شایسته¬سالاری. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 6. 236-250.
دراکر، پ. واس، د. اونکن، و. (1395). مدیریت خود، (ترجمه شیرین رفیعی). تهران: انتشارات آموخته.
رنجبر، ح. سلیمانی، ن. شفیع زاده، ح. (1399). الگوی فرآیندی توسعه مهارت های رهبران آموزشی: پژوهشی کیفی. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه. 3(8)، 484-508.
ستوده، م. مدرسی، م. (1400). طراحی برنامه آموزشی کارآفرینی برای کودکان پیش دبستانی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان. پردیس علوم انسانی.
سرچهانی، زهرا. نصیری، فخرالسادات. (1396). تدوین الگوی بالندگی مدیران مدارس ابتدایی استان فارس، پایان نامه دکتری تخصصی. دانشگاه بوعلی سینا.
شهبازی، ا. شاه محمدی، م. (1401). تدوین الگوی برای بالندگی مدیران نظام آموزش عالی از راه دور (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور). فصلنامه کارافن. 21 (2). 81-97.
لطیفی، س. امیرتیموری. م. رشیدی، ح. (1392). اثربخشی الگوی طراحی آموزشی نمایش اجزاء در مقایسه با آموزش سنتی در میزان دستیابی به اهداف سطح یادآوری و کاربرد در درس برنامهنویسی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
Ababneh, R. I. (2016). Successful Leadership Component’s: A Qualitative Approach. The 2016 WEI International Academic Conference Proceedings.
Ariratana , W., Sirisookslip, S., & Ngang, T. (2015). Development of Leadership Soft Skills Among Educational Administrators. Journal of Social and Behavioral Sciences, 186(20), 331-336.
Bizzell, Brad E. (2011). Professional development of school principals in the rural Appalachian region of Virginia. Educational Leadership and Policy Studies, Phd, Thises, Blacksburg, Virginia.
Cardno, C. & Youngs, H. (2013). Leadership Development for Experienced New Zealand Principals Perceptions of Effectiveness. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 256-271.
Hilliard, A, T. (2015). Evaluating the Principals’ Institute Leadership Development Program. Merit Research Journal of Business and Management (ISSN: 2408-7041) Vol. 3(4) pp. 034-039.
Hirsh, S. (2009). A new definition. JSD, 30(4), 10-16.
Hussin, S., & Al Abri, H. (2018). Professional development needs of school principals in the context of educational reform. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, Vol. 7(4), pp. 90-97.
Joodaki , A., Mohammad khani, K., & Mohammad Davoudi, A. (2019). Presenting a Conceptual Model for Professional Development of High School Principals: Grounded Theory. Journal of School Administration, 7(2), 251-272.
Kamal, A., Mahmood, Z., & Ishraq, M. (2020). Impact of School Leadership on Students Personality Development. journal of Education& Social Research, 3(2), 42-49.
Kimber, R. (2017). Improving Teacher Quality National Partnership variation– Principal Professional Development Program (PPDP).
Klein ED and Bremm N (2020) Schulentwicklung im managerial gepra ¨gten System – Das Verha ¨ltnis von Schulleitung und Schulaufsicht in den USA. In: Klein ED and Bremm N (eds), Unterstu ¨tzung – Kooperation – Kontrolle: Zum Verha ¨ltnis von Schulaufsicht und Schulleitung in der Schulentwicklung. Wiesbaden:Springer VS, pp. 263 285.
Levina, E. Y., Yunusova, A. B., Fayzullina, A. R., Rassadin, S. V., Lotfullin, M. R., Nuriyeva, E. N., & Vlasova, V. K. (2015). Federal Public Administration Implementation in Vocational Education. Review of European Studies; Vol. 7, No. 4; Pp.98-104.
Liavali, J., Abili , K., Porkarimi , J., & Soltani Arabshahi , S. (2017). Providing a
Pattern of Professional Development of Clinical Department Chairs: A Case of State Universities of Medical Sciences in Tehran. Educ Strategy Med Science, 10(3), 202-218.
Murray, C. (2020). High School Principal’s Understanding of Instructional Leadership: An Grounded Theory Approach. Education. Calagary: University of Calagary.
Practice. Thousand Oaks. Thousand Oaks.
Piaw, c., & Lee, T. (2014). Factors of leadership skills of secondery school principals. 5th Confrence on Educational Science,University of Malaya. Kuala lampur: University of Malaya.
Reston, V. (2015). National Policy Board for Educational Administration Professional Standards for Educational Leaders. American Association of Colleges of Teacher Education, 3(11), 207-212.
Robert, K., Craig , A., Brierton, J., & Tomal, D. (2018). Superintendent Core Competencies of School Leadershipes. Lutheran Wducation Journal, 3(9), 33.
Roupnel , Servane., Natalie, Rinfret and Grenier , Jennifer ( 2019) Leadership Development: Three Programs that Maximize Learning over Time ,18: 2.
Sugrue, C. (2015). Principal Proffessional Learning: Sources of Sustenance? Unmasking School Leadership Journal, 7(25), 93-120.
Voogt, J. Laferrière, Therese, Breuleux, Alain, Itow, Rebecca C, Hickey, Daniel, T. & McKenney, S. (2015). Collaborative design as a form of professional development. Instructional Science, Instr Sci (2015) 43:259–282.
Zhang, P. & Ngi, F. F. (2020). “Analysis of knowledge sharing behaviour in construction teams in Hong Kong”, Construction Management and Economics, 30(7), pp. 557-57.