فراترکیب مولفه های توسعه درراستای توان افزایی توان یابان، با رویکرد نوآوری اجتماعی
الموضوعات :
مریم قاسمی
1
,
اباذر اشتری مهرجردی
2
,
احسان رحمانی خلیلی
3
1 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، دانشگاه آزاد واحد شمال، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه, نوآوری اجتماعی, فراتحلیل, توان افزایی, توان یاب,
ملخص المقالة :
رویکرد توسعه اجتماعی از آن جهت که هدف نهایی اش بهبود شرایط زندگی و بالا بردن سطح رفاه افراد جامعه است و هم از آن جهت که علاوه بر در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی، به ابعاد اجتماعی توسعه و نهایتا به توان افزایی اجتماعی پرداخته است، مهم است. توسعه اجتماعی میتواند به معنای ایجاد فرصتها و شرایط برای مشارکت توان یابان در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. اما به دلیل غلبه رویکرد اقتصادی و فرهنگی، به وجه اجتماعی آن کمتر پرداخته شده است. هدف مقاله، تحلیل محتوای مطالعات نوآوری و توسعه اجتماعی و صورت بندی نو از مجموعه مفاهیم اساسی و شاخص های علمی مرتبط با این حوزه است.
روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی، از نظر هدف کاربردی، با روش کیفیِ تحلیل محتوا-فراترکیب در بازه زمانی (مطالعات توسعه اجتماعی 1402-1382) و (مطالعات نوآوری اجتماعی 1402-1394)، گردآوری داده ها با روش اسنادی و مطالعات کتابخانه ای در قالب واحد تحلیل مقالات، رساله ها، کتب و طرح های پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق بوده است که از میان مقاله های موجود، با انجام غربالگری و پالایش داده ها، نهایتا در حوزه نوآوری اجتماعی تعداد (18) مقاله و در حوزه توسعه اجتماعی تعداد (33) مقاله انتخاب و به عنوان سند وارد مرحله تحلیل شده اند
یافته ها حاکی از آنست که با توجه به بعد کلان و مهم شناسایی شده حول "توسعه اجتماعی" و مفاهیم اساسی جای گرفته در بطن آن از جمله: "کارآفرینی اجتماعی، خودکارآمدی، توانمندسازی، توانمندی جسمی، توانمندی روانی، توانمندی اقتصادی، توانمندی اجتماعی، توانمندی سیاسی، توانمندی فرهنگی، توانمندی حقوقی، توانمندسازی زنان، مهارت آموزی، زنان سرپرست خانوار"، توانمندسازی توان یابان در زمینه های مختلف با توجه به رویکرد نوآوری اجتماعی و اهتمام به امر کارآفرینی و مهارت آموزی این قشر آسیب پذیر از طریق سازمان های آموزشی و تخصصی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای در جامعه ی ایران میسور می باشد
ازکیا، مصطفی ؛ غفاری،غلامرضا، (1383). توسعه روستایی با تاکید بر جامعه ی روستایی ایران تهران: نشر نی.
استادیان خانی، زهرا؛ فدایی مقدم، ملیحه، (1396). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و هراس اجتماعی توان یابان جسمی. مجله توانبخشی.
اشتری مهرجردی، اباذر، (1402). تبیین نوآوری اجتماعی با تاکید بر گفتمان کارآفرینی، نشریه نوآوری و ارزش آفرینی، بهار و تابستان.
اشتری مهرجردی، اباذر، (1402). تبیین و کاربست نوآوری اجتماعی در کشور با تاکید بر گفتمان دانشگاهی، نشریه مطالعات دانشگاه شماره 4.
اشتری مهرجردی، اباذر، (1402). پیدا و پنهان نوآوری اجتماعی در ایران،انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. تهران.
ايمان، محمدتقی، (1388). مبنای پارادایمی روشهای تحقیق کّمی و کیفی در علوم انسانی. قم: حوزه و دانشگاه.
آزاد ارمکی، تقی وهمکاران(1391). "بررسی و شناسايی شاخص های کاربردی توسعه اجتماعی با تکنیک دلفی" فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، سال اول ، شماره اول .
برزنجه عطری، سید رحمت الله و ملک تاج خسروی. ۱۳۹8. «تاثیر سیاستگذاری عمومی از نظر رفاه عمومی در توسعه اجتماعی سیاسی مطالعه موردی استان کردستان. مجله مطالعات سیاسی.
پیران، پرویز، (1380)، سیاست اجتماعي، توسعه اجتماعي و ضرورت آن در ایران (نقد و بررسي سند کپنهاگ). رفاه اجتماعی ویژه نامه سیاست اجتماعي.