نقش نهادهای مذهبی در تعلیم وتربیت در گیلان دردوره قاجار
الموضوعات : Islamic theology
مریم قلی زاده کلفتی
1
,
میر اسدالله صالحی پناهی
2
,
محبوب مهدویان
3
,
نازلی اسکندری نژاد
4
1 - گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران
2 - گروه تاریخ، واحدشبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ، ایران
3 - گروه الهیات و معارف اسلامی.تاریخ تمدن ملل اسلامی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی خوی، ایران
4 - گروه تاریخ،واحدشبستر،دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر ،ایران
الکلمات المفتاحية: نهادهای مذهبی , گیلان, تعلیم وتربیت , گیلان, زنان. ,
ملخص المقالة :
از پیامدهای مهم مشروطیت تحول در نظام تعلیم و تربیت و تأسیس مدارس به شیوه جدید بود. مشروطیت، موجب کم رنگ شدن آموزش سنتی به شیوه مکتبخانه و رونق یافتن مدارس جدید در گیلان شد. این امر با تلاش روشنفکران، انجمنها و نهادهای مردمی گیلان و حمایتهای معنوی برخی از علمای آگاه میسر شد.نتایج ویافته های تحقیق نشان می دهد که در این دوره احزاب، انجمنها، روزنامههای گیلان و مجلس در حمایت از گسترش علوم جدید و فراهم نمودن زمینه تحصیل برای دختران و پسران گامهای ارزشمندی برداشتند. مطبوعات با فعالیتهای فرهنگی علاوه بر اینکه نقش مهمی در تحکیم پایههای انقلاب مشروطیت ایفا کردند، زمینه رشد فرهنگ عمومی را با ترغیب و تشویق مردم به یادگیری علم و دانش فراهم نمودند و موجب ارتقای فرهنگ عمومی در خطّه گیلان گشتند.
