بررسی سیستماتیک قلدری در مدارس ابتدایی
الموضوعات :
مهدیه سادات حسینی
1
,
فاطمه رحیم نژاد
2
1 - دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، ایران
الکلمات المفتاحية: قلدری, کودکان, مدارس ابتدایی, محیط آموزشی و آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
قلدری، یکی از چالشهای مهم در محیطهای آموزشی است که میتواند تأثیرات مخربی داشته باشد. این پدیده میتواند به شکلهای مختلفی بروز یابد و مانع از ایجاد محیطی سالم و امن برای یادگیری گردد. هدف این مقاله، بررسی عوامل مؤثر در بروز قلدری در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای کاهش و پیشگیری از آن است. این مطالعه با استفاده از روش مرور سیستماتیک به بررسی جامع قلدری در مدارس ابتدایی پرداخته و از طریق جستوجو در پایگاههای علمی خارجی و داخلی تعداد ۱۱۷۳ مقاله احصا شد. پس از بررسی، مقالاتی که با معیارها سازگاری داشتند، در نهایت 55 مقاله (32 مقاله داخلی و 23 مقاله خارجی) به عنوان نمونه برای تحلیل عمیق هدف پژوهش انتخاب شد. یافتهها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی و محیطی، در بروز قلدری، نقش مؤثر دارند. علاوه بر این نقش فناوری و شبکههای اجتماعی در گسترش قلدری سایبری، بارز است. نتایج این بررسی نشان میدهد که برای کاهش پدیدۀ قلدری در کودکان در مقطع ابتدایی، همکاری و مشارکت فراگیر میان مدارس، والدین و جامعه ضروری است. راهکارهای پیشنهادی شامل خودمدیریتی، خودکارآمدی، تنظیم هیجانی و... برای پیشگیری یا کاهش قلدری ارائه شده است.
احسانی، ابوالفضل، سهرابی اسمرود، فرامرز، و قربان جهرمی، رضا؛(1400) تاثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و خوش بینی دانش آموزان. علوم پزشکی رازی، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، 28(8 )، 90-98 #
اسکندری ،حسین ،اسحقی ،الهام (1399) ، بررسي رابطه مصرف بازي هاي رايانه اي و قلدري آموزشگاهي در بین دانش آموزان دوره ابتدايي ، 16(58)، 287 - 313#
بندک،موسی،بهادری،مریم، و ریگی،شهرزاد؛(1399)اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی و کاهش قلدری دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه اول شهر تهران، مجله علمی علوم حرکتی و رفتاری،دوره 3، ، 89-79 #
بهرامی،منصوره، واحدی،شهرام، ادیب،یوسف، و بدری گرگری، رحیم؛(1399) تاثیر الگوی آموزش مدیریت والدین بر کاهش قلدری و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان، فصلنامه سلامت روان کودکان،7 (1)، 155-167 #
بیرامی،منصور،گلپرور،فرشته، و میرنسب،میرمحمود؛(1394) تبیین راهبرد های مدیریت قلدری بر اساس خودکارآمدی معلمان:نقش میانجی گرایانه باور ها و نگرش های معلمان درباره قلدری دانش آموزان. پژوهس های علوم شناختی و رفتاری،5(1)، 107-120 #
پورطالب،نرگس،و میرنسب،میرمحمود؛(1395) مقایسه سبک های هویت دانش آموزان با رفتار های قلدری،قربانی و دانش آموزان عادی، نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی،سال نهم،شماره36، 145-131 #
تاجری،بیوک؛(1395) اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر حساسیت بین فردی و پرخاشگری دانش آموزان.مجله روان شناسی مدرسه، دوره ی 5،شماره ی 3، 55-39 #
حاج حسینی،منصوره، خورسندی شیرغان،محمد، و زندی، سعید؛(1396) آموزش مهارت های زندگی در هنرستان ها: راهبردی ضروری و موثر جهت کاهش پرخاشگری قلدری، نشریه آموزش و ارزشیابی،سال دهم، شماره40، 169- 151 #
حسین خانزاده،عباسعلی، رشیدی، نورالدین، یگانه، طیبه، زارعی منش، قاسم و قنبری، نیکزاد؛(1392) .تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان اضطراب و پرخاشگری دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،12(7)، 558-545. #
حسینی، سید عدنان، و بدری گرگری، رحیم؛(1402) اثر بخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانش آموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی،18(70)، 41 -48 #
