بررسی تطبیقی تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی بر نگرش به روابط فرازناشویی (مورد مطالعه زنان متأهل شهر مشهد)
الموضوعات :
سپیده برقچی
1
,
حامد بخشی
2
,
مسعود ایمانیان
3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2 - دانشیار گروه جامعهشناسی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
الکلمات المفتاحية: روابط فرازناشویی, مصرف رسانه, شبکههای اجتماعی, تلویزیون, داستانک.,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی تأثیر مصرف رسانه بر نگرش به روابط فرازناشویی در میان زنان متأهل شهر مشهد میپردازد. در دنیای امروز، رسانههای جمعی نظیر شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی، محتوایی قابل توجه از روابط فرازناشویی را به تصویر میکشند که اغلب بهصورت جذاب و با چشمپوشی از پیامدهای منفی آن ارائه میشود. بر اساس نظریههای رسانه و جامعهشناسی از جمله یادگیری اجتماعی، کاشت و شناخت اجتماعی، قرار گرفتن مکرر در معرض چنین محتوایی میتواند به عادیسازی روابط فرازناشویی منجر شود. در این مطالعه، با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محققساخته، رابطه میان مصرف رسانه و نگرش به روابط فرازناشویی بررسی شد. جامعه آماری شامل زنان متأهل 20 تا 65 ساله شهر مشهد بود و نمونهای تصادفی شامل 400 نفر از 20 محله مختلف شهر انتخاب شد. متغیر وابسته این پژوهش از طریق هشت داستانک طراحیشده برای سنجش نگرش به روابط فرازناشویی ارزیابی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 25.0 و زبان آماری R نسخه 4.3.2 انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که مصرف رسانههای اجتماعی با نگرش مثبت به روابط فرازناشویی مرتبط است، در حالی که استفاده از تلویزیون، رابطهای معکوس با این نگرش دارد. این نتایج بر ضرورت تولید محتوای آموزشی و واقعگرا درباره پیامدهای روابط فرازناشویی در رسانهها تأکید دارد.
احمدیاردکانی، زارعیمحمودآبادی، و کلاتهساداتی (2021) تحلیل کیفی عوامل بسترساز روابط فرازناشویی در زنان دارای تجربه روابط فرازناشویی: یک مطالعه کیفی.
پژوهش های مشاوره، 80(20)، 6-34.
تاجبخش، غلامرضا (۱۴۰۰) «واکاوی عوامل زمینهساز روابط فرازناشویی»، زن در توسعه و سیاست، سال نوزدهم، شماره 4، صص ۵۹۵-۶۱۴.
جوانمرد، کرم¬اله و نرگس خوشکلام (1398) «مطالعه کیفی فرایند نقشآفرینی تلگرام بر روابط عاطفی زوجین 15-40 سال شهر بروجرد»، پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، سال هشتم، شماره 15، صص 173-200.
جهاندار لاشکی، سهیلا و دیگران (1399) «الگوی علّی روابط بین گرایش به خیانت زناشویی بر اساس مصرف رسانه با میانجی نگرشهای ناکارآمد و طلاق عاطفی»، فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، سال پانزدهم، شماره 51، صص 71-90.
درتاج، فریبا و دیگران (1397) «رابطۀ میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با احساس تنهایی و خیانت زناشویی در دانشجویان»، روان¬شناسی تربیتی (روان¬شناسی و علوم تربیتی)، سال چهاردهم، شماره 47، صص 119-140.
رفیع¬پور، فرامرز (1378) کندوکاوها و پنداشتهها، تهران، شرکت سهامی انتشار.
کنعانی محمدامین محبوبه و علیجانی (2022) روابط فرازناشویی و بسترهای آن: مطالعهای کیفی در شهر رشت.
گنجی، محمد و محسن نیازی، و علیرضا ملکپور شهرکی (1394) بررسی تأثیر اعتیاد به فناوریهای نوین ارتباطی (اینترنت و ماهواره) بر ازهمگسیختگی خانوادگی در شهرکرد، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 4(1)، صص 167-194، doi: 10. 22059/jisr. 2015. 55081.
گودرزی، پریسا و محسن شعبانی (1400) روانشناسی اخلاق و شهودگرایی اجتماعیِ جاناتان هایت؛ مروری انتقادی بر کتاب ذهن درستکار، نقدنامه انسانشناسی، . 1400(4).
مرادی، فاطمه و نرگس فضیلت و راضیه رضایی و فروغ عسکری (1403) مقایسه مبنایی نظریههای آموزشی و یادگیری براساس نظریه آلبرت بندورا، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین نظام آموزشی و علوم تربیتی، https://civilica.
com/doc/2105721.
