دلالتهای کیفی تربیتی نهج البلاغه بر شاخصهای کار و فعالیت مؤثر در سبک زندگی اسلامی
الموضوعات : Ethics and Islamic Educationنرگس میرزاده 1 , نادر میرزاده کوهشاهی 2
1 - دانشآموخته دکتری علوم قرآن و حدیث، مدرس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان، بندرعباس، ایران
2 - دانشیارگروه حقوق عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی دلالتهای کیفی تربیتی نهج البلاغه بر شاخصهای کار و فعالیت مؤثر در سبک زندگی اسلامی است. این پژوهش به روش کیفی از نوع تحلیلی- تفسیری و به شیوهی اسنادی انجام شده است. جامعه پژوهشی نهج البلاغه و روایات و نمونه پژوهش آن دسته از خطبهها، نامهها ، حکمتها و روایاتی است که مستقیم یا غیرمستقیم به آنها اشاره شده است. از جمله شاخصههای کار و فعالیت مؤثر میتوان به الگوی رفتاری ؛ تخصص و آگاهی لازم برای کار ؛ قدرت و توانایی انتقال مهارتهای حرفهای به دیگران؛ نیت خالص ؛ تفکر و اندیشه قبل از انجام کار؛ لزوم آخرت گرایی ؛ بسترسازی برای کار مؤثر، غنیمت شمردن فرصتها، نظم و انسجام در مراحل انجام کار، توجه به عنصر زمان در انجام کار، مدارای با مردم، تناسب كار با روحيات افراد، تلاش و کوشش ، لزوم رعایت نظم و ترتیب در کارها اشاره کرد. یافتهها نشان میدهد، گفتار و عملکرد آن حضرت بیانگر الگوی عملی و رفتاری و در بردارنده یک نظام آموزشی عملی میباشد و توانایی سنجش کمّی و کیفی نظام کار و فعالیت مؤثر را دارد. که منتج به طراحی الگوی مستنبط از نهج البلاغه در حوزه کار و فعالیت مؤثر میشود.