حسینی،سیدعدنان،بدری گرگری،رحیم، سلیمی،حسین،و کلیایی،لیلا؛ (1394)اثر بخشی آموزش شناختی ارتقاء امید در کاهش میزان قربانی شدن ناشی از قلدری دانش آموزان،فصلنامه روان شناسی تربیتی،11(37)، 1-19 #
داداش زاده, مجید, اقبالی, علی، خداکریمی, شهلا. (1403). شناسایی عوامل زمینهای موثر بر قلدری دانشآموزان در مدرسه: رویکرد تحلیل آمیخته. مطالعات روانشناسی تربیتی21(54) #
دارابی،کورش، غلامزاده جفره،مریم، و شهبازی،مسعود.؛(1403)مقایسه اثر بخشی آموزش راهبرد های خودتنظیمی و آموزش مهارت حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ی دهم، فصل نامه پژوهش های کاربردی روانشناختی،15(1)، ، 36 -19. #
روحانی، هادی، ناصری، میثم، و عفتی مطلق، معصومه؛ (1394) اثربخشی آموزش مهارت های تصمیم گیری بر کاهش اضطراب امتحان در میان دانش آموزان. همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت#
سام خانیانی،طاهره، و سوکی،سپیده؛(1397) اثر بخشی آموزش مدیریت رفتار کلاسی به معلمان بر کاهش علائم کاستی توجه/فزون کنشی و قلدری دانش آموزان ، فصلنامه روان شناسی کاربردی، 12(2 پیاپی 46)، 316 -303 #
سبحانی نجف آبادی، ا، سادات فدوی، م، و مهداد، ع؛(1403) اثر بخشی درمان ذهن آگاهی کودک محور بر اضطراب اجتماعی و قلدری دانش آموزان پسر پرخاشگر، مجله علوم پزشکی صدرا، دوره 12، شماره 2، 379-390 #
سراج زاده ،سيدحسين ،باقري ،لیلا (1396)، تحليل نظام مند پژوه هاي سبک زندگی بعد از دهه 80، مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 18(37 )، 131-162#
شیوندی چلیچه،کامران،حسنوند،فضل الله، قلمی،زهرا،و نفر،زهرا؛ (1400)بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی (حل مسئله و تصمیم گیری) بر هوش فردی،عشق به یادگیری و خودکنترلی در دانش آموزان پسر،انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران، 8(2)، 57-66 #
صف آرا، مریم، و معظم آبادی، محبوبه؛ (1396)اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر کاهش زورگویی و افزایش استقلال عاطفی نوجوانان شهر طبس. مطالعات روانشناسی بالینی، 8(29 )، 161- 176 #
صفاری ،محسن ،سنایی نسب،هرمز و پاکپور حاجی آقا ،امیر (1392) ،چگونه یک مرور سیستماتیک در زمینه سلامت انجام دهیم :یک مرور سیستماتیک ).فصلنامه آموزش و بهداشت و ارتقای سلامت ،1(1)،61-51#
علیوردی نیا، اکبر، و سهرابی، مریم؛(1394) تحلیل اجتماعی قلدری در میان دانش آموزان (مطالعه موردی دوره متوسطه شهر ساری). مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، 4(1)، 9-39#
قلعه شاهی، ضیع الله؛(1389) رویکردی جامعه شناختی به فلسفه آداب و مهارت های زندگی. مجله رشد آ؛موزش علوم اجتماعی،23، 48-18 #
گل پرور، فرشته . و بدری ، رحیم . (1395). تحلیل کانونی رابطه باور های معلمان درباره قلدری دانش آموزان با راهبرد های مدیریت در کلاس. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی ، (24)13، 127-150.#
محبی، مینا، میر نسب،میرمحمود، فتحی آذر، اسکندر،و هاشمی،تورج؛ (1396) کاهش قلدری جسمانی و بهبود شایستگی اجتماعی در دانش آموزان:از سنجش کنشی رفتار تا طراحی مداخله رفتاری،فصلنامه روان شناسی تربیتی،13(46)، 145-170
محبی،مینا،میرنسب،میرمحمود،فتحی آذر،اسکندر،و هاشمی،تورج.(1397).طراحی و ارزیابی اثر بخشی مداخله رفتاری بر کاهش قلدری جسمانی و بهبود پیوند با مدرسه در دانش آموزا:روی آورد مدرسه محور، فصلنامه سلامت روان کودک،دوره ششم،شماره 3 #
مرادی،امیر،فیروزی،اسماعیل،و جهان،جواد.(1397). بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر افزایش خودراهبری دانش آموزان دوره متوسطه اول.فصلنامه پژوهشنامه تربیتی،سال سیزدهم،شماره55، 110-85 #
راد منش،محسن(1399). اثر بخشی قصه درمانی بر قلدری و زورگویی در کودکان بی سرپرست و بدسرپرست.فصلنامه مددکاری اجتماعی، 9(4)، 13-20 #
نجاری،مسعود؛جدیدی،هوشنگ؛مرادی،امید؛وکریمی،کیومرث.(1397) "تدوین برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی و اثر بخشی آن بر میزان قلدری دانش آموزان پسر"، پژوهش های روان شناسی اجتماعی،شماره بیست و نهم #
