بررسی سیستماتیک قلدری در مدارس ابتدایی
الموضوعات : Social issues related to the institution of education
مهدیه سادات حسینی
1
,
فاطمه رحیم نژاد
2
1 - دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، ایران
الکلمات المفتاحية: قلدری, کودکان, مدارس ابتدایی, محیط آموزشی و آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
قلدری، یکی از چالشهای مهم در محیطهای آموزشی است که میتواند تأثیرات مخربی داشته باشد. این پدیده میتواند به شکلهای مختلفی بروز یابد و مانع از ایجاد محیطی سالم و امن برای یادگیری گردد. هدف این مقاله، بررسی عوامل مؤثر در بروز قلدری در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای کاهش و پیشگیری از آن است. این مطالعه با استفاده از روش مرور سیستماتیک به بررسی جامع قلدری در مدارس ابتدایی پرداخته و از طریق جستوجو در پایگاههای علمی خارجی و داخلی تعداد ۱۱۷۳ مقاله احصا شد. پس از بررسی، مقالاتی که با معیارها سازگاری داشتند، در نهایت 55 مقاله (32 مقاله داخلی و 23 مقاله خارجی) به عنوان نمونه برای تحلیل عمیق هدف پژوهش انتخاب شد. یافتهها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی و محیطی، در بروز قلدری، نقش مؤثر دارند. علاوه بر این نقش فناوری و شبکههای اجتماعی در گسترش قلدری سایبری، بارز است. نتایج این بررسی نشان میدهد که برای کاهش پدیدۀ قلدری در کودکان در مقطع ابتدایی، همکاری و مشارکت فراگیر میان مدارس، والدین و جامعه ضروری است. راهکارهای پیشنهادی شامل خودمدیریتی، خودکارآمدی، تنظیم هیجانی و... برای پیشگیری یا کاهش قلدری ارائه شده است.
