سیر و سلوک عرفانی در سنت وِدانته و مذهب کاتولیک؛ با تکیه بر کتاب تَتوَبودهَ و ویوِکَهچودامَنی شانکارَه و سفر روح بسوی خدا بوناونتورا
الموضوعات :حمید خسروانی 1 , رسول رسولیپور 2
1 - دانشجوی دکتری کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شانکارَه, بوناونتورا, ادویته وِدانته, الهیات مسیحی, ذهن, حس,
ملخص المقالة :
این مقاله بروش توصیفیـتحلیلی، به مقایسة تطبیقی میان دو نظام معنوی شش جوهر شانکارَه در سنت وِدانته و شش تمرین معنوی بوناونتورا در الهیات مسیحی میپردازد. هر دو نظام در جستجوی کمال انسانی و شناخت حقیقت مطلقند و هدفشان هدایت فرد بسوی اتحاد با حقیقت مطلق است. پرسش اصلی، بررسی شباهتها و تفاوتهای ایندو نظام در ساختار، مراحل و اهداف آنهاست؛ با وجود بستر و نگرشهای خاص هر یک. اهمیت نوشتار پیشرو در شناسایی نقاط اشتراک و افتراق ایندو نظام عرفانی است، چراکه میتواند به درکی عمیقتر از ابعاد مشترک تجربههای معنوی در سنتهای دینی کمک کند و چگونگی تطبیق این نظامها با چالشهای معنوی انسان معاصر را بررسی نماید. این مقایسه همچنین میتواند پلی برای گفتگو و تعامل میانفرهنگی و میاندینی باشد. هدف این پژوهش، تحلیل تطبیقی میان شش روش ریاضتی و تزکیه روح شانکارَه و شش تمرین روحانی بوناونتوراست تا همپوشانیها و تفاوتهای آنها در روششناسی، اهداف و رویکردها روشن شود. این نوشتار با بررسی متونی مانند تَتوَبودهَ و ویوِکاچودامَنی از شانکارَه و آثار بوناونتورا، به تحلیل مقایسهیی ایندو نظام پرداخته است.
Vedanta Kesari (1967). He who holds in hand the wheel of the chariot. Vedanta Kesari, vol. 53, p. 479. Chennai, India: Sri Ramakrishna Math.
Bonaventure (1978). The soul’s journey into God. in E. Cousins (ed. & trans.), Bonaventure: The soul’s journey into God, the tree of life, the life of St. Francis. New York: Paulist Press. (Original work published 1259) https://ixtheo.de/Record/1129069826
Clooney, Francis X. (2010). Comparative Theology: Deep Learning Across Religious Borders. Malden: Wiley-Blackwell.
Deutsch, K. W. (1980). A voyage of the mind, 1930–1980. Government and Opposition, vol. 15, no. 3-4, pp. 323-345. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.1980.tb00281.x
Dimock, E. C., Jr. (1963). Doctrine and practice among the Vaishnavas of Bengal. History of Religions, vol. 3, no. 1, pp. 106-127. https://doi.org/10.1086/462474
Goswami, H. D. (2008). For whom does Hinduism Speak?; https://www.hdgoswami.com/lecture-location/usa/page/2 /
Heim, M. (2005). Differentiations in Hindu Ethics. in W. Schweiker (ed.), The Blackwell Companion to Religious Ethics. Blackwell.
Krishnan, M. (2023). A study of metaphor: Upanishadic “Ratha Kalpana” and Emily Dickinson’s “The Chariot”. Quest Journals: Journal of Education, Arts, Law and Multidisciplinary, vol. 13, no. 1, pp. 11-13.
Lee, Yongho Francis (2020). Mysticism and Intellect in Medieval Christianity and Buddhism: Ascent and Awakening in Bonaventure and Chinul. Lanham: Lexington Books.
Macquarrie, J. (2005). Two worlds are ours: An introduction to Christian mysticism. Minneapolis: Fortress Press.
Madhavananda, S. (1921). Vivekachudamani of Sri Sankaracharya. Mayavati: Advaita Ashrama.
Madhavananda, S. (2000). Brihadaranyaka Upanishad. Common Books.
Mahavakyas (2019). Ayam Atma Brahma: Self is Absolute Entity. http://www.classicyoga.co.in.
Malkovsky, Bradley (1999). Advaita Vedānta and the Christian faith. Journal of Ecumenical Studies, no. 36, pp. 397-422. https://ixtheo.de/Record/1642763365
Manring, R. (2005). Reconstructing tradition: Advaita Ācārya and Gauḍīya Vaiṣṇavism at the cusp of the twentieth century. New York: Columbia University Press.
Moorman, J. R. H. (1968). A History of the Franciscan Order from Its Origins to the Year 1517. Oxford: Clarendon Press.
Narasingha (2022). Bhagavad Gītā. Gauranga Vani Publishers.
Nikhilananda, S. (1946). Self-knowledge (Ātmabodha): An English translation of Śaṅkarāchārya’s Ātmabodha, with notes, comments, and introduction. New York: Ramakrishna-Vivekananda Center.
Olivelle, P. (2008). Upanisads: A New Translation by Patrick Olivelle. Oxford University Press. (Original work published 1996).
Paramarthananda, Swami (2008). Tattvabodha. Vedanta Study Circle, Athens, Greece.
Paramarthananda, Swami (2024). Vivekachudamani. Arsha Avinash Foundation.
Ramakrishna (2023). Purity of Mind. New York: Vivekananda Center. Available at https://ramakrishna.org/purity1.html
Raphael, E. (1992). The pathway of non-duality, Advaitavada: An approach to some key-points of Gaudapada's Asparśavāda and Śaṁkara's Advaita Vedanta by means of a series of questions answered by an Asparśin. Nataraj Books.
Shankaracharyaji, Adi (2011). Tattva Bodha: Basic Vedanta terms & definitions. Reflections by Swami Gurubhaktananda on the 51 lectures delivered by Swami Advayananda, Acharyaji, 15th Batch Vedanta Course, Sandeepany Sadhanalaya, Powai, Mumbai.
Soars, Daniel (2023). The World and God Are Not-Two: A Hindu–Christian Conversation. New York: Fordham University Press. https://doi.org/10.1111/moth.12927
Sunirmalananda, Swami (2005). Insights into Vedanta: Tattvabodha. Chennai: Sri Ramakrishna Math.
Vivekananda, S. (1970). The complete works of Swami Vivekananda. Vol. 2. Mayavati: Advaita Ashrama.
Wood, Ernest (2013). Great systems of Yoga. Literary Licensing, LLC.
Xiong, L. (2005). Bonaventure and medieval mysticism. Logos & Pneuma: Chinese Journal of Theology, vol. 22, pp. 81-98.