نصیری، حبیب الله؛ جوکار، بهرام.(1387). معناداری زندگی، امید، رضابت از زندکگی و سلامت روان و زنان، پژوهش زنان،6(2)، 176-157. #
Allen KP. Classroom management, bullying, andteacher practices. Professional Educator. 2010; 34(1):1-15.#
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: TheExercise of Control. New York: Freema. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: TheExercise of Control. New York: Freema.#
Broussard C, Northup J. The use of functionalanalysis to develop peer interventions for disruptiveclassroom behavior. Sch Psychol Q. 1997; 12(1): 65-76.#
Camacho S, Hassanein K, Head M. Cyberbullying impacts on victims’ satisfaction with information and communication technologies: The role of# perceived cyberbullying severity. Inf Manage. 2018; 55(4):494507.
Felipe MT, García S de O, Babarro JM, Arias RM. Social characteristics in bullying typology: Digging ِDeeper into description of bully-victim. Procedia Soc# Behav Sci. 2011; 29: 869–878.
Harrison, H. C. (2005). The three-contingency model of self-management#
Henningham, H.B., Gardner, J.M., & SusanWalker, S.Ch. (2009). Experiences of violence and deficits in academic achievement among urban primary #school children in Jamaica. Child Abuse & Neglect, 33, 296-306.
Hirschi T. Causes of delinquency. University ofCalifornia Press, Berkeley; 1969, pp: 1-309#
Kwak M, Oh I. Comparison of psychological and social characteristics among traditional, cyber, Combined bullies, and non-involved. Sch Psychol Int.# 2017; 38(6): 608–627
Mishna. F., Scarcello. I., Pepler. D. andWiener. G. (2005). Teachers’Understanding of Bullying. Journal ofEducation, 28, (3), 718‐738.#
Polanin , M. and Vera, E. (2013). “Bullying prevention and social justice”.
Ross SW, Horner RH. Bully prevention in positivebehavior support: preliminary evaluation of thirdfourth-, and fifth-grade attitudes toward bullying.# Jemot Behav Disord. 2014; 22(4): 225-236
Sanders, C.E. & Phye, G. D. (2004). Bullying Implications for the Classroom. Elsevier Academic Press, San Diego, California.#
Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. Simon and Schuster#
Snyder, C. R. LaPointe, A. Bjeffrey Crowson, J. & Early, S. (1998).Preferences of high-and low-hope people for self-referential input.Cognition & Emotion,# 12(6), 807-823.
Snyder, C. R. LaPointe, A. Bjeffrey Crowson, J. & Early, S. (1998).Preferences of high-and low-hope people for self-referential input.Cognition & Emotion,#12(6), 807-823.
Solberg, M.E., & Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29(3),# 239-268.
Theory into Practice, 52(4): 303-310.#
Troop, W. P. and Ladd, G.W. (2002).Teachers’ Beliefs Regarding PeerVictimization and Their InterventionPractices. Poster presented at TheConference #on Human Development,Charlotte, NC.
Wright, R. W. , Brand, R. A. , Dunn, W. , & Spindler, K. P. (2007). How to write a systematic review. Clinical Orthopaedics and Related Research®, 433,# 29- 23
Yen J-Y, Ko C-H, Yen C-F, Wu H-Y, Yang M-J. (2014). The comorbid#
Yoon, J. S. and Gilchrist, J. (2006).Elementary Teachers, Perceptions ofAdministrative Support in Working withDisruptive and Aggressive# Students.Journal of Education, 123, (3), 564-569.
Yurtal, F., & Artut, K. (2010). An investigation of school violence through Turkish children’s. Interpersonal Violence, 25(1), 50-62.#