Adegboyega, Lateef Omoyemi. (2022) Influence of social media on marital stability of married adults in Ilorin Metropolis. In Omotayo Adebayo Fawole & Susan L. Blair (Eds.), Families in Nigeria: Understanding their diversity, adaptability, and strengths (Contemporary Perspectives in Family Research, Vol. 18, pp. 55–68). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1530-353520220000018005.
Ajzen, Icek. (1991) The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T.
Akers, Ronald L. (1998) Social learning and social structure: A general theory of crime and deviance. Transaction Publishers.
Alexopoulos, Cassandra, & Gamble, Hilary. (2022) Prime time affairs: A quantitative analysis of infidelity in popular television programs. Sexuality & Culture, 26(4), 1490–1509. https://doi.org/10.1007/s12119-022-09954-0.
Bandura, Albert. (1977) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191.
Bandura, Albert. (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc.
Bandura, Albert. (1999) Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3), 193–209. https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3.
Bouffard, Suzanne, Giglio, Daniel, & Zheng, Zhe. (2021) Social media and romantic relationship: Excessive social media use leads to relationship conflicts, negative outcomes, and addiction via mediated pathways. Social Science Computer Review. https://doi.org/10.1177/08944393211013566.
Clayton, Russell B. (2014) The third wheel: The impact of Twitter use on relationship infidelity and divorce. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(7), 425–430. https://doi.org/10.1089/cyber.2013.0570.
Dursun, Ayşe, & Özkan, Mustafa Serdar. (2019) The effect of using social media and attitudes towards infidelity on the intentions towards infidelity among young adults. Kastamonu Education Journal, 27(2), 609–618. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3218.
Festinger, Leon. (1957) A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.
Entman, Robert M. (1993) Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.
Gerbner, George. (1976) Living with television: The violence profile. Journal of Communication, 26(2), 173–199. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1976.tb01397.x.
Gerbner, George, Gross, Larry, Morgan, Michael, & Signorielli, Nancy (1980) The "mainstreaming" of America: Violence profile No. 10. Journal of Communication, 30(3), 10–29. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1980.tb01987.x.
Hald, Gert Martin, & Malamuth, Neil M. (2008) Self-perceived effects of pornography consumption. Archives of Sexual Behavior, 37(4), 614–625. https://doi.org/10.1007/s10508-007-9212-1.
Kuryło, Katarzyna, & Smaga, Łukasz. (2023) Functional repeated measures analysis of variance and its application. arXiv. https://arxiv.org/abs/2306.03883.
Liu, Zhixu, Xu, Xiaoxiao, Sun, Yan, & Liu, Xin. (2018) TV dramas, media consumption, and extramarital sex in China: Exploring the moderating role of cultural orientation. Journal of Media Psychology, 30(2), 62–74. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000181.
Mark, Kristen P., & Haus, Samantha L. (2023) Predictors of infidelity among couples. The Journal of Sexual Medicine, 21(4), 270–280. https://doi.org/10.1093/jsxmed/qdad036.
McCombs, Maxwell E., & Shaw, Donald L. (1972) The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187. https://doi.org/10.1086/267990.
Najarian, Maryam, Mahmodi, Hossein, & Moghadam, Zahra. (2014) The relationship between the consumption of romantic films with high-risk attitudes toward extramarital affairs. Journal of Film and Video Studies, 7(23), 119–133.
Rubin, Alan M. (2009) Uses-and-gratifications perspective on media effects. In Jennings Bryant & Mary Beth Oliver (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (3rd ed., pp. 165–184). Routledge.
Sánchez-Navarro, Juan, Ros-Morente, Agnès, & Latorre-Sañudo, Álvaro. (2019) Gender and morality in attitudes toward infidelity in Spain. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1359–1376. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1387.
Shein-Chung, Chow, Shao, Jun, Wang, Hansheng, & Lokhnygina, Yuliya (2003) Sample size determination in clinical trials with unknown variance. Statistics in Medicine, 22(20), 3385–3399. https://doi.org/10.1002/sim.4780110204.
Ubiwa, John A. (2020) The effects of social media on couple relationships: Clinical and research implications (Doctoral dissertation, The Chicago School of Professional Psychology).
Widiantari, Made Martini, Utari, Prahastiwi, & Nurhaeni, Ismi Dwi Astuti. (2019) Social media effect on divorce. In 1st Annual International Conference on Social Sciences and Humanities (AICOSH 2019) (pp. 162–167). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/aicosh-19.2019.34.
Wright, Paul J., Tokunaga, Robert S., & Bae, Soyoung. (2014) More than a dalliance? Pornography consumption and extramarital sex attitudes among married U.S. adults. Psychology of Popular Media Culture, 3(2), 97–109. https://doi.org/10.1037/ppm0000